Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Zinkan bf 4/1 *bekymrad*
Hade fullkomligt missat att detta snack fanns så jag blev jätteglad när jag fick veta det. Jag tror att ni kan hjälpa mig med ett dilemma jag har.
1990 fick jag en gosse mha akut snitt. Hade gått igenom hela förlossningen när det visade sig att han satt fast i mitt bäcken då jag inte lyckades krysta ut honom. 2 försök gjordes att dra ut honom med sugklocka, vilka båda misslyckades. Det hela resulterade alltså i akut snitt.
1992 föddes andra gossen. Inför denna förlossning gjordes en bäckenmätning som visade att bäckenet var defekt. Dock gjorde min gynekolog den bedömningen att det skulle gå att föda andra barnet vaginalt. Sagt och gjort, andra gossen föddes vaginalt, men med hjälp av sugklocka. Hade han varit lika stor som sin bror hade även han förlösts med akut snitt, men tack vare att han var mindre, kunde han "dras" ut. Och vilken skillnad! Så ont och så jobbigt som det var efter snittet... Det var verkligen "piece of a cake" med ett klipp mellan benen om man kan jämföra dessa förlossningar.
Nu till saken!! Vi ska ha barn igen med bf 4/1-2005. Jag önskar verkligen att jag vore "normal" ;-) och kunde klämma ut detta underverk vaginalt, men jag vet inte om jag vågar. Ska till en Aurora-barnmorska nästa vecka och diskutera detta. Men jag skulle vilja veta av er som har gjort både akut och planerat snitt om ni upplevde någon skillnad efteråt? Hade ni lika ont i snitten efter båda? Är det någon som har snitt på "båda håll". Inbillar mig att det är lättare att vara "bikini-snittad" (för det är inte jag). Skulle bli så glad om någon kan tänka sig att svara...
Svar på tråden: Hej!

Hej & välkommen hit!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Jag har i och för sig bara gjort planerade snitt så jag kan ju inte jämföra dem med akuta, inte heller med vaginalt.

Har gjort två stycken och det var underbara upplevelser för både mig och min man. Lugnt och sansat, barnet på bröstet efter en första koll. Det tråkiga var att pappan och barnet försvann till förlossningen för vägning och mätning medan jag syddes ihop båda gångerna. Jag låg och väntade på dem ca 2 timmar på uppvaket, ensamt!!! Sedan kom de dit och vi var tillsammans.

Hade inga större besvär efteråt utan kom upp och duschade morgonen efter. Snittades sent på eftermiddagen båda gångerna. Klart det kändes i magen när man reste sig upp från liggande och sittande men ingen fruktansvärd smärta inte.

Andra gången var eftervärkarna betydligt tuffare och första natten hade jag faktiskt ont och då hjälpte en Morfin-spruta i benet bra. Sedan klarade jag mig på Alvedon och Diklofenak men slutade även med dem efter 2-3 dagar.

Tycker såhär i efterhand att smärtan var ganska obetydlig i det stora hela. Visst kändes det men knappast så jag behövde jämra mig eller vråla :0) Var ju på benen dagen efter och rörde på mig så mycket som möjligt för jag fick mer ont efter att ha varit stilla.

Kan rekommendera planerat snitt varmt. Hoppas du kommer fram till den bästa lösningen för dig så att du får en fin upplevelse.
 

Håller med Tea m Tös!

Skrivet av  Isa m Ellen 030926+bf17/6
Har bara ett planerat snitt i bagaget men upplevde det inte alls som jättejobbigt. Har hört många som snittas akut som känt som du och det kan jag förstå! Att först gå igenom nästan en hel förlossning med allt vad det innebär och sedan, helt oväntat då snittas! Puh vad det måste vara jobbigt både fysiskt och psykiskt.

Jag upplevde mitt snitt som Tea, väldigt positivt. Vi behövde aldrig skiljas ifrån varandra så jag, sambon och bebisen var tillsammans även på uppvak, underbart. Tålde tyvärr inte något av de smärtstillande man fick efteråt och blev jättedålig i magen p ga det.

Snittas du planerat så har du ju massor av möjligheter att ta reda på fakta innan, inte minst här genom alla som har snittats planerat. Ett jättebra ställe att kunna ställa frågor eller bara "bolla" tankar.

Ledsen att jag "bara" har gjort planerat snitt och inte kunde svara till 100% på din fråga men kanske någon annan kan hjälpa dig med det. Har du frågor så frgåa på bara, jag svarar så gott jag kan utifrån min upplevelse!
 

Tack både Tea och Isa.

Skrivet av  Zinkan bf 4/1 *bekymrad*
Skönt att höra att ni upplevt det så positivt. Min sambo skulle hellre se att jag klämde ut bäbisen vaginalt, men det är jag inte alldeles säker på för min egen del. Troligen är ett akutsnitt värre än ett planerat då man blir snuvad på det gosiga att få träffa sin inneboende för första gången, så där med en gång. Jag vaknade först 3 timmar senare och var då så groggy att jag inte kunde fatta vad det var som bet mig i bröstet. De hade lagt honom till bröstet och han började äta med en gång, men jag upplevde det nästan som ett övergrepp. Var ju inte alls med på det och hade väldigt jobbigt länge med tanken på att vi inte fått den "första kontakten" som sägs vara så viktig.
 

