Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föda vaginalt efter snitt - nån?

Skrivet av Helena med Elin-01, BF 28/11
1:a barnet föddes med planerat snitt, pga av säte.
(vändning misslyckades)

Nu ska jag få nr två, som ligger rätt, och jag vill börja förbereda mej inför en vaginal förlossning.

Finns det några risker att föda vaginalt efter snitt?
(drygt 3 år sen snittet)
Kan det bli jobbigare, svårare, få fler komplikationer?

Undrar bara om nån här fött vaginalt efter snitt,
o hur det gått för er?

Är det sant att man kan brista i livmodern, där ärret finns?
Svar på tråden: Föda vaginalt efter snitt - nån?

Ja, det är sant...*Icke för känsliga*

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
...att livmodern kan spricka i gamla ärret men det sägs vara mycket ovanligt. Prata med personalen om detta och/eller skriv det i ett förlossningsbrev. Be dem övervaka dig lite extra och gå inte med på igångsättning. Då kan värkarna bli för kraftiga ocg öka risken för ruptur.

Har inte fött vaginalt efter snitt själv (sluta läs nu om du inte vill bli oroad!!!) och det räddade vår pojke. Gjorde planerat snitt och när de öppnade mig såg de att gamla ärret inte töjt sig utan bara tunnats ut. Livmodern hölls ihop av en extremt stor, tunn hinna och ingen fattar att den höll! Hade jag fått någon värk så hade den brustit direkt och vi hade aldrig hunnit till sjukhuset även om vi bor 5 min ifrån med bil...

Det är som sagt ovanligt men förekommer trots allt. Jag har en kompis som födde vaginalt 1 år och 9 mån efter sitt katastrofsnitt och det blev en komplicerad historia på slutet men livmodern höll! Med den var det aldrig någon fara utan det var hjärtljuden som gick ner, sugklocka, beslut om ännu ett katastrofsnitt som inte hanns med. Bebisens huvud kom ut på op-bordet så det fick bli den vaginala vägen ändå. Han fastnade och det blev kaos så de råkade dra av navelsträngen innan han var ute. Han höll på att förblöda men klarade sig som tur är.

Ja, det var ju ingen uppmuntrande läsning! Ledsen om jag skrämt dig men jag är av den sorten som tycker att det är bra att veta så mycket som möjligt. Vet även tjejer som fött vaginalt efter snitt utan kompilkationer. Prata med personalen så du känner dig trygg!

Lycka till!
 

Hej Tea!

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
Ville bara fråga om du kände något av det här med att livmodern var så tunn under din andra graviditet? Eller kändes allt helt normalt och ni hade inte en aning?
 

Hej Sophie!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
I slutet av graviditeten ungefär från v 36 kände jag att det smärtade innuti magen precis där ärret satt. Särskilt ont gjorde det när jag försökte vända mig i sängen. Tanken att "tänk om ärret brister" slog mig några gånger men jag ville helst inte tänka på det. Jag tänkte att det är klart att det drar och gör ont i slutet.

Sedan frågade jag läkaren om de här smärtorna kunde bero på hur livmodern såg ut och han sa att det var tänkbart. Man kan väl säga att vi inte hade en aning om hur gräsligt det såg ut, ingen kollade ju! Alla sa att det absolut inte var någon fara med det gamla ärret. Jag förhörde mig noga eftersom jag blev gravid efter bara 4½ månad. Hade det inte blivit snitt av andra skäl för mig så hade jag inväntat värkar hemma som de flesta gör. Katastrofen hade då varit ett faktum. Hade inga förvärkar heller och det var en himla tur!
 

Till Tea

Skrivet av  Stina
jag är så trött på att du skräms så med vad du gått igenom så fort någon ställer en fråga om att föra normalt efter snitt. Det som hände dig är extremt ovanligt, glöm inte det. Kan faktiskt vara på sin plats att betona det lite mer. Från en som själv snart ska gå igenom en normal förlossning efter snitt.
 

Sorry...

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
...men jag svarar utifrån mina erfarenheter när någon frågar. Har poängterat att det är ovanligt många gånger men vi är trots allt ett antal mammor på det här snacket som råkat ut för detta.

