Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Må dåligt vid planerat snitt?

Skrivet av Nissa, Rebecka dec02 + son 28/9
Jag vet inte om jag "censurerade" det jag läste innan jag gjorde snittet, men jag fick intrycket att man oftast mår ganska bra under ett planerat snitt. Blodtrycksfall precis i början, men sedan en ganska OK (eller till och med härlig) upplevelse.

Så var det inte alls för mig! Det kändes som om jag i nästan en timmes tid fick kämpa för att andas och inte kräkas. Är det fler som haft det som jag eller har det varit bra?
Svar på tråden: Må dåligt vid planerat snitt?

Hej

Skrivet av  Therese med 4
Nej så upplevde jag verkligen inte det.
Mådde oförskämt bra hela tiden, både före, efter och under själva snittet.Inget illamående eller blodtrycksfall.
Tyckte bedövningen var lite läskig att få då det kändes som elektriska stötar ner i ene benet, men det gick fort över.
Sen tyckte jag också att just när de drog ut barnet så blev det ett väldigt tryck på magen och det kändes nästan som om jag lyftes upp från op-bordet, men sen kom ju bebisen på en gång och det var över.
I övrigt inget konstigt alls och jag skulle hellre föda 5 barn till med snitt än 1 vaginalt.
Snittad 27 juli..
 

Mitt senaste snitt

Skrivet av  Ango - 3 snitt
var ingen rolig upplevelse.
Pga en vätskeansamling på magen (som en påse från naveln och neråt) och ärrbildning inne i magen blev mitt senaste planerade snitt en jobbig upplevelse med blodtrycksfall och kräkningar och känslan av att de försökte slita ut alla inälvor.
Mina andra två snitt (planerat och akut) har däremot varit härliga upplevelser!

Kramisar
 

Nja...

Skrivet av  Tiz med Ville
Jag fick blodtrycksfall i början, mådde väldigt illa men fick medel mot det intravenöst. Koncentrerade mig också på andningen i min syrgasmask för tt inte må illa. Läkarna tryckte väldigt mycket ganska högt upp när de skulle ta ut Ville och jag hade oerhört svårt att andas. Men det varade ju inte så lång stund. När de sydde hade jag ju Ville att titta och pussa på =)
 

kände med så hela

Skrivet av  Sofie
tiden och dom kunde ej medicinera förrens bebisen var ute...
 

Jag mådde lite illa efteråt, men det

Skrivet av  Ylva med Tyra 040426
berodde på morfinet tydligen så sen när jag fick annat smärtstillande så var allt ok. Kräktes av morfin och det kändes väl lite i magen, men det är ju bara att komma ihåg till nästa gång så att jag slipper morfin och kan få nåt annat.
Men det var inte så du menade eller?
 

Jag kräks också

Skrivet av  Ango - 3 snitt
av morfin! Har fått det vid ett tillfälle och jag var så borta att jag inte kunde ta hand om bebisen på BB och att jag kräktes. Jag reagerar väldigt starkt på morfinpreparat (även spinalbedövning med morfin i får jag extrem klåda på kroppen av).

Kramisar
 

Aha

Skrivet av  Ylva med Tyra 040426
så illa var det ju inte för mig. Fick morfinspinal innan jag blev skjutsad ur operation och hann väl fem meter utanför när jag började spy. Sen fick jag igen när jag åkte från uppvak, och kom upp på bb och spydde igen. Då kopplade det för mig och jag sa att jag inte ville ha nåt mer.
Antar att man kan få nåt annat i stället? Vad har du fått?
 

Ifs akutsnitt

Skrivet av  Kristina
men jag kräktes flera gånger under mitt snitt.