Jag har...

Skrivet av  Jessica med Rebecca - 02 & Carolina 041008
erfarenhet av både planerat snitt och akutsnitt. Det planerade snittet var först och pga säte. Det var en helt underbar upplevelse. Var vaken under snittet, bebisen vägdes och mättes på operation och jag fick sen ha bebis och pappa hos mig på uppvaket. Inte speciellt ont hade jag efteråt. Klarade mig på Alvedon och Voltaren. Var uppe på fötterna redan samma dag på kvällen. Hon föddes på måndagen och jag åkte hem på torsdagen.

Gick sen igenom ett akutsnitt nu den 8/10. Fick även då vara vaken eftersom det inte var urakut. Nu fick jag vara ensam på uppvaket den första timmen. Bebis och pappa gick till förlossningen med bm och vägde och mätte och sen fick de komma till mig pga att det var lugnt på uppvaket. Behövde inte heller den här gången något mer smärtstillande än Alvedon och Voltaren. Hon föddes sent på fredag kväll, var uppe på fötterna redan på morgonen och duschade på fm. Åkte hem vid lunchtid på söndagen, dvs 1,5 dygn efter snittet. Mådde hur bra som helst så jag kände att jag lika gärna kunde va hemma.

Tycker inte att det var jobbigare efter akutsnittet, tvärtom så återhämtade jag mig snabbare. Vet inte om det har att göra med att jag kände att jag hade erfarenheten med mig från mitt tidigare snitt så jag visste vad jag hade att förvänta mig...

Oj, va långt och svamligt det här blev ;)

kram kram
 

Hej!

Skrivet av  Zinkan bf 4/1
Det verkar som om de flesta har positiva upplevelser av planerade snitt och du även av ett akut. Jag Blev ju sövd och det kanske är därför jag tycker att det var jobbigt.
 

Har genomgått

Skrivet av  Petra m snitt 6/12
en liknande förlossning som du; när jag var helt öppen kom sonen inte längre så efter många timmar snittades jag akut. Dock var det inte direkt någon språngmarch till Operationen, utan jag fick veta det nåon timme innan och jag var vaken hela tiden. Bäckenträngsel här med, därav det planerade snittet denna gång. Jag upplevde också läkningstiden som väldigt tuff men har förstått att det delvis beror på att jag hade två dygns förlossningsarbete bakom mig OCSKÅ, d.v.s kroppen var helt slut. Med planerat snitt är det nog inte samma sak eftersom kroppen inte behövt jobba lika mycket.
Jag tror alltså inte att det blir lika jobbigt denna gång!!
Lycka till!
 

Har snittats både akut och planerat

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
Först och främst: Välkommen hit.

Jag kan bara säga att skillnaden mellan akut och planerat snitt är som natt och dag. Första dottern föddes med akut snitt efter drygt 40 timmars fruktlöst värkarbete (hon kunde inte komma ner i bäckenet ordentligt och satt fast i övre delen) och jag hade ont i snittet lång tid efteråt, fick en rejäl infektion och mådde rätt dåligt av att ha "snubblat på mållinjen".

Mitt andra snitt, för drygt sju veckor sedan, var planerat eftersom det konstaterades att inte heller detta barn trängt ner i bäckenet som det skulle och läkaren sa att om jag försökte föda vaginalt skulle det förmodligen sluta i ett akutsnitt.

Efter det här snittet hade jag visserligen ont - vem har inte det efter en stor bukoperation? Men jag klarade mig på mindre doser smärtstillande och smärtan gick över fortare. Jag kände mig dessutom bra mycket gladare! Det går i alla fall inte att jämföra. Ett planerat snitt är en så mycket positivare upplevelse.
 

Stor skillnad för mig.

Skrivet av  Martina med Benjamin 31/1-00+Victoria 21/1-02+magen 21/6
Jag har gjort ett snitt där jag först genogick en hel förlossning FÖRUTOM själva krystandet.Det blev ett akut snitt pga bäckenträngsel(visade det sig senare).Efter detta snitt var jag väldigt öm i hela kroppen i några dagar,hadde problem att vända mig i sängen,gå i trappor,ta mig ur och i sängen och var väldigt öm över magen i ca 3 veckor.När mitt andra barn skulle ut blev det ett planerat snitt.Jag var uppe och bäddade sängen för egen maskin så fort bedövningen släppte.Klarade mig utan smärtlindring f o m dagen efter.När jag kom hem kände jag nästan inte av snittet alls.Det är säkert olika för alla men jag tror klart att generellt sett så hämtar man sig fortare efter ett planerat snitt.
 

Artiklar från Familjeliv