Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snittad i Lund?

Skrivet av Helena
Hej!
Ska snart få andra barnet med kejsatsnitt i Lund pga att det liksom det första ligger i sätesbjudning. Det jag upplevde som jobbigt förra gången var att jag var tvungen att ligga själv på uppvak ganska länge förra gången medan pappan och barnet fick vänta på BB. De fick inte heller vara kvar i op-salen så länge medan jag syddes eftersom barnmorskan inte hade tid att stanna. Undrar bara om det är någon här som snittats planerat i Lund och som sluppit vara skild från resten av familjen efter snittet?
Svar på tråden: Snittad i Lund?

Förlossnngen istället.

Skrivet av  Lin med Ellen 030415 & Elsa 040827
Hej!
Jag är snittad två gånger i Lund, första gången urakut och andra gången planerat. Rutinerna här är ju att man hamnar på uppvaket efteråt, alltid, vilket jag tycker är helt vansinnigt ur alla möjliga perspektiv. Vid mitt senaste snitt lyckades jag dock få slippa uppvaket. Men det krävdes en hel del tjat mm. Med hjälp av psykologintyg och påtryckningar från KK\'s egen psykkolog (eller var hon kurator... minns inte...) lyckades jag till sist få ett löfte att jag i mån av plats skulle få komma ner till förlossningen efter snittet. Och jag hade tur, jag fick åka ner till förlossningen och vi blev väldigt väl omhändertagna där, det var helt underbart!
Det är alltså jättesvårt att få slippa uppvaket, men jag tycker du ska göra ett försök! Om alla protesterar så måste de ju så småningom ändra sina rutiner. Det är inte acceptabelt att skilja nyblivna mammor och deras barn åt! Ta upp det med din BM så fort som möjligt, eller ring direkt till KK och prata med dem där, kanske går det att ordna på något sätt.
Lycka till!
 

Annan fråga

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Hej!

Jag snittades med mitt första barn pga sätesläge. Nu är jag gravid igen och skulle gärna bli snittad den här gången, men chansen att även den här bebisen skulle sätta sig på rumpan är väl ganska liten. Eller?

Vet du hur det kommer sig att även ditt andra barn ligger i säte? Kunde de se något på din livmoder eller så vid det första snittet som förklarar att barnet helst lägger sig så?

Det var ingen som sa något sådant till mig, så jag undrar bara om de hade kunnat se det om det vore ngåon sådan faktor inblandad, och inte bara slumpen.
 

Ingen förklaring

Skrivet av  Helena
har jag till varför mina barn envisas med att ligga i säte. De hittade inget på livmodern varken vid förra snittet eller på ultraljud denna gången. Vid förra graviditeten gjorde jag vändningsförsök som inte lyckades, det var verkligen tvärstopp. BM tror att mitt bäcken är format så att rumpan passar bättre än huvudet för bebisen. Tydligen är det ofta så att man inte hittar någon direkt förklaring.

Dcok verkar det vara betydligt lättare att få snitt igen om man redan blivit snittat en gång än annars. Det enda man kanske ska tänka på är att de åtminstone här i Lund använder principen att två snitt alltid snitt vid ev efterkommande förlossningar. Vid varje snitt kollar de livmoderns skick om den håller för ännu en graviditet, vilket alltså innebär att man kan få "barnförbud" pga livmodern inte klarar fler graviditeter. Något att tänka på om man tänker sig en stor familj. Annars tyckte jag att mitt förra snitt var mycket positivt och sörjer inte alls att det verkar bli snitt även denna gång.

Lycka till!
/Helena
 

Hamnade på förlossningen

Skrivet av  Lena
Blev urakut snittad 99 i Lund, och hamnade på förlossningen direkt, men det var nog mer en slump vad jag förstått senare...
Det som är lite vanskligt är att de har mer koll på andingen efteråt på uppvaket, så det är säkrare att vara där. Hade nog pratat med KK om situationen också, de är inte helt omöjliga.
 

Artiklar från Familjeliv