Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hejje!

Skrivet av Jenny med E. f.00 och Elliot f. 15/10
Jag gjorde ett akutsnitt den 15 okt. och har lite frågor:

Hur går ett snitt till? Jag menar, hur gör dom? Skär dom i musklerna också eller flyttar dom dom åt sidan? Och hur många stygn brukar det bli invärtes?

När kan man börja göra situps, och är det något extra man ska tänka på?

När ska "det röda" på ärret blekna?


Sen bara lite allmäna frågor:
Hur länge hade du ont, vilka stygn använde dom? Jag var helt säker på att man skulle åka tillbaka för att ta bort dom, men jag hade sånna som försvann av sig själv. Min syrra däremot födde med kejsarsnitt för 7 år sen, och hon hade vanliga stygn.. Tiderna förändras!

Hur ser dina stygn ut nu?
Svar på tråden: Hejje!

Några svar...

Skrivet av  listo
Så här går ett snitt till:
"7 lager behöver läkaren ta sig igenom.
Huden är första lagret och sedan kommer underhudsfettet som i medel är 4 cm tjockt. Det kan dock vara mellan 1-10 cm.
Bindvävshinnan, fascian som den heter, håller ihop muskulaturen och är nästa lager.
Tjockleken är 2-3 mm och klipps upp efter ett litet snitt gjorts.
Muskellagret och den något millimetertjocka bukhinnan kommer på tur efter fascia. Även denna öppnas med sax. Då dessa lager öppnats är läkaren inne i bukhålan. Buken hålls öppen med två bukhakar. Livmodern är sedan nästa lager att öppna men först måste urinblåsan skäras loss och fösas åt sidan. I livmodern görs alltid snittet på tvären.

Blod och fostervattnet sugs ur livmodern och sedan plockas barnet ur.
Moderkakan lösgörs med en hand och plockas ut. Oxytocin injiceras för att hjälpa livmodern att dras ihop.
Livmodern sys sedan med två lager. Vissa läkare lägger livmodern på magen då den sys.
Urinblåsan fästs igen.
Bukhinnan fästs tillbaka över operationsområdet.
Magen städas på kvarblivet blod och allt läggs på sin normala plats.
Bukhinnan sys sedan och läkaren får ofta dra i denna. Ibland kan bedövningen inte ta fullt ut i den så visst obehag kan kännas.
Nåt enstaka stygn kan sättas i muskellagret men oftast sys den ej.
Huden är sista lagret som sys."
(Källa: www.kanalen.org/kejsarsnitt/)

Jag tror att jag fick rekommendationen att inte göra situps förrän 2-3 månader efter snittet (minns inte exakt). Det man bör tänka på är väl att lyssna på kroppen och inte ta i så att det gör ont. De har ju trots allt skurit i musklerna, och det tar ju sin tid att läka ihop.

Jag vet inte hur länge det tog för det röda på ärret att blekna, men jag skulle tro att det nog tog ett par månader.

Jag låg på BB i 4 dagar. Under dessa dagar fick jag Diklofenak + Panodil som smärtlindring 3 ggr/dagligen, och det räckte bra. Väl hemma tog jag tabletter i ett par dagar, sedan behövdes det inte längre.
Däremot kände jag mig naturligtvis påverkad av operationen under några veckor (stel, lite öm o.s.v.)
Jag syddes också med osynliga stygn som försvann av sig själva. Det är olika, en del får "häftklamrar", andra sys med "vanliga" synliga stygn, och en del med osynliga.

Nu, 8 månader efteråt, tycker jag att mitt ärr är jättefint!

Hoppas att du fick svar på det du undrade över!
 

Tack så mycket!

Skrivet av  Jenny med E. f.00 och Elliot f. 15/10
Jag har letat som attans på nätet men inte hittat något.
Det var precis det där svaret jag letade efter, det ska jag spara och lägga i min pärm!
Än en gång, tack så jätte jättemycket!!! :)
 

Artiklar från Familjeliv