Ledsen om det tröttar ut dig men jag tror det är lättare att ställa krav om man är påläst. Jag tycker tvärtom att det borde pratas mer om komplikationer som kan uppkomma. Chocken måste väl bli ännu större om något händer och man inte vet vad det handlar om?

När vi gick på "mamma-pappa-grupp" innan förlossningen ville den bm knappt nämna att det kan sluta med kejsarsnitt. Mammorna tyckte det var skönt först men två av dem blev rejält chockade när deras förlossningar slutade med akuta snitt. De levde i den värld som bm lade fram dvs förlossningen i ett rosa skimmer. Alla bm är ju inte såhär men hon var det.

Men, men vi är alla olika och tycker olika, det är ok! Hoppa över mina inlägg bara om det handlar om det här! Jag vet att jag skrivit om det många gånger men det påverkade mig ganska starkt. Kan tona ner det ett tag om ni vill!
 

Tillägg...

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
...Ta det nu inte som att jag blev sur, jag är absolut inte det! Var tvungen att gå ifrån ett tag...småbarn du vet!

Jag förstår dig och vad du menar också. Vad tycker du om att jag svarat såhär i stället;

"Ja, livmodern kan spricka efter snitt men det är extremt ovanligt även om det höll på att hända mig. Allt slutade lyckligt och den höll! Undrar du över något så fråga bara".

Jag menar bara väl. Tänk dig in i situationen att knappt ha en aning om att det finns någon risk och få reda på det när det är försent. Skulle jag bli *oplanerat* gravid igen kommer jag att kräva kontinuerlig undersökning av tjockleken på livmodern.

Lycka till med din förlossning!
 

Fråga???

Skrivet av  Undrande
Hej Tea!

Vad hade hänt ifall du fått värkar och livmoderna spruckit, hade ni klarat er då? Eller är det fara för livet? Tror mig veta, men vill inte tänka tanken. Misstänker att jag är gravid och mitt barn är bara 9 mån, så i såna fall blir det 1,5 år mellan snitt och nästa förlossning.
 

Hej Undrande!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Kom först och främst ihåg att detta i princip inte händer! Att livmodern spricker spontant eller vid bara förvärkar betraktas av vissa läkare som osannolikt. Var inte rädd, de vet att du är snittad innan så de har nog god koll under värkarbetet, särskilt när det blir kraftigare.

Jag tror det går jättebra! Varför fick du snitt förra gången? Var det akut?

OM det trots allt händer så är det fara för barnets liv inom några minuter om det föds ut i bukhålan. Moderkakan lossnar strax därpå och blodtillförseln/syret stoppas. Till oss sa de att barnet skulle ut inom 4 minuter.

Mamman har mer tid på sig innan det blir livshotande. När moderkakan lossnar blöder det massor och det måste stoppas i tid. Jag vet inte hur lång tid man har på sig riktigt men mer än 4 minuter i alla fall.

 

svar till Tea

Skrivet av  undrande
Jag blev akutsnittad efter en lång förlosssning där krystvärkarna upphörde nästan helt, trots massor med dropp. Det kändes som om jag blev snuvad, först har man gått igenom allt detta och sen så snubblar man på mållinjen. Jag tror att jag är gravid, men vet ej än. Jag vill inte ha barn just nu, så jag inväntar mens eller så att jag kan testa.
 

Fy, vad jobbigt!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Förstår att det måste kännas snopet att ha gått igenom allt utom "finalen"!

Hoppas du får revansch om det nu flyttat in en liten till.

Lycka till med testet också!
 

Hej

Skrivet av  Bea
Jag vet inte så mycket om riskerna, men jag födde mitt första barn med akutsnitt (efter igångsättning). När jag skulle få barn nr 2 (4 år efter första) så ville jag helst föda vaginalt men ändå hade jag förmånen att kunna få ett planerat snitt. Efter ett ul för att konstatera att detta barn låg rätt så blev jag igångsatt och det hela gick mycket bra. Jag har oxå flera kompisar som har fött vaginalt efter ett snitt och ingen har fått något problem. Har snittet läkt ordentligt och läkarna inte säger något annat så ska du inte vara rädd. Om jag ska ha fler barn och får välja så vill jag absolut att föda vaginalt igen.
 

