Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hejsan!

Skrivet av Mysen snitt 16/12 (eg bf 24/12)
Jag har fått tid för snitt den 16/12 och nu har jag två funderingar kring detta. Alla andra frågor har jag fått svar på dels härinne! och dels via kejsarsnittboken, vilken är jättebra!
Jo, åter till snittet. Jag har först nu fattat att även om det är planerat snitt och jag ska vara vaken så hamnar man på uppvaket efteråt?
Hur länge ungefär får man ligga där och är barnet och pappan med?
Min andra fråga är gällande op-tiden, jag håller på att fixa till en skiva med blandad, stämningsfull musik men hur lång tid tror ni det tar från det att bedövningen sätts till de är klar med op?
Svar på tråden: Hejsan!

Några svar...

Skrivet av  listo med Hanna 12/3
Jag blev akutsnittad (vaken), och fick ligga i ett rum på förlossningen efteråt (som uppvak), i ungefär 6 timmar. Det var för att de ville hålla koll på hur jag mådde efter operationen, och om smärtlindring och sådant fungerade bra.
Min man och vår dotter var med mig hela tiden, och jag kunde ha henne på mitt bröst så mycket jag ville.

Op-tiden är inte särskilt lång. Nu fick jag iofs ryggbedövning redan tidigare under förlossningen, så den behövde bara fyllas på när vi kom in på op, men bedövningen tog väl ca 10 minuter att sätta. Sedan tog de övriga op-förberedelserna kanske 10-15 minuter.
Själva snittet tog inte mer än max 5 minuter, och sedan tog efterarbetet ungefär en halvtimme.

Det var inte bråttom under mitt snitt, så jag uppfattade det inte som att personalen stressade med förberedelser och så. Jag skulle nog uppskatta att hela köret tar ungefär 1-1½ timme.
 

Åh tack!

Skrivet av  Mysen snitt 16/12 (eg bf 24/12)
Vad snabbt du svarade!
Det låter helt underbart att få ha den lill* hos sej inne på "uppvaket", det är ju så det ska vara!!
Och så bra att det inte tar längre tid än så, för det börjar tryta med bra musik nu!
Återigen ett stort tack!!!
 

jag fick planerat snitt

Skrivet av  snitt-anna
i juli. Pappan o barnet är med hela tiden, om du vill det. de väntar med att väga och mäta osv tills du kan vara med.
Från det att jag fick bedövningssprutan tills lillan var ute så gick det ca 8 minuter. Nån musik hade vi inte, jag hörde ingenting. Kände bara hur de grävde i magen och försökte få ut barnet. OBS, Det var INTE obehagligt och det gjorde INTE ont.

Det var en fin upplevelse. Men nån musik hade vi som sagt var inte. Vi tog med oss en cd men det var liksom inte läge. Det går så otroligt fort allting.

det var mitt livs bästa upplevelse. Vi åkte hem efter 2 dagar och jag har inte haft några problem sen.

Stor kram och lycka till
 

Oj!

Skrivet av  Mysen snitt 16/12 (eg bf 24/12)
Häftigt att det kan gå så fort!! Det trodde jag inte! Nåväl, musik har jag tänkt ta med för att förhöjja själva födselögonblicket, inte för att slippa höra ljudet av op....
Skönt att höra att allt gick bra och att du inte hade ont eller fick några komplikationer efteråt. Skönt att få åka hem så snabbt efteråt, det vill jag med!

Tack för kramen!
 

På mig...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
... satte de bedövningen strax före halv elva och sonen är ute kl 10.47. Han hade full apgarpoäng och mådde prima, vilket tyvärr jag inte gjorde. Jag tillhör den skara som inte mår bra under snittet. Jag hade blodtrycksfall och det kändes som om jag fick kämpa för att andas och inte kräkas i nästan en timmes tid. JAg hade itne velat ha musik, men det är ju inget som hindrar att man tar med musik men att de stänger av den om du bara blir irriterad.

Jag kom ut till uppvaket runt kl 11.30 och blev kvar i nästan 4 timmar. Min man och barnet hade fått vara kvar, men jag orkade inte utan ville hellre sova. Desto trevligare blev återföreningen uppe på BB!

Lycka till!
KRAm
 

Tack för lycka till:et!

Skrivet av  Mysen snitt 16/12 (eg bf 24/12)
Jag hoppas att jag mår bättre än du gjorde efter snittet men det vet man ju aldrig. Det är ju som du säger; blir det för mycket med musiken så är det bara att stoppa!
Skönt att sonen mådde så bra iaf!

Ha en bra dag!
 

Så här var det för mig

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Fick planerat snitt 030103 eftersom båda tvillingarna låg i säte. Bedövningen lades 8:35 de tippade omkull mig, gjorde rent och 8:48 kom Viktor och inte ens 8:49 kom Niklas. Efter att JOhn klippt navelsträngen på båda och fått jag hälsat på dem fick JOhn gå iväg och väga, mäta och klä på.
Det som sedan tar tid är att sy ihop. Det tog ungefär en timme. Då kan det kanske vara skönt med lite annan musik än att ligga och lyssna på sköterskorna när de broderar....
Jag låg på uppvaket i nästan två eftersom jag mådde så illa. (tålde inte smärtlindringen jag fick)
John och barnen var med, de skulle ammas för första gången och så.
På det hela var det en väldigt positiv om än lite märklig upplevelse, helt plötsligt var barnen liksom bara där...
Lycka till! allt kommer att gå bra
 

Ja....

