Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Obligatoriskt med "uppvak" efter snitt?

Skrivet av Karolina
Jag fodde med akut kejsarsnitt forra gangen och tyckte att det var vansinnigt trakigt att behova ligga pa uppvak i tre timmar nar min dotter var nyfodd och var pa en annan avdelning. Har ni samma erfarenhet? Ar det obligatoriskt att ligga "isolerad" efter snittet?
Svar på tråden: Obligatoriskt med "uppvak" efter snitt?

jag fick

Skrivet av  silvie& Maya
min dotter upp till mig på uppvaket, pappan fick komma med henne. Vi satt alla bakom ett skynke, satt och satt jag låg
 

vilket sjukhus ?

Skrivet av  Anonym
Hej var snittades du ? Varför jag frågar är för att jag kommer få ett planerat snitt. Jag födde vaginalt förra gången med massor av komplikationer och fick åka upp på operation efteråt. Därav fick jag inte träffa mitt barn på flera timmar. Nästa gång blir det som sagt snitt och det är för mig jätteviktigt att jag får ha barnet hos mig, och man läser ju om att det verkar vara så olika på sjukhusen i vårt land.
 

HS

Skrivet av  Karin
Jag födde på Huddinge med planerat snitt. Fick min dotter med mig till uppvaket.
 

i malmö

Skrivet av  silvie& Maya
på Mas
 

FaluBB

Skrivet av  Pia m Emelie -03 & bf 3/3
Jag fick komma upp till BB direkt efter att de sytt klart. Så jag fick gosa med mannen å lillan direkt.
 

Nej...

Skrivet av  Annika med Nelly och Maya
det är olika från sjukhus till sjukhus. Jag födde i Kristianstad och fick vara kvar på förlossningen tillsammans med man och barn tills bedövningen släppt och sedan fick vi ett rum på BB. Var inte utan Maya mer än ca 1 minut när de var ute och klippte navelsträngen!
 

Slapp uppvak

Skrivet av  Malin m Neoline och Timothy 8/6
Jag snittades akut (men var vaken) i Varberg -02. Då fick jag ligga på förlossningen tills bedövningen hade släppt. Där behövde man inte åka till något uppvak efter snitten eftersom op-salen låg på förlossningen. Vet inte om det är annorlunda nu för tiden..

I somras snittades jag planerat på Mölndals BB. Där får man ligga kvar på förlossningen i mån av plats. Har de mycket måste man till uppvak utan man och barn. Det var jättemycket att göra när jag snittades, så egentligen skulle jag ha fått åka bort till uppvaket. Som tur var behövde de inte mitt rum förrän jag skulle ner till BB, så jag fick ligga kvar. Fick veta sen att det var enbart för att min man inte fick plats på BB-avdelningen utan var tvungen att åka hem.

Har alltså sluppit uppvak båda gångerna. Jag har inte varit skild från varken man eller barn mer än nödvändigt. Det är nog väldigt olika på olika sjukhus och beroende av hur mycket det är att göra osv..
 

inte annorlunda nu...

Skrivet av  mija
...op salen är på förlossningen och man får ett förlossnings/förberedelserum efteråt och får ha barnet hos sig. (akutsnitt i augusti)
 

Hs

Skrivet av  Therese med 4
Planerat snitt.Fick också man o barn med mig på uppvak..
 

Det beror på sjukhus..

Skrivet av  Tiz
Jag snittades akut i Linköping 2002. Då fick jag ha man och barn hos mig på uppvaket.

Nu i september 2004 snittades jag planerat i Norrköping och där slapp jag uppvaket och fick följa med direkt till BB.
 

Vi hade så\'n tur

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
Jag snittades en av de icke ordinarie dagarna så det var tomt på uppvaket och jag fick ha med mig hela familjen dit:-)
 

I Borås

Skrivet av  Siv m. David 03
fick jag ligga på uppvak/IVA efter mitt akutsnitt, men så snart allt var färdig-undersökt av min son så kom hans pappa upp med honom dit. Så ensam behövde jag inte vara hela tiden.
 

DS och KS

Skrivet av  Karolina
Jag snittades akut på Danderyd sist. Nästa snitt blir planerat - förmodligen på Karolinska. Jag hoppas verkligen att jag får umgås med min lilla bebbe direkt efter snittet.

Tack för era svar!
 

Också på DS

Skrivet av  Karin
Har också blivit akutsnittad på DS. Då fick jag åka själv till uppvaket. När jag sen skulle bli planerat snittad på HS så betonade vi att om barnet mådde bra ville vi inte att dom skulle separera oss. Det gjorde dom inte heller. Lycka till! Det är STOR skillnad på akut och planerat snitt tycker jag.
 

Nja..

Skrivet av  Gia med Alvin
uppvak måste man nog vara på, för att kollas. Jag fick dock ha hela familjen hos mig, alltså min man och Alvin. Jag var på uppvaket 1½ timma.
 

I Lund

Skrivet av  Helena
där jag snittades planerat våren -03 fick jag ligga själv på uppvak flera timmar medan maken och sonen satt på BB och väntade på mig. Maken fick komma och hälsa på men var då tvungen att lämna kvar sonen på BB, så det blev en väldigt kort visit. Var ganska sur för det tog två timmar extra efter bedövningen släppt innan BB-personalen hade tid att komma och hämta mig. Tror att om man snittas akut hamnar hela familjen på ett rum på förlossningen efter snitt så då slipper man alltså uppvak. Lite inkonsekvent känns det som...
 

Man måste ju kontrolleras efter op

Skrivet av  Åsa m A-02 E-03
och i Skövde (KSS) görs den kontrollen på förlossningsavdelningen om det finns plats. :)
 

nej

Skrivet av  Sophie med liam 02, Ebba 03, Felicia 04
jag födde med planerat snitt och låg inte på uppvak, behövde bara ligga på en förlossningssal nån timme med barnet och min sambo medans vi fikade osv.
 

Artiklar från Familjeliv