Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang kejsarsnitt och vikt (även på viktsnack)

Skrivet av Höstmamma -04
Jag har fött min grabb med kejsarsnitt. Har nu hört att det är svårare att gå ner i vikt om man gjort kejsarsnitt än om man fött vaginalt. Är det nåt som bara sägs eller är det så? Någon med erfarenheter?
Är det så att magen blir slappare och hängigare av ett snitt än vaginal förl?
Svar på tråden: Ang kejsarsnitt och vikt (även på viktsnack)

Varför?

Skrivet av  Stina
Varför skulle det vara svårare? Kan du inte berätta var du hört det. Tycker det låter dumt och helt ologiskt. Det tar tid för kroppen att återhämta sig efter den viktökning som en graviditet innebär, vare sig man fött vaginalt eller med kejsarsnitt.
Själv födde jag med kejsarsnitt för två år sedan och jag hade nog gått ner mina kilon redan innan jag lämnade sjukhuset. Har kompisar som födde både med kejsarsnitt och vaginalt som fortfarande kämpar. Tror mer det har att göra med hur mycket du gått upp och hur bra karaktär och ork du har att röra på dig med en nyfödd hemma. Det finns inga genvägar... Lycka till!
 

Har hört

Skrivet av  Höstmamma -04
det av folk i farten :) Minns inte riktigt var men det är inte nån läkare eller nån annan inom sjukvård som sagt det iaf. Speciellt det här med att magen blir slappare efetr ett snitt har jag ofta hört...
Har aldrig själv riktigt trott att det skulle finnas nåt samband mellan svårare gå ner efter att man blivit snittad men tänkte jag skulle fråga eftersom det cirkulerat i luften ang att det skulle kunna va så...
Tack för ditt svar!

 

stämmer inte på mig i alla fall

Skrivet av  anna, juli-mamma
jag gick ner alla mina kilon efter 2 veckor (ca 14 kg) efter mitt snitt.
Mina vänner, som fött vaginalt, kämpar fortfarande med att gå ner. Jag tror inte det har med födelsesättet att göra, jag tror det är andra saker som gör att man går ner snabbt eller långsamt.
anna, snitt i juli
 

Tror inte det

Skrivet av  Siv m. David 03
Jag tror att det spelar mer roll vilken livsstil du har, vad du äter, hur mycket du rör på dig, än på vilket sätt du föder. Och om du ammar kanske det är enklare att gå ner i vikt oavsett...

_Möjligen_ kan det vara svårare omedelbart efter förlossningen för dem som snittats eftersom man ju gjort en stor operation, och du varken kan eller får anstränga dig i början. Dessutom gör man av med en hel del energi under en vaginal förlossning, som man ju inte gör under ett snitt.
 

Nej, det tror jag inte!

Skrivet av  Ango - 3 snitt
Mörjligen beror det på att du kanske är mindre rörlig de första veckorna efter ett snitt än efter en vaginal förlossning (beroende på hur du mår vill säga, jag personligen har inte varit mindre rörlig).
Jag gick upp 17 kg första graviditeten, och gick inte ner ett gram. Gick upp 17 kg vid andra graviditeten och gick ner 12 kg första veckan för att sedan successivt under 3 månader gå upp dessa kilon igen. Detta berodde då på min struma som konstaterats efter första graviditeten och som fick spelet efter andra snittet.
Tredje graviditeten gick jag upp 5 kg och gick ner 15 kg de första tre veckorna!
Tror alltså att det beror mycket på en själv!

Kramisar
 

nej

Skrivet av  Sophie med liam 02, Ebba 03, Felicia 04
det stämmer inte på mig iaf, har gått ner allt på ett par veckor, ca 17 kg, så det är nog väldigt induviduellt bara, beror inte på hur man fött.
 

Nä det tror inte jag

Skrivet av  Maman
det låter som en dålig ursäkt tycker jag. Jag ser likdan ut som mammor som fött vaginalt. Tror inte jag hade sett annorlunda ut om jag inte blivit snittad om jag säjer så.
 

Nej!

Skrivet av  listo
Jag har också hört det påståendet, men har även hört att det bara är en myt.
Och om man tänker efter så finns det ju inget som logiskt sett säger att det skulle stämma, eller hur?

Jag gick upp 12 kg, blev snittad och gick ner 14 kg på 2 veckor efter förlossningen...
 

Tror inte det är...

Skrivet av  Martina bf21/6+Benjamin och Victoria
svårare att gå ner i vikt men det kan ta längre tid för magen att återfå sin form.Eftersom man vid snittet skär av muskler och man inte får lova att träna de första 6 veckorna så är det ju naturligt att det tar lite längre tid.Dessutom beror det ju på hur "fint" de sytt.Magen hänger ju ofta lite mer efter ett snitt än efter en vanlig förlossning är i allafall min erfarenhet.
 

Artiklar från Familjeliv