Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här och

Skrivet av Michelle m pågarna
ny snittad! Jag heter Michelle och har två pojkar, Justin okt 01 och Elliot Sep 04, båda akuta snitt. Elliot hade vi planerat snitt till men jag fick akut HELLP så han var tvungen att tas ut 3 veckor innan det planerade snittet.

Jag bor med min man James och pojkarna i New York. har varit här permanent sedan 1994.

vet inget om att föda i Sverige men tycker det är jätteintressant att höra hur det går till där.


Vilka är ni andra här inne?
Svar på tråden: Ny här och

Hej!

Skrivet av  Ylva m F
Jag heter Ylva, 34 år. Har en son som just fyllt två, han föddes med akut snitt eftersom jag efter 36 timmars värkar och vattenavgång inte öppnat mig något. Sonen var stor och bäckenet litet (visade röntgen efteråt) så det var ju ingen bra kombination.
 

Nej det

Skrivet av  Michelle m pågarna
låter ju inte roligt! Jag höll på i 2 timmar med min första son och sen blev det akut snitt för de förlorade hans hjärtljud.
 

Hejsan!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Hej Michelle!

Jag heter Terese, är 30 år, gift och har två barn. En flicka som heter Ida och är född 5 nov 2002 (2-års kalas väldigt snart!) och en pojke född 22 dec 2003 så det är tätt mellan dem!

Båda är född med panerat snitt pg a att jag har en ärftlig benskörhet i ländryggen och inte får utsätta det området för tryck/belastning.

Välkommen hit!
 

Ojdå!

Skrivet av  Michelle m pågarna
Hur vet man att man har det? Ja du har ju tätt mellan dem. Är du klar eller vill du ha fler?
 

Ja...

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
...det började med att min pappa helt enkelt gick sönder i ryggen när han svingade en golfklubba... Hans tvillingbror gjorde samma sak nästan samtidigt!

Då upptäcktes deras benskörhet och eftersom de är män och inte så gamla (födda -47) misstänktes ärftlighet. Min farmor var svårt benskör på äldre dar. Jag och mina kusiner kollade våra värden och det visade sig att jag redan har sk osteoporos i en del kotor och ligger på gränsen i de övriga. Det är väldigt ovanligt så ingen vet hur det blir när jag blir äldre.

Graviditet & amning kalkar ur skelettet rätt rejält så jag har "smygammat" båda barnen ca 6 mån mot läkarnas vilja. Det är väl lite beroende på det här som vi skaffade barn så tätt så jag fortfarande var skapligt ung och frisk. Nu får jag sköta om min kropp med kalktillskott och motion i första hand.

Benskörheten tillsammans med att min livmoder inte läkt något vidare utan höll på att brista (också väldigt ovanligt!) gör att vi inte planerar fler barn. Allt gick bra, den är fint lagad och bör kunna bära ett barn till men det finns inga garantier att den håller är den växer.

De här "åkommorna" utesluter också vaginal förlossning helt och hållet så jag "bor" på den här sidan!

Vad gäller själva snitten så är både jag och min man supernöjda! Det var fina upplevelser. Kan tänka mig att det är stor skillnad på akuta snitt när man inte hinner förbereda sig, blir rädd osv. Hur känner du inför dina snitt?

Hoppas du kommer att trivas på den här sidan!
 

Hej igen!

Skrivet av  Michelle m pågarna
Här är det samma sak. Vi kan inte få fler barn eftersom jag fick ett väldigt allvarligt fall av HELLP med min siste pojk. Det är helt ok dock. Känns bra att vi hade två nätr vi fick den dommen.

Jag var lite ledsen första snittet eftersom jag hade hållt på i 26 timmar och min första son var i "back labor" (med ansiktet uppåt) så jag hade en enda värk hela tiden...men så blev det snitt efter allt det!!

Andra snittet var jag ledsen för vi hade planerat snitt till den 22 Sep men jag fick akut HELLP och ååkte in den 4 sep och blev snittat på en gång och hade JÄTTEONT av min lever som höll på att explodera. Så jag har haft två förlossnignar med en massa värka som ändå slutat med snitt. Detta snittet nu hade jag ju planerat skulle vara så lungt och jag skulle vara utvilad innan jag kom in psv. Istället blev jag dödsjuk och är ff inte helt frisk. Förlorade bla synen i och med förlossningen och har inte den tillbaks helt ännu.

Men snitten som sådana har inte gett mej några problem.
 

Oj, oj!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Stackars dig! Fy så jobbigt!

Jag är glad att det ändå slutade lyckligt med barnen men ledsen för din skull att du blev så sjuk! Mycket tråkigt med din syn och att du fortfarande har sviter efter allt. HELLP verkar fruktansvärt. Har läst en del på "Svåra förlossningar" och om jag inte är helt vimsig så har väl du skrivit där? Skönt att det finns ett sådant snack också.

Ha det så bra och lycka till med synen!









 

Hej!

Skrivet av  Siv m. David 03
Jag fick min son med akut snitt i augusti -03, efter sekundär värksvaghet (efter EDA) som inget dropp bet på... dessutom fick jag feber, vattnet var mekoniumfärgat och hjärtljuden svåra att tyda trots skalpelektrod - och han sjönk inte ner heller trots 7-8 cm öppet.

Välkommen hit!
 

Tack för

Skrivet av  Michelle m pågarna
välkomnandet och skönt att det gick bra för David att komma ut fast du hade sådana besvär.
 

Hej och välkommen hit!

Skrivet av  Ango - 3 snitt
Jag kallas för Ango och är 32 år. Gift med Roger 39 år och mamma till 3 små monster *ler*.
Paulina föddes 001213 med planerat snitt i v 38+5 pga sätesbjudning. Simone föddes 020804 med akutsnitt i v 42+1 efter igångsättning. Hennes hjärtljud sjönk drastiskt under varje värk, därav snittet. Och så har vi lilleman då, Victor som föddes med planerat snitt i v 36+6. Det snittet var för att jag inte får föda vaginalt nu och snittet var så tidigt pga komplikationer under graviditetens sista veckor. Snittet skulle egentligen varit en vecka senare!

Mer om oss, och foton på trollen, finns i min info!

Kramisar
 

Hejsan!

Skrivet av  Michelle m pågarna
Skall titta på ditt info. jag har oxå bild på mina pågar i mitt.

Min andra son Elliot kom 4 veckor innan det planerade snittet pga komplikationer (HELLP)
Visst blir man lite "arg" då!! Allt var ju planerat och bra! så blir det inte så...
 

Hej o välkommen!

Skrivet av  Therese med 4
Jag heter Therese är 30 år och har barnen Mathias f-Nov-94, Ludwig sept-98, Nellie febr-00 och Hampus juli-04.Har fött de tre första vaginalt, bara lilla Hampus är född med planert snitt.En dum fråga kanske, men vad är hellp?
kram
 

Hejsan!

Skrivet av  Michelle m pågarna
Ingen dum fråga alls. HELLP är ev "följdsjukdom" av havandeskafsförgiftning eller hfg av värsta sorten.

För utom otroligt högt bt (jag hade 224/186 när jag kom in), svullnad, protein i urinen så får man andra symptom. Min lever blev infekterad och höll på att explodera (då dör man om den gör det)och ens blodplättar går ner drastiskt i antal. Blodtrycket blev så högt att jag tappade det mesta av min syn.
Du kan läsa mer på nätet om det. Men otrevligt och farligt är det!