Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man vägra vändningsförsök????

Skrivet av Sanna,med konstig form på magen
Jag undrar hur ont det gör, hur mår barnet av det?Är gravid i vecka 36 och fick idag reda på att bäbisen ligger på sned,huvudet upp och benen ned.Vi ska avvakta 2 veckor till tyckte bm och sedan se om den vänt sig själv el.om det blir ett vändnings försök.Kan man vägra det och begära snitt direkt i stället?Väntar mitt tredje barn och de andra har jag fött normalt.
Svar på tråden: Kan man vägra vändningsförsök????

Självklart kan du det!

Skrivet av  Ango - 3 snitt
Min stora tjej låg i säte och jag vägrade vändningsförsök och ville ha en snittid direkt, vilket jag fick till slut (fick diskutera lite med läkaren först, men det var bara för att få information). Det var inga problem alls.

Kramisar
 

Ja det kan du

Skrivet av  Siv m. David 03
Du kan vägra vändningsförsök.
Min pojk låg som din baby när BM kollade dag 40+2 ... Bokades för vändning dagen efter. Då hade han vänt sig med huvudet snett uppåt.

Jag tyckte inte att det gjorde ont. Av andra kan jag gissa att det som gör mest ont är när de ska försöka få loss en baby som tex fixerat sig i säte. Min fixerades aldrig, och med det läget går det ju inte heller...

Jag tyckte bricanylen jag fick för att livmodern ska slappna av var obehaglig. Det var inte _kul_ när två-tre personer skuffade runt honom heller, men jag minns inte att det gjorde ont. Men sen satte de igång "lite värkar" för att få honom att sjunka ner. DET gjorde ont, särskilt som de skulle köra 30 min. CTG sådär 4 gånger för att kolla att han mådde bra, och nåt var galet med apparaten så jag var tvungen att ligga platt på rygg o blickstilla för att den skulle få kontakt... med pinvärkar.

Så jag kommer troligen vägra vara med om en vändning, om det bli aktuellet igen. Inte pga själva vändningen, dock... utan pga minnena av värkarna efteråt.
 

Ja, det kan du

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
och eftersom bara 50% av vändningsförsöken lyckas i alla fall kan de väl bespara dig det, tycker jag.
 

Klart du kan men

Skrivet av  Ulrica
det är ju hela 50% chans att de lyckas och att föda vaginalt är ju bättre för alla.

Jag tycker inte vändningsförsöket var läskigt/hemskt eller ens obehagligt. Läkaren var mycket mjuk och tog all tid hon behövde för ultraljud, vändning och eftersnack. Hon lyckades inte vända på sonen men jag är glad att jag tog försöket iaf.

Mitt planerade snitt gick jättebra och så men jag skulle ändå föredra vaginalt...
 

Vadå bättre för alla?

Skrivet av  Petra
Du skriver "att föda vaginalt är ju bättre för alla". Vem säger att det är så? Varför måste det vara det?
 

självklart!

Skrivet av  Tingeling med lilla L
det är ju din mage! Jag skulle aldrig gå med på vändningsförsök själv. Känn efter vad du tror blir bäst för dig och bebben och välj så!