Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp! Jag råkade lyfta

Skrivet av Jessica med Rebecca och lillasyster 8/10
Snittades med akutsnitt för 5 dagar sedan. Har ett planerat snitt sedan tidigare vilket resulterade i en dotter som nu är snart 2 år. Att nu inte få lyfta henne pga snittet är jättejobbigt...

Jag har återhämtat mig jättesnabbt och kan nu röra mig helt obehindrat och har inte alls ont. Var hemma redan efter 2 dagar.

Igår så stod dottern på en stol vid spisen och hjälpte till då vi lagade mat. Då hon råkade bränna sig så agerade jag rent impulsivt med att lyfta upp henne för att gå och skölja av fingret. Kom dock på precis när jag lyft upp henne att "åh, nej, hjälp, får ju inte lyfta" Så jag satte ner henne direkt.

Kände inget konstigt i snittet och har inte heller gjort det efteråt. Tycker kanske att det kommer liiiite mer avslag och att det ömmar liiiite mer i huden runt om, men det kan lika gärna va inbillning.

Vad tror ni? Kan det ha hänt något därinne? Borde jag inte ha mer ont då? Någon mer som råkat lyfta trots regeln på 6-8 veckor?

Vid förra snittet kunde jag faktiskt hålla mig från lyft, men det känns svårare nu med en 2-åring i huset...

oj, va svamligt det blev ;)

kram kram
Svar på tråden: Hjälp! Jag råkade lyfta

Lugn..

Skrivet av  Therese med 4
Kan ju naturligtvis inte "garantera" någonting, men tvivlar på att det skulle vara någon fara för ett lyft.Jag glömde själv av mig då jag var nysnittad och lyfte in barnvagnen i bilen vid ett tillfälle, och vid ett annat lyfte jag två tunga matkassar utan att tänka mig för.
Men vad jag vet så hände ingenting, fast jag kände precis som dig att jag tyckte det blev lite mera avslag, men det är jag inte heller säker på om det hade något samband. Jag blev snittad den 27 juli..
Kram
 

Jag har inga sådana förhållningar!

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
Jag får lyfta hur tungt jag vill, bara det inte gör ont eller känns konstigt! Jag har lyft Rebecka flera gånger och det har känts helt OK. Att däremot ligga på mage funkar inte alls, det gör rejält ont i såret... Och det har jag inget förbud mot! *skratt*
Det är säkert ingen fara för dig!
KRAM
 

Va konstigt!

Skrivet av  Jessica med Rebecca och lillasyster 8/10
Hur kan det skilja sig åt så??? Har du fått några förhållningsregler?

Ligga på mage har jag inte försökt än. Kan inte tänka mig att såret ska göra ont...däremot dom här ömma brösten ;)

Skönt att du mår bra i snittet!! ;)

KRAM

 

Jag frågade uttryckligen...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
... hur mycket jag fick lyfta, eftersom jag hört det där med inte mer än barnets vikt i 6-8 veckor. Men svaret var att jag fick lyfta vad jag kände att jag klarade! I början var det väl nästan inte ens bebbens vikt och det är säkert en bra riktlinje att gå efter. Igår nödhandlade jag 8 liter mjölk och det kändes att det var tungt att bära den korta biten till bilen även om det inte gjorde ont.

Har du också ont i brösten? Visst är det jobbigt!!!
KRAM
 

Tycker också

Skrivet av  Therese med 4
det var konstigt. Att de kan säga så olika. Jag fick stränga order att inte lyfta mer än bebisens vikt de första 6-8 veckorna.
 

Inga förhållningar här heller!

Skrivet av  Malin m Neoline och Timothy 8/6
Jag snittades planerat i juni i år och fick inget att "rätta" mig efter. Vid mitt akutsnitt -02 var det mer noga med att inte lyfta eller träna för tidigt, men inte så benhårt ändå.

Nu frågade jag läkaren speciellt, eftersom man hör så mycket olika om vad man får och inte får. Han svarade att jag kunde göra precis allt som kändes ok. "Du lär märka om du tar i för mycket, men det är ingenting som går sönder eller blir förstört även om det kan kännas så".

Mitt snitt var helt okomplicerat, vilket kanske spelar in, men jag tror att det är ganska bra att säga så. Det blir inte så mycket oro och funderingar hit och dit om man har gjort mer än man "får" osv.
 

lugn!

Skrivet av  Ulrica m Fanny-99 & Eliaz 020708
du handlade instingtivt. Tror inte det är så farligt.
 

Jag tror nog du känner...

Skrivet av  Angie72 - Lucas 29/9-04
...om det skulle bli något knas.
 

Fick inga regler

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Jag fick inga som helst förhållningsorder när jag blev snittad. Inte för att jag gick omkring och tokbar tunga saker direkt, men jag gjorde det som inte gjorde ont, och det gick hur bra som helst.
Jag tror inte att det är någon som helst fara!
 

hej jessica

Skrivet av  annika
jag hörde av frd att du blivit snittad igen. jag säger bara en sak, närjag snittades m patrik så bar jag runt på ella rätt mycket o det har gått bra. så länge du inte bär på rebecka hela dagarna så är det ok.
 

Artiklar från Familjeliv