Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

planeratkejsarsnitt pga GBS? (streptokocker B)

Skrivet av Linda
Hej,
är det nån här inne som fött med planerat kejsarsnitt pga att ni fått veta att ni har GBS? (streptokocker B i livmoderhalsen och ev också i urinen).
Eftersom det kan vara riktigt farligt för barnet om streptokockerna överförs och risken är störst vid förlossningen undrar jag detta.

Jag är förstföderska och har en väldig ångest inför förlossningen. Både psykiska orsaker (kontrollbehov) och fysiska (mitt smärtsystem är extremt överkänsligt och överbelastad pga 15 års kronisk smärta som inte gått att åtgärda genom operationer).

Vet inte om jag ska försöka få igenom ett planerat snitt eller försöka föda vaginalt? Det som oroar mig med snitt är om livmodern försvagas i ärret inför framtida graviditeter...

Känner mig förvirrad och väldigt liten just nu. Tack för att ni läste detta och jag vore tacksam för kommentarer.
Svar på tråden: planeratkejsarsnitt pga GBS? (streptokocker B)

Vad jag förstått

Skrivet av  jojja
så är det så att om du har GBS så kan man ge antibiotika dels redan nu under graviditeten och sedan under förlossningen så att inte bakterierna överförs... Hade en tjej i min förra ankomstgrupp som hade gbs och blev ordentligt kollad hela tiden. Hon födde vaginalt och det gick utan problem.

Det _är_ ju en fördel att föda vaginalt, just som du skriver.
Har du fått konstaterat GBS så be din BM att kolla upp det ordentligt och fråga hur deras rutiner är vid förlossningen.

Lycka till!
 

hej!

Skrivet av  silvie & Maya
Jag hade gbs och födde med planerad kejsarsnitt, dock inte pga av gbs utan förlossningsrädsla. Vad jag förstått så får man dropp med pencillin vid förlossningen ( vaginal) om man är gbs bärare. Vid snitt görs ingenting, iallafall i Malmö, då barnet smittas enbart om vattnet har gått , så har läkaren förklarat för mig då jag frågade om jag skulle få dropp vid snittet och då sa han nej, endast om mitt vatten hade gått. Angående din rädsla, prata ut om det, jag vet hur det känns.. valde just kejsarsnitt efter många samtal med barnmorskan kom vi överens att det skulle vara det bästa för mig. Och risker finns det med allt.. kram och lycka till
 

Artiklar från Familjeliv