Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kejsarsnittsgördel - frågor!

Skrivet av Petra o pyret - 5 dgr kvar
Hej!
Jag ska snittas om 5 dagar, blev rekommenderad av min BM att köpa en kejsarsnittsgördel, så det gjorde jag igår. Är det någon av er som har använt en sån gördel? Vad tyckte ni? När började ni använda den?

Mvh
Svar på tråden: Kejsarsnittsgördel - frågor!

Har aldrig hört talas om den! (imt)

Skrivet av  Mille
.
 

vad är det?

Skrivet av  mianna
har heller aldrig hört talas om det. Blev lite nyfiken nu.
 

Den ser ut som...

Skrivet av  Petra o pyret - 5 dgr kvar
...ett par trosor ungefär. Högst upp är det ett ganska ostretchigt resårband och två set med hyskor så att man kan spänna/släppa ut. I grenen är det också hyskor, ungefär som på en body, så att man kan gå på toa utan att ta bort gördeln. Jag kommer att ha tunna trosor under gördeln. Min barnmorska rekommenderade mig att ha gördeln dygnet runt i ca 2 veckor efter förlossningen, eftersom det håller ihop ärret bra. Dessutom har jag hört från flera håll (äldre personer) att om man har en korsett/gördel direkt efter sin förlossning är det lättare att få tillbaka sina gamla former och det skadar ju inte :-)
 

Blev också rekommenderad

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
att skaffa kejsarsnittsgördel. TYVÄRR har jag inte lyckats hitta någon i min storlek trots att jag flängt runt (slutsålt). Önskar att jag hade fått tag på en, tror det hade dragit ihop sig snyggare. Vet inte om det är för sent nu, en månad efter snittet.
 

Rimmar ju illa...

Skrivet av  jojja
med rådet jag fick - lufta så ofta det går... Ska man ha på sig dessa trosor dygnet om i två veckor så funkar ju inte det! Eller tänker jag fel?

Har heller aldrig hört talas om det, vilket landsting tillhör du?
 

Blev rekommenderad av

Skrivet av  Petra o pyret - 4 dgr kvar
min barnmorska på MamaMia i Stockholm.

Synd att ingen har erfarenhet av gördeln här, men jag får väl testa mig fram :-)
 

Samma för mig

Skrivet av  Maman
Jag snittades på KS, och de sa också att man skulle lufta. Tycker det låter gammeldags med gördel, men det kanske är nåt nytt som man inte hört talas om? Nya rön eller så?
 

Fast...

Skrivet av  jojja
min mor fick en gördel när hon gjorde en bukoperation (opererade tillbaka stomi) just för att förhindra bråck. Så det är nog inte alldeles ute iaf *ler*

Men min största fundering är dock det där med luftningen! Ska höra när jag går på samtal om några veckor på Uas.

:o)
 

Problem med gaser?

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
Jag har märkt att om jag har åtsittande kläder (typ strumpbyxor med extra stöd) så får jag jätteont i magen pga gaser i tarmarna. Så då låter det ju helt fel att ha en gördel som drar åt!

Mitt sår har läkt helt perfekt och magen är snart likadan som innan graviditeten.
Fråga vad läkaren tycker, för kanske är det något speciellt med just dig som gör att BM rekommenderar gördel.
 

Lite svar från BM

Skrivet av  Petra o pyret - 4 dgr kvar
Jag var hos BM idag (en annan än min vanliga) och hon hade inte heller hört talas om denna gördel. Men vi kom fram till gåtans lösning, jag kommer att snittas i mitt gamla operationsärr och det går från naveln och nedåt, därför kan det nog underlätta att ha något som hjälper till att hålla ihop såret/avlasta lite. Ni som ska göra bikinisnitt skulle nog inte ha samma hjälp av gördeln, eftersom det drar åt ett annat håll än för mig. Mitt gamla ärr är jättefult, ca 1-2 cm brett, förhoppningsvis töjer det inte ut sig lika mkt den här gången när jag har lite mer hud plus den magiska gördeln :-)
 

Artiklar från Familjeliv