Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang magmusklerna

Skrivet av Sofie med 02 och 03
jag har nog en delad magmuskel, för vid naveln är det som ett hål eller inbuktning. Man kan få in två fingrar där. Men jag har aldrig haft ont där.

Är det bråckrisk? Är kejsarsnitten orsaken till delad magmuskel eller är det graviditeterna? (2 täta)

Jag är bikinisnittat båda gångerna.
Svar
Ja..
precis samma "hål" vid naveln har jag och jag blev ordinerad att INTE träna nån form av sit-ups för bråckrisken är stor..rent teoretiskt kan tarmarna "ploppa" ut där (läkarens egna ord), men praktiskt beh. det inte göra det! Vid snitt särar de på musklerna men snittet i sig beh. inte vara orsaken utan två täta grav. kan oxå leda till att muskeln delar sig, händer ofta vid grav.nr 2. Växer magen hastigt kan oxå det vara orsak till att muskeln delar sig..
Jag fick förklarat att 1. de tar ihop själv eller 2. måste operera igen för att sy ihop dem. Så jag hoppas på nr1 och tar det KOLUGNT med maggen.
Skrivet av  Kattiz m. Julia & Wilma
Oj då!
Jag har också ett sådant "hål"! Det är ganska långt och kanske ca 2 cm brett. Har inte heller tränat magen just pg a det. \'

Efter första graviditeten gick musklerna ihop nästan omgående (gjorde snitt). Efter andra som kom tätt inpå (gravid efter 4½ månad) växte magen snabbt och nu 10 mån efter snittet är det fortfarande såhär "delat".

Hade ingen aning om att det ska opereras om det inte går ihop! Vet du hur länge man ska vänta innan man söker läkare för att det inte går ihop?

Efter förra grav kände en utbildad tjej på gymmet där jag tränade på min mage. Nu har jag flyttat långt bort och ingen på MVC eller BB har sagt ett knyst om det här! Knepigt att de inte informerar när det är risk för bråck osv.

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
ja helst
vill jag inte operera...men det låter ju inte kul det där med tarmarna så om operation är det enda som hjälper så vill jag göra det.

Måste väl gå till läkaren och fråga. Det verkar ju inte som om det kommer att gå ihop av sig själv. Det är 11 månader sedan snittet.
Skrivet av  Sofie med 02 och 03
undra hur ett bråck känns?
Tänk om man har det utan att veta om det?
Skrivet av  Sofie med 02 och 03
Alltså..
har du ett bråck så är det ofta synligt i form av att det kommer ut en "knöl" där magmusklerna inte tagit ihop..en knöl som kan "ploppa ut" om du anstränger dig osv.
Jag har snart 8månader efter snittet och nu har jag tagit det JÄTTELUGNT ingen träning av magen, inte använt magmusklerna då jag ska upp ur sängen osv. Idag kände jag på magen (ef 2veckor av luuuugn) och hålet är mindre!!! Så jag tror det kommer att ta ihop. Jag sökte till läkare för att jag hade så HIMLA ONT just runt naveln. Troligen hade jag lyckats slita av ngn nerv vid träningen och lyckats sära på musklerna. Mycket lyckat =//

Nja operation är verkligen det _sista_ de gör. Men det är ju inte bara nu ett år ef snittet som bråckrisk finns det hänger ju med många år efter oxå..
Skrivet av  Kattiz m. Julia & Wilma