Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vändningsförsök om man har foglossning...

Skrivet av Sanna med konstig form på magen
hur känns det? någon med erfarenhet? har ganska svår foglossning,känns som knivar i bäckenet mest hela tiden.Skrev om mitt läge tidigare.Bäbisen ligger med huvudet upp och fötterna ner,inte ens i säte.Är nu gravid i v.36+5, ska till bm den 19(kolla om den vänt sig) och funderar på att vägra vändningsförsök och be om snitt direkt.Någon som vet hur det känns att vända med foglossning, det kanske inte spelar någon roll.
Svar
Det jag vet
Jag vet inte hur det känns att göra ett vändningsförsök när man har foglossning, för det har jag aldrig gjort.

Men jag vet hur det känns att vara snittad när man haft svår foglossning. Och det är ingenting jag kan rekommendera. Vändningsförsöket kan ju bara vara jävligt plågsamt under en begränsad tid. Snittärr gör att man inte kan göra den träning man kan komma att behöva om man har svår foglossning och att man därför kan komma att ha besvär lång tid.

Det är ju absolut inte säkert att just du får besvär även efter förlossningen. För en del går det över ganska snabbt, även efter snitt. Och det är ju absolut inte säkert att vändningsförsöket lyckas, men jag vet att åtminstone _jag_ hade försökt. Aldrig i livet att jag kan rekommendera någon med foglossning kejsarsnitt.
Skrivet av  Kumikameli
Jag hde foglossning
när Sarah låg i säte. Vändningsförsöket (som inte lyckades) Var HEMSKT. Det gjorde såå ont. Förmodligen för att jag redan hade ont i bäckenet?? Jag var ju väldigt öm och all beröring gjorde ont så när läkaren tryckte på magen nere vid blygdbenet (på bebisens rumpa) med all sin kraft och med knytnävarna då trodde jag faktiskt att jag eller bebisen skulle dö. Ja, ja jag vet det låter löjligt men jag låg där och var helt utelömnad och blev snurrig av smärta så jag trodde faktiskt det. Och OM det skulle bli aktuellt denna gången VÄGRAR jag göra det trots att jag denna gångn inte besväras av fogarna...

Jag vill ju inte skrämma dig men bättre att höra olika erferenheter än att vara ovetande.. :-)
Det finns dom som har haft en jättefin upplevelse trots foglossning så min erfarenhet är ju just bara min....
Skrivet av  Kattis m Sarah 20/2-03 + bf 27/12
Kan bara svara...
...på hur jag upplevde kejsarsnitt ihop med GRYM foglossning. Vändningsförsök har jag inte gjort.

Var väl "halvinvalid" av foglossningen/ischias och hade lite känningar även efter snittet men det blev ändå en himmelsk skillnad! Bara att barnet kom ut, tyngden minskade osv var en befrielse. Jag kunde gå igen!!!

Jag besvärades inte efter något av mina snitt. Varken av snitten i sig eller foglossningen. Visst känns det efter ett snitt men för mig var smärtan inte svårare än att jag kom ur sängen morgonen efter och duschade. En morfinspruta i benet första dygnet gör susen!

Känn efter vad som känns rätt för dig att göra om bebisen ligger i säte. Gör inget som känns obehagligt och skrämmande, det är ditt val. Skulle du testa vändningsförsök så tala om hur du känner och be dem sluta genast om det blir smärtsamt.

*Berätta hur det går och lycka till*

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Gjorde vändnings försök UTAN
foglossning och det var ingen höjdare. Så det kan ju inte vara mindre obehagligt MED.

Skrivet av  Karin