Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var hamnar snitt nr 2?

Skrivet av Malin med snitt 22/12
Ni som blivit snittade mer än en gång - var hamnade det andra snittet? För jag antar att dom inte öppnar upp det gamla ärret?
Svar på tråden: Var hamnar snitt nr 2?

Har bara ett ärr...

Skrivet av  Tinalill m. Becka-02 & Vickis-03
... så här gjordes det andra snittet i det gamla. Ärret blev dessutom mycket finare nu, vid första snittet syddes jag med \'häftklamrar\' och fick en infektion i såret = ärret blev stort och knöligt. Andra gången syddes det med resoberbar tråd och jag läkte jättefin och ärret syns knappt nu!

/t
 

I det gamla

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
Perfekt, läkaren följde det gamla så jag har bara ett ärr. De går alltså in i det gamla om det är möjligt.
 

Beror på vilken läkare

Skrivet av  Malin m N och T
som opererar. Olika läkare använder olika typer av snitt. Mitt första snitt ligger lite lägre än det andra, även om de börjar i samma punkt. Vid det andra snittet lät man huden spricka i sin "egen" riktning. Då blev det lite snedare och lite högre. Däremot är det nästan lika osynligt som det gamla, trots att det skiljer nästan två år på snitten!

Jag frågade före operationen om det skulle bli i samma snitt, men fick då svaret att det beror helt på vad operatören tycker är lämpligt.
 

Mitt hamnade

Skrivet av  Mallan
dels i mitt gamla, dels så blev det en nytt. På sidorna är det samma men mitt i var de tvungna att lägga ett lite nedom p g a ärrbildning. Det första syntes knappt så i praktiken har jag bara ett..

Den första läkaren var mycket bättre på att sy kan jag tillägga.
 

3 snitt - 1 ärr

Skrivet av  Ango - 3 snitt
är vad jag har.
De har öppnat i samma varje gång, oavsett om det varit akut eller planerat!

Kramisar
 

Oxå 22/12 men år 2003!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Då kom vår son till oss med planerat snitt så det blev jul på BB!

Till din fråga om var snittet hamnar! Det var mitt andra snitt när vi fick vår pojke och läkaren skar bort det gamla ärret (som inte var så snyggt så det gjorde inget precis) och gick in på samma ställe.

Så jag har alltså två snitt bakom mig men bara ett ärr(bikinisnitt)

Lycka till med ditt snitt! Är det ditt andra?
 

snitt nr två i jul!

Skrivet av  Malin med snitt 22/12
Hej! Jag ska göra mitt andra snitt på Danderyd den 22 december, bägge pga säte. Var gjorde du ditt snitt nånstans? Jag hoppas få åka hem på julafton, men det är bara två dagar efter snittet, så vi får väl se... Skönt att höra att många bara fått ett ärr trots fler snitt, för man kanske vill ha en bebbe till i framtiden, utan att se ut som en zebra på magen;-)
 

Jag fick åka hem

Skrivet av  Angeliqua m. Hanna -02 & Theo -04
efter två dagar....det är bara att säga till.
Om allt ser ut som det ska, finns det ingen anledning till att stanna kvar längre.
Just det, jag har bara ett ärr åxå ;)
 

Hej igen!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Jag gjorde första snittet på Malmö allmänna sjukhus och det andra på Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Ja, jag hade lite funderingar på om man skulle vara hemma på julafton men det dök upp skäl efter skäl att stanna. Först ville bebisen inte börja suga ordentligt utan bara sov. Det visade sig att han hade så pass med gulsot att han fick sola några dygn. Det blev 5 dygn på BB så vi fick fira julafton där.

Måste fråga, har du fått veta om det finns någon särskild anledning att även detta barn ligger i säte? Det är ju några veckor kvar för bebisen att hinna vända på sig men det kanske inte går om livmodern har en särskild form eller så. Har en kompis med annorlunda form på sin livmoder så väger bebisen över 2 kg och inte hunnit vända sig kommer den inte runt heller. Det är inte lönt med vändningsförsök så antagligen kommer hon bli snittad även med nästa bebis. De flesta vänder väl på sig så pass sent att de väger mer än 2 kg?

Ha en trevlig jul, var den än blir! Ni får ju i vilket fall den bästa julklapp man kan få!
 

Inte ett vändningsförsök till...!

Skrivet av  Malin med snitt 22/12
Visst finns det chans att bebben vänder på sig fortfarande, men jag kände att jag gärna ville ha ett snitt iallafall, och jag tänker definitivt inte göra nåt vändningsförsök igen, det var väldigt obehagligt tyckte jag. Så nu har vi bestämt oss för snitt oavsett, och den här bebben ligger precis på samma sätt som min första dotter, så jag bara känner att den inte kommer att vända sig heller. Läkaren sa också att det är ganska vanligt att om den första ligger i säte så gör även nästa det, nåt med formen på livmodern och så.
Vi får väl se, jag kan tänka mig att fira jul på sjukhuset, det viktiga är att vi är kvar så länge bebben behöver! Lilltjejen har ju mormor och farmor som skämmer bort henne under tiden!
 

Där det gamla var

Skrivet av  Helena m 5 snitt
hamnade det och alla 5. För mycket ärrvävnad så skar dom bort lite av den och sydde igen. Men alla snitt har hamnat i samma spår.
 

Mitt nya snitt...

Skrivet av  Jessica med Rebecca - 02 & Carolina 041008
la dom i det gamla ärret. Det nya ärret är lika fint som det första var.
 

Artiklar från Familjeliv