Skrivet av  Mysen snitt 16/12 (eg bf 24/12)
Det måste kännas lite mysko att barnet(n) bara är där så där huxflux. Har ju två snabba vaginala förlossningar bakom mej så jag vet ju vilka enorma krafter det är som rinner genom kroppen. Nu så "ploppar" det bara ut!
Känns skönt att höra att det verkar gå så fort för alla. Vet inte hur jag hade föreställt mej det men kanske ett par timmar inne på op.....
Tack för svaret!
 

Ej på uppvak alls

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Hej!

Jag behövde inte ligga alls på något uppvak. Kanske har det med platstillgång att göra, men vi fick vara alla tre inne på ett förlossningsrum intill OP-salen. Jättemysigt blev det!

Jag skulle tippa att det tog ca 45 minuter från det att de la bedövningen tills det att jag var ihopsydd och överskyfflad på en bår och inkörd till det andra rummet.
 

Oj!

Skrivet av  Mysen snitt 16/12 (eg bf 24/12)
Låter otroligt skönt att allt gick så bra!! Hoppas det går lika för mej :)

Tack för svaret!!
 

Samma för mig.

Skrivet av  Pia med Emelie -03 & BF 11/3
Allt gick jättefort, och jag fick följa med upp till bb direkt och se på när pappa badade och skötte om stumpan. Det har nog som sagt med hur fullt det är, och om du mår bra efteråt.
Vill åxå säga att det är ett helt underbart sätt att föda på, lycka till!
 

För mig..

Skrivet av  Isa m Ellen 030926+bf17/6
var det såhär;

Själva snittet tog 6 minuter, alltså från det att de började skära tills Ellen var ute. Innan det la de bedövning som tog ca 10-15 min tills det var klart. Ihopsyning ca 30 minuter=en knappt timme totalt. Jag hade bebisen och pappan med på uppvaken hela tiden (ca 2 timmar) men det är visst olika på olika sjukhus. Står du på dig om det borde det inte vara så himla svårt att ordna tycker jag.

Musik hade jag inget behov av alls när jag väl låg där. De hade radion på ...Lugna favoriter tror jag att det var, men jag koncentrerade mig så mycket på att jag skulle bli mamma att jag inte hörde ett dugg! :-)
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Mysen snitt 16/12 (eg bf 24/12)
Låter som ännu en underbar födele! Fort och mysigt med hela familjen samlad.
Jag ska försöka få till det där med födselplanen så kan vi gå igenom den när jag skrivs in dagen före.

Om jag skule bli tvungen att lyssna på våran radio skulle jag bli så less, vi har inte så många kanaler att välja på här där jag bor, och på de som finns är det bara samma musik på hela dagarna, jättetrist. Så just därför vill jag förhöja njutnigen av att "se" vårt barn födas. Det kanske är som du säger; att musiken försvinner mitt i allt tumult men då är det så.
 

Hej/( Planerat snitt i Juli)

Skrivet av  Therese med 4
Från det att de lade snittet så tog det max 5 minuter så var bebisen ute. Snabbt och enkelt, kände absolut ingenting. Sambon satte faktiskt på en cd-skiva, men av den hörde vi ingenting ändå ;0)Var så inriktad på bebisen bara.
Efteråt åkte vi allihopa till uppvak där vi tillbringade nästan 2 timmar innan vi fick komma upp på avdelningen.
 

Tillägg..

Skrivet av  Therese med 4
Mådde jättebra och ville åka hem efter 2 dagar, men pga att bebisen tappat för mycket i vikt blev vi tvungna att stanna ytterligare en natt..
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Mysen snitt 16/12 (eg bf 24/12)
Ännu ett härligt snitt! Skönt att allt gick så bra och att ni fick åka hem så pass tidigt ändå. Vet med mej sedan tidigare att jag vill hem så fort som möjligt så jag hoppas att det går lika bra för mej som för dej! Julen står ju för dörren när jag snittas :)
 

Jag snittades också den 16/12...

Skrivet av  Jessica med Rebecca - 02 & Carolina 041008
men för snart två år sen...Kul att du ska snittas på samma dag :)

Min lilla tjej låg i säte så därför hade jag planerat snitt.
Tog 5 minuter från det att dom började tills dess att hon var ute. Dessförinnan var det ju lite förberedelser som tar sin lilla tid och därefter så tar det ju tid för dom att sy ihop...tog ca 30 min).

När allt var klart så hammnade vi på uppvakningsavdelningen där vi låg i 3 timmar. Där fick jag ha både sambon och bebis med mig hela tiden. När dessa timmar gått fick vi komma upp till bb-avd.

Hade ingen musik på. Tror inte att jag skulle ha lyssnat på den eller brytt mig om musik i det läget. I och för sig skulle det kanske ha varit mysigt att ha haft lite musik på när hon var ute och de höll på sy...

Jättelycka till med ditt snitt den 16/12...en av årets bästa födelsedagar!! :)
 

Tack!

Skrivet av  Mysen snitt 16/12 (eg bf 24/12)
Det känns faktist bra att få snitt den 16/12, jag som eg har bf-datum på julafton och vem vill ligga på förlossningen när man har huset fullt med barn och tomten är på G?

Tack för dina svar angåede snittet! Hoppas att jag oxå får ha familjen hos mej på uppvaket!
 

Jag snittades...

Skrivet av  Carina med Isabelle, Angelica & bf 28/12
med min yngsta dotter för två år sedan.
Från det att bedövning sattes tills jag var ihopsytt tog det ungefär 40-45 minuter. Sedan låg jag på uppvaket i två timmar.

Om barnet och pappan får vara med vet jag inte eftersom min dotter föddes för tidigt och hamnade på neo-avdelningen direkt efter födseln.

Lycka till!
 

Åh!

Skrivet av  Mysen
Tack för ditt svar! trevlig stämning här inne tycker jag!
 

Artiklar från Familjeliv