Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

planerat kejsarsnitt samma dag som BF?

Skrivet av frågande
Hej,
vanligtvis gör man ju planerat kejsarsnitt ca 1v - 10 dar före BF om jag fattat rätt.

Är det nån här som har fått planerat kejsarsnitt samma dag som BF? Jag har BF 3 jan och skulle gärna vilja att det blev ett januaribarn i stället för precis i slutet av året... (Men SJÄLVKLART är det allra viktigaste att barnet mår bra!!)
Jag vet att man ju inte kan styra när barnet vill komma, det kan bli i mitten av dec också och han/hon är förstås välkommen när som helst, men OM jag kunde önska så föredrar jag ett januaribarn för barnets skull, inte kul att vara "sist"....

Jag kommer ev att beviljas snitt pga förlossn-rädsla.

Tacksam för svar.
Svar på tråden: planerat kejsarsnitt samma dag som BF?

Jag fick det

Skrivet av  Therese med 4
Första datumet jag fick för mitt snitt var 4 augusti.Samma som BF.
Men det gjorde mig så orolig att jag bad att få en tidigare tid, och fick då den 27 juli istället.
Jag fick förklaringen att varför de satte upp snittdatum på BF var för att barnet skulle få vara kvar så länge som möjligt, och Om förlossningen skulle starta innan skulle det bli ett halvakut snitt.
Men jag vägrade då mina förlossningar sen innan startat senast på BF.
Lycka till
 

Fick datum...

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
... 9 dagar innan bf båda gångerna. Senaste gången var bf nyårsafton 2003 och jag hade faktiskt inte en tanke på att försöka påverka datumet som sattes till den 22 dec. Hade nog inte gått i mitt fall för jag tror inte att de snittar efter bf om jag velat ha en januaribebis?

Prata med bm och fråga om hon vet hur pass man kan påverka snittdatumet. Skulle vara kul att veta, själv har jag som sagt inte ens tänkt på det utan bara "tackat och tagit emot" :0)
 

Jag fick tid

Skrivet av  Malin m N och T
i v. 39+2 enligt UL (enligt mina egna beräkningar snittades jag i v. 40+1, enl sm i 42+1). Snittades också pga förlossningsrädsla. Gjorde ett akutsnitt i v. 37+0 med första barnet och ville inte råka ut för något liknande.

Man vill inte riskera att plocka ut bebisen för tidigt eftersom UL faktiskt kan diffa en vecka åt vardera hållet. Tror inte att det borde vara några problem rent medicinskt att få en snittid sent om man vill det. Här är det väl mer en fråga om när det finns lediga tider...
 

Just vid

Skrivet av  Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
detta datum som du har kan jag tänka mig att de kanske kan gå med på det :-)
Hos oss var det så när Tilda föddes att vi ggärna ville ha henne i januari, bf 7/1. Hade valet mellan snitt i mellandagarna elelr 2/1. Och valet var lätt för oss och läkaren tyckte oxå det var bättre, då det är mer personal den 2/1 igen, då det (iaf då) är en vanlig arbetsdag. Så med lite tur kanske det kan hjälpa :-)
Till saken hör att jag ingen av gångerna har haft speciellt mycket sammandragningar så det spelade kanske oxå in lite?
Men fråga snällt kan man ju iaf göra :-)
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv