Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur länge bör man vänta?

Skrivet av Sophie med liam 02, Ebba 03, Felicia 04
Jag snittades för 2 veckor sedan och vi pratar redan om en till liten..vill ha tätt mellan våra =) Är det nån som vet hur pass länge man "bör" vänta med att bli gravid efter ett planerat snitt? Nästa förlossning kommer också att bli snitt. Nån som vet?
Svar
Olika bud!
Hejsan!

Först fick jag höra av både bm och gynekolog på efterkontrollen att vi inte behövde vänta med att försöka skaffa syskon. Det skulle inte vara någon fara varken för graviditeten eller kommande förlossning.

Blev gravid efter drygt 4 mån och allt var bara bra, fick datum för planerat snitt osv. Tyvärr råkade jag ut för en väldigt ovanlig komplikation att ärret inte töjde sig utan tunnades ut efter hand.

Nu gick ju allt bra och livmodern höll trots allt. Vi frågade läkaren som snittade varför det blev såhär och han trodde det berodde på att jag blev gravid så pass tätt. Ärret hade då inte hunnit mjukna och bli mer elastiskt. Han rekommenderade att vänta minst 1 år efter snitt, särskilt om man ska föda vaginalt. Olika bud alltså!

Vill poängtera att det som hände mig är extremt ovanligt trots att man blir gravid tätt inpå. Visst finns det en liten ökad risk för ruptur i gamla ärret men det sker i så fall under värkarbetet. Inte som i mitt fall att den höll på att brista spontant utan "trauma".

Själva graviditeten ska inte innebära någon ökad risk (klart det finns undantag som jag!) och de på förlossningen vet alltid att man har snitt i bagaget och håller extra koll vid vaginal förlossning.

Jag tror inte det ska vara någon fara för dig eftersom du dessutom inte kommer att påfresta livmodern med värkar utan föda med planerat snitt om jag förstod rätt.

Lycka till med ev fyra!
Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Inte alls
Frågade både BM och läkare om det fanns några rekommendtioner om hur länge man bör vänta med ny gravidtet och enligt dem så kunde man blirgravid när man ville. Har heller inet fått några kommentarer om min täta gravidtet trots att jag planerar att föda vaginalt den här gången.
Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Enligt en amerikansk sida
som det länkats till tidigare, så ökar risken för en ruptur (om man vill föda vaginalt alltså) om det går mindre än 18 månader mellan graviditerna. Dvs vill man föda vaginalt så bör man vänta 18 månader med att bli gravid igen.

Eftersom du inte kommer att föda vaginalt så har du ju inte den risken med dig. Men rent spontant, även om jag inte är sjukvårdsutbildad, så skulle nog jag ändå vänta ett tag, det är ju mycket sytt och mycket som ska läka ihop efteråt. Ett år tycker jag låter som en bra rekommendation.
Skrivet av  politisk vilde, 60 dagar till BF
http://www.vbac.com/
är länken.
Skrivet av  politisk vilde, 60 dagar till BF
Jag blev rekommenderad
att vänta ca två år innan jag blir gravid igen. Detta var mitt andra snitt, vet inte om det påverkar men generellt så tycker de att man ska vänta ca 1,5 år på det sjukhus jag födde på.
Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
Universitetssjukhuset MAS säger...
...att kroppen medicinskt sett är redo för en ny graviditet 3-4 månader efter snitt, men att man ändå bör vänta ett år med att bli gravid eftersom det tar ett helt år för såret att läka totalt.

http://www.obst.mas.lu.se/perinatal/kkumas/forloss/f_snitt.htm
Skrivet av  listo
Blev med barn
när Ida var 4 månader. Råkade dock var inte alls planerat. Men det ska räcka med den tiden man går gravid. Så vad jag har hört behöver man inte vänta.
Skrivet av  Helena m Amelia
Ska man vänta?
Jag har snittats 5 gånger inom loppet av 7 år.
Inga problem och inga "förbud" har kah fått höra.

"Kör på" sa läkaren efter första snittet, och det har vi gjort;)
Skrivet av  Katja med Theo+4 till
Inte alls.
Vi fick skaffa hur tätt vi ville, bara vi var beredda mentalt. Jag hade dessutom mycket komplikationer efter mitt andra snitt, och de var tvugna att gå in igen och stoppa en blödning.

Den stora risken för ruptur ligger inte i just snittärret (förutsatt att det läker rätt), utan i områder runt det icke-elastiska ärret. Det området kan bli förtunnat och kan i mardrömsfall brista under värkarbete. Skall du snittas igen behöver man inte, enl. läkarna här, oroa sig.

Lycka till!
Skrivet av  Pilla 4 snitt