Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ni som varit helt sövda under snitt

Skrivet av orolig
Hej!
Känner mig så ledsen o besviken. Jag är gravid i v 33+ och ska snittas av olika anledningar (det blir min första förlossn). Tyvärr kan jag inte få ryggbedövn pga en ryggskada vilket gör att jag måste vara helt nedsövd under snittet. Åh, jag vill verkligen vara vaken men det går ju inte...!

1) Finns det nån här som har goda erfarenheter av planerat snitt där ni varit helt nedsövda?
2) Hur länge sover man?
3) Vaknar man upp på en sal med massor av patienter...?
4) Fick ni ha barnet och sambon hos er fastän ni sov?
5) Hur gick det med amning?
6) Kändes det väldligt svårt att ni missat den första tiden i barnets liv? Jag är rädd för det...

TACKSAM för svar.
Kram.
Svar på tråden: ni som varit helt sövda under snitt

Tips!

Skrivet av  Ylva m F
Jag har inte själv varit sövd, men jag har ett tips att komma med ändå! Se till att du får en extra person med under operationen, som kan videofilma alltsammans, som sedan följer med pappan och barnet! De kommer säkert inte att hoppa av glädje, inför en person till, men det borde inte vara helt omöjligt iom att det är planerat! Min syster hade med en kompis förutom mannen på sitt planerade snitt, hon var jättenöjd (och mannen med, han har social fobi, så för honom var det ett jättestöd att ha med en komis som kunde täcka upp för honom.

Lycka till!
 

fotografera?

Skrivet av  orolig
Hej,
tack för tips. Tyvärr har jag nog ingen extra person i min närhet som kan/vill vara med under förlossningen och videofilma. Och att sambon ska se förloppet genom linsen på en videokamera känns inte heller bra. Men tror ni det är möjligt för honom att ta några kort under förlossningen? Ja, inga blodiga bilder på själva operationen förstås utan bilder på hur barnet ser ut när det kommer ut? Eller är det orealistiskt att han ska koncentrera sig både på att "vara fotograf" och nybliven pappa?

Tacksam för kommentarer!
 

Vi filmade!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Vårt andra snitt blev filmat av en nära kompis till oss som är operationssköterska. Hon jobbar där vi gjorde snittet så hon kände alla, visste var hon kunde gå och stå osv.

Den filmen är en av våra största skatter, ovärderlig trots att jag var vaken hela tiden. Den blev inte heller så blodig eftersom op-lampan var så stark så det blev som ett vitt sken där de skar. Annars ser man allt väldigt tydligt och just när vår Erik dras ut och hålls upp är helt suveränt.

Nu hade vi ju tur att känna op-sköterskan, hon kom in under sin mammaledighet för att filma. Tydligen är det upp till den som opererar om man får filma. Läkaren i vårt fall tyckte det var jätteroligt och riggade stativ med stor inlevelse. Han berättade hela tiden vad han gjorde och vad som var kul att zooma in.

Hans kollegor sade att de inte velat bli filmade medan de opererade, vet inte varför. Kanske om något skulle gå fel?

Vid vårt första snitt filmade min man lite när vi kom in i op-salen men sedan fick han inte filma medan de opererade. Han ville ändå inte (precis som din man) se allt genom kameran utan "live". Det skulle blivit för mycket för honom att hålla reda på kameran i ett så stort ögonblick.

Jag tror att ni kan höra er för med personalen, kanske ringa till operation och fråga vad som är lämpligt. Har ni tur kanske någon i personalen kan filma och/eller fota?

Din man får säkert fota när de håller upp bebisen men kanske är det svårt just när den dras ut? Då måste han ju vara på andra sidan skynket och jag vet inte om han får/vill vara där. Han kan ju filma och fota vid den första kollen, vägning, mätning osv också.

Kolla med personalen för en film skulle vara ovärderlig för dig som måste sova & lycka till!
 

Iof inte planerat...

Skrivet av  jojja
men sövd blev jag. :-) Hoppas det är ok att jag svarar ändå?!

1) Finns det nån här som har goda erfarenheter av planerat snitt där ni varit helt nedsövda?
** Jag har goda erfarenheter, även fast det blev uraktut snitt och jag därför blev sövd.

2) Hur länge sover man?
** Sövdes 23.45 ungefär och vaknade upp en sväng vid halv tre, men somnade om och vaknade sen halv fyra.

3) Vaknar man upp på en sal med massor av patienter...?
** Jag var själv på uppvaket, men vet inte hur det brukar gå till (fösta gången jag opereras..)

4) Fick ni ha barnet och sambon hos er fastän ni sov?
** Nej. Dottern mådde lite dåligt så hon och pappan pysslade med sitt (provtagning, lite syrgas och annat pyssel..) Tror nog det vore trist för dem att sitta och kolla på mig när jag sover :-)

5) Hur gick det med amning?
** Inga problem, utöver lite vanligt fummel *ler* Träffade dottern vid halv fem på morgonen då vi kom ner till neo. Jag låg i sängen och de la henne på mitt bröst och hon kravlade sig upp till tutten på en gång! Ammade första gången sen vid halv nio på förmiddagen, och sen satt hon fast vid tutten :-)

6) Kändes det väldligt svårt att ni missat den första tiden i barnets liv? Jag är rädd för det...
** NEJ! Vet att många tycker det, men jag är bara så oerhört glad över att min sambo fick den där tiden med henne! Annars blir det ju lätt så att mamman tar barnet och pappan får titta på *ler* Min sambo är en del av mig och jag litar fullständigt på honom, varför det inte kändes svårt att han fick vara med dottern själv... Dessutom fotade han en massa med digitalkameran så jag fick se mycket medan vi väntade på guide till neo från uppvaket.

Så jag tyckte Ylvas tips där om att ha en person som kan filma och/eller ta massa kort med digitalkamera är en kanonidé! Kanske du inte sover lika länge heller som jag gjorde, fråga personalen redan nu!!

Jag skulle lätt kunna bli sövd en gång till vid förlossningen!
Hoppas det löser sig för dig! *kraaam*
 

Planerat....

Skrivet av  marib
Snittet var planerat men meningen var ryggbedövning. Fick panik uppe på op och bad att få bli sövd vilket beviljades. Ångrar inget. Det var bäst för MIG

1) Finns det nån här som har goda erfarenheter av planerat snitt där ni varit helt nedsövda?
*Bara goda erfarenheter, mådde inte ens illa efteråt
2) Hur länge sover man?
*Jag vaknade upp drygt 2 timmar efter bebisen plockats ut
3) Vaknar man upp på en sal med massor av patienter...?
*Vanligtvis på iv så de har koll, visst finns det oftast flera där men det är avskärmat
4) Fick ni ha barnet och sambon hos er fastän ni sov?
*De satt brevid när mätning och vägning var klar
5) Hur gick det med amning?
*Inga problem
6) Kändes det väldligt svårt att ni missat den första tiden i barnets liv? Jag är rädd för det...
*Nej, han fick sin första tid med sin pappa och det unnar jag dem båda :-)
 

Artiklar från Familjeliv