Jag ska snart föda naturligt

Skrivet av  Stina
om det går, man vet ju inte om den här lille krabaten ochså ligger i säte för i såna fall blir det ett snitt till.
Jag har länge haft samma funderingar som du och talat med min bm samt aurora om detta. Riskerna efter ett snitt är minimala, tror knappt man kan säga att de är större än vid en vanlig förstagångsmamma som föder normalt. Att livmodern spricker är extremt ovanligt, och då gör den det när man är mitt inne i värsta värkarbetet och är väldigt noga övervakad eftersom man snittats innan. Skulle det hända blir det akutsnitt men som sagt, enligt min bm som jobbat på förlossningen 20 år har det aldrig hänt när hon jobbat. Har man däremot snittats två gånger är risken för komplikationer lite större, därför rekomenderar vissa bm att man gör snitt även tredje gången.
Vi som föder andra barnet normalt kommer vara lite mer övervakade än andra mammor. Men man kan faktiskt få värkstimulerande och eda och sånt om man vill och det skulle behövas.
Jag är helt inställd på att den här förlossningen kommer gå jättebra, och varför skulle den inte det?! Tycker du ska prata med din bm om du är orolig för något samt ta svaren du får här inne med en gnutta salt. Du har faktiskt ställt frågan på snacket kejsarsnitt, här får du nog inga svar av mammor som fött normalt och risken att responsen blir endast negativa svar är stor eftersom här inne är alla snittade mammor.
Lycka till!
 

Jo, jag vet

Skrivet av  Helena med Elin-01, BF 28/11
att alla som skriver här har gjort snitt och de flesta kanske bara erfarenhet från det med.
Men även om jag får genomgå en vanlig, vaginal förlossning denna gång, kommer jag ändå att känna samhörihet med denna snack grupp i framtiden.
Jag tittar in här då o då för att försöka svara på frågor,e ller bara bli lite klokare (c:
 

Ska föda snart

Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Jag ska föda vaginalt efter akutsnitt om några veckor om allt går som det ska. Läkare och Bm har inte sagt nått om riskerna med vaginalt efter snitt. Inte heller fanns det enligt dem några hinder för igångsättning trots snitt (jag slipper dock igångsättning eftersom jag själv inte vill bli igångsatt).

Jag känner ganska många som fött vaginalt efter snitt utan att det varit några komplikationer.

Visst finns riskern för livmoderruptur, men jag tror att det är väldigt ovanligt att det sker.
 

ja

Skrivet av  Jana med tre
Ta det lugnt och lita på din kropp.
Jag har tre barn det första föddes med normal förlossning, det andra med planerat kejsarsnitt pga säte (vändningen misslyckades) efter 20 månader föddes det tredje med vanlig förlossning och det gick hur bra som helst,jag var som du och frågade bm om livmodern och så fick jag lita på henne , sista gången var vi bara 30 minuter på fölossningen innan bebisen kom ut,då hade jag inte en tanke på att livmodern kunde spricka,
 

tack

Skrivet av  Helena med Elin-01, BF 28/11
för era svar tjejer!
 

Ville bara

Skrivet av  Anna, snitt 15/10
berätta att en kompis födde två barn vaginalt, sen ett barn med snitt, därefter tvillingar vaginalt. Gick enligt henne själv väldigt bra.

Själv ska jag snittas imorgon, planerat. Har ett akutsnitt bakom mig, och med mina erfarenheter efter det har jag valt att föda m kejsarsnitt.

Lycka till i val, och kom ihåg att det är DU som bestämmer.
 

lycka till

Skrivet av  Helena med Elin-01, BF 28/11
I morgon alltså!
 

TACK:-)

Skrivet av  Anna, snitt 15/10
Får återkomma med förlossningsberättelse....
Inte många timmar kvar nu, pirr, pirr..
 

Wow det var ju igår!

Skrivet av  Stina
Du läser säker inte det här men GRATTIS. Hoppas allt gått bra!

Undrar också en sak, du skriver att "Lycka till i ditt val, och kom ihåg att det är DU som bestämmer". Var då undrar jag? Här jag bor får man absolut inte välja och bestämma själv. Ett snitt är ingen ursäkt för att få ett till beviljat.
 

Artiklar från Familjeliv