Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spinalbedövning om dålig rygg?! Hjälp...

Skrivet av stina
Hej!
I skriftliga infon från lasarettet står att man inte kan få ryggbedövning (vid vaket snitt), om man har/haft ryggproblem ex ischias. Spinalen kan då göra problemen värre. Jag har haft diskbråck i ländkota 5.
Undrar nu, hur många av er har kass rygghistoria bakom er, men trots det fått ryggbedövning??? Och har det i så fall lett till framtida problem för er?

Snälla svara, det är dags om en vecka! Jag vill ju vara vaken men inte bli invalid pga det.
Svar
Hej
Jag har en kotkompression på andra ländkotan, en centimeter, har både broskbildning vid skadan samt nerver i kläm emellanåt. Men för mig var det inga som helst problem då jag snittades i somras. Varken problem med att lägga den eller problem efteråt. Frågade läkaren innan men han sade att det inte hade någon betydelse.
Lycka till!
Skrivet av  Therese med 4
Hej!
Jag har osteoporos (benskörhet) i ländryggen, inga frakturer eller kompressioner än så länge tack och lov!

Pga det bedömdes att snitt var mest lämpligt för mig så att ryggen inte utsattes för tryck/belastning den inte håller för.

Jag vet ju inte om det skulle vara skillnad om jag hade frakturer eller kompressioner men nu var det aldrig snack om annat än spinalbedövning. Har fått två sådana utan några som helst problem. Kände inte när de lades och inget sedan heller.

Hoppas det går bra för dig! Antar att din rygghistoria är dokumenterad så personalen kan ta del av den. Då borde de veta vad som är lämpligast i ditt fall.

Hoppas allt går bra för dig! Snart är din bebbe här!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312