Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gravid tätt inpå efter snitt?

Skrivet av Sophie med Liam 02, Ebba 03, Felicia 04
Nån här som har erfarenheter av det? Jag blev snittad i mitten av oktober i år..och nu funderar vi på att få en till tättis =) MEN, bör man kanske vänta? Har inga problem eller så av snittet, det har läkt superfint och gör inte ett dugg ont. Men _om_ man skulle bli gravid tätt inpå, hur töjjer sig snittet då? På livmodern och allt? Nån som vet? Tacksam för svar.
Svar på tråden: Gravid tätt inpå efter snitt?

Slutet gott, allting gott!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Tillhör den lilla skara som råkat ut för att ärret i livmodern inte hunnit mjukna och därför inte töjde sig. Ett stort område tunnades ut så att kirurgen såg bebisen igenom och någon kniv för att ta sig in i livmodern behövde han inte...

Nu slutade ju allt bra för oss i och med att vi gjorde planerat snitt och därmed inte utsatte livmodern för sammandragningar. I mitt fall var den så tunn att den inte klarat förvärkar (vilket jag tack och lov inte hade) ens utan det var bara en tidsfråga innan den brustit spontant.

En spontan bristning är så ovanlig att det inte finns, det händer bara inte enligt läkarna! Jag betraktas som ett extremt undantag och det vill jag poängtera!!!

Blev gravid ca 4½ månad efter mitt första snitt och det skulle inte innebära problem varken för graviditet eller förlossning enl bm och gyn.

På BB sa de däremot att de rekommenderade att vänta med ny graviditet minst 1 år efter snitt oavsett om det varit helt okomplicerat. Dubbla bud och det är förvirrande!

Jag känner några mammor som fött vaginalt efter snitt utan problem och den som har tätast mellan barnen av dem blev gravid efter 1 år. Skulle nog vänta ungefär så länge för att känna mig säker!

*Lycka till* Imponerad av att ni vill ha en fjärde tätis! Visst är det underbart men nu tycker jag det är rätt körigt när de är 2 år resp 10½ månad!

 

hej

Skrivet av  Sophie med Liam 02, Ebba 03, Felicia 04
tack så mycket för svaret! Vilken tur att läkaren såg att din livmoder var tunn, ser dom det med vanligt UL? Min nästa förlossning kommer också att bli planerat snitt, så då blir det ju inga värkar. Fasst lite förvärkar brukar jag dock ha ganska tidigt. Får ta upp det med mvc då jag ska på efterkontrollen. Du som har blivit snittad kanske vet, hur många snitt kan man göra? Vill gärna ha en STOR familj så jag oroar mig lite för hur det är med snitt då man gör flera.
Kram
 

Hej igen!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Det finns tjejer på den här sidan som gjort både 3 och 4 snitt, hoppas att de svarar också!

Tror inte det finns någon regel hur många snitt man kan göra. Det avgörs nog från fall till fall utifrån komplikationer, sammanväxningar osv.

Har läst här på snacket att det går att upptäcka tunn livmoder med ul men det är inget som görs på rutin. Det var aldrig tal om att kolla min livmoder eftersom det ju skulle vara riskfritt. Det upptäcktes inte förrän de öppnade mig vid snittet. Hade bara tur som gjorde snitt av helt andra skäl.

Skulle jag bli gravid igen så hade jag krävt att de höll koll pg a hur det blev sist.

Ha det så bra, hoppas du får så stor familj du önskar!
 

Inga problem

Skrivet av  Susana med Tova 13/8-03 + bf+10
Jag får enlig läkare både föda vaginalt och bli igångsatt trots att jag är snittad tidigare. Kommer att få 15 månader mellan barnen (om bebisen nu kan tänka sig komma ut)
 

Ååååå jag skulle precis gå in och fråga om detta!

Skrivet av  Pallas
Jag förlöstes med akut kejsarsnitt i april i år (inga komplikationer) och nu är jag gravid igen.

Skönt att höra att det kan gå bra i allafall!
 

Artiklar från Familjeliv