Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här

Skrivet av Nallepo m IsabellaMaj03 + BF 20/1
Hej! Jag fick en total sfinkterruptur vid förra förlossningen så nu kommer jag kanske behöver kejsarsnitt. Man skulle tror att jag föredrar snitt efter den hemska förlossningen men jag är lika rädd för snitt! I alla fall är det kanske bra att börja vänja mig vid idean så kanske någon kan svara på mina frågor. Just nu tänker jag mest på det praktiska livet efter ett snitt ...
Tack!

1. Hur går det med amning efter ett snitt? Är det svårt att bara barnet o.s.v.? Kan man sitta och amma eller är det mest bekvamt att ligga (på sidan eller rygg?)

2. Blir man "sjukskriven" efter ett snitt? Tänker att man kanske behöver mer hjälp under en längre tid jämfort med en vaginal förlossning. Om mamman är sjukskriven kan pappan vara föräldraledig.

3. Hur länge är man på BB? Tänker hur det skulle vara att vara på sjukhus ensam med barnet eftersom min man skulle komma hem till dottern. Kan man gå upp och byter blöjor eller måste man be personalen att hjälpa till?

4. Orka man ta hand om nya barnet och ett 20 månader flicka efter bara 2 veckor? Hon ska kunna vara på dagis 5 timmar 3 dagar i veckan. Undrar om jag kommer att klara av att hämta henne med en tvillingvagn.

Svar på tråden: Ny här

Några svar...

Skrivet av  Siv m. David 03
Jag blev iofs akutsnittad, så jag hade nog lite mer "problem-ont" än många som snittats planerat, men here goes ...


1. Hur går det med amning efter ett snitt? Är det svårt att bara barnet o.s.v.? Kan man sitta och amma eller är det mest bekvamt att ligga (på sidan eller rygg?)
--- Jag hade inga problem vare sig att sitta eller ligga o amma. Man kan dock behöva hålla barnet på lite annat sätt eftersom det inte är så kul om det sparkar på ärret...

2. Blir man sjukskriven efter ett snitt? Tänker att man kanske behöver mer hjälp under en längre tid jämfort med en vaginal förlossning. Om mamman är sjukskriven kan pappan vara föräldraledig.
--- Nej, efter ett "normalt" snitt blir du inte sjukskriven. Det vill tydligen mycket till om man ska bli det. Pappan har sina vanliga 10 dagar, inte mer.

3. Hur länge är man på BB? Tänker hur det skulle vara att vara på sjukhus ensam med barnet eftersom min man skulle komma hem till dottern. Kan man gå upp och byter blöjor eller måste man be personalen att hjälpa till?

4. Orka man ta hand om nya barnet och ett 20 månader flicka efter bara 2 veckor? Hon ska kunna vara på dagis 5 timmar 3 dagar i veckan. Undrar om jag kommer att klara av att hämta henne med en tvillingvagn.
--- Det kan du nog. Det du ska tänka på är att du ska/får inte lyfta något som väger mer än bebisen ett bra tag, inte förrän efter efterkontrollen sa de till mig i alla fall. Så lyfta vagn in i bil tex är uteslutet. Likaså att bära stora tjejjen... Så varför inte redan nu börja lära henne att själv klättra upp på skötbordet tex (eller vänja henne vid golvbyten), ta sig in i bilen osv, så du slipper lyfta.
Personligen hade jag inte klarat köra tvillingvagn när jag kom hem från BB, men någon vecka senare hade det säkert gått bra.
 

Ett tips (om det funkar)

Skrivet av  Karin med Ida
Din man skulle kanske kunna fördela sina pappadagar lite annorlunda, dvs inte ta ut 10 hela dagar på en gång, utan ta dem som halvdagar eller så att det passar att han jobbar när stora tjejen är på dagis och hemma när ni är hemma allihop?
Åtminstone några av dagarna, för då räcker ju avlastningen lite längre.

Men det bygger ju på att han har ett jobb där det funkar förstås!
 

Bra tips!

Skrivet av  Nallepo m IsabellaMaj03 + BF 20/1
Det var verkligen en bra idea! Jag fortfarande vet inte om det kommer att bli snitt men nu kan jag tänka lite annorlunda om det hela.
 

Några svar från akutsnittad

Skrivet av  C och A
jag är akutsnittad, kan svara på vissa frågor

1. Barnet gick bra att bära, inga problem. Efter det första dygnets sängläge för min del. Att amma var ett annat krux, jag tror det är lättare ifall man är omföderska. Man "kan" det, har greppet. Jag tycker att det enklaste var att sitta med en ammningskudde, att ligga på sidan var omöjligt de 4 första dygnen.

2. som ovan skrev.

3. Olika beroende på hur snittet har gått ifall man får infektion eller ej osv. Jag stannade i 4 nätter, sen ville jag hem. Min pojkvän fick bo med mig eftersom vi fick ett eget rum. Det var tur för mig, jag orkade ingenting var helt slut med skyhög sänka och feber. Jag bytte inte en blöja förrän sista dagen. Men ifall det är planerat är man nog piggare. Men när han var borta (det var över nyår, så han fick åka hem några timmar) så ringde jag på personalen för hjälp.

4. har ingen erfarenhet, men jag tror nog att du orkar. Men fråga läkaren när du får gå och styra tungt. Jag gick inga längre sträckor på 4 veckor, men det var ju i januari med -20 .
 

Lite fler svar.

Skrivet av  Martina med Benjamin 31/1-00+Victoria 21/1-02+bf 21/6
1. Hur går det med amning efter ett snitt? Är det svårt att bara barnet o.s.v.? Kan man sitta och amma eller är det mest bekvamt att ligga (på sidan eller rygg?)
- Jag tyckte det gick bra att amma.Ett hett tips är att införskaffa en amningskudde.Då slipper man ha barnet som ligger och trycker direkt mot magen.Efter första snittet(akut) hadde jag ganska om när jag låg på sidan så jag ammade helst halvsittande.Efter det andra snittet(planerat) hadde jag inga som helst problem .Bära barnet går bra.Lite jobbigt första dagen/dagarna men sedan tänker man inte så mycket på det.
2. Blir man "sjukskriven" efter ett snitt? Tänker att man kanske behöver mer hjälp under en längre tid jämfort med en vaginal förlossning. Om mamman är sjukskriven kan pappan vara föräldraledig.
- Man blir inte automatiskt sjukskriven efter snitt precis som någon skrev men om man inte får några komplikationer klarar man det mesta själv ganska fort.Min äldsta var knappt 2 år när lilltjejen kom men honom lärde vi att klättra upp i mitt knä själv,klättra upp på skötbordet och många andra saker.Tvillingvagn hadde jag inte men sonen var duktig och gick mycket själv eftersom jag inte fick lyfta upp honom i syskonsätet.OM mamman blir sjukskriven kan pappan ta föräldraledigt.Vet inte om man kanse kan göra så om ni har dagar kvar för det äldre barnet att pappan tar dagar för det?

3. Hur länge är man på BB? Tänker hur det skulle vara att vara på sjukhus ensam med barnet eftersom min man skulle komma hem till dottern. Kan man gå upp och byter blöjor eller måste man be personalen att hjälpa till?
- Efter ett snitt räkanr man med att man klarar i stort sett allt som vid en vaginal förlossning såvida inte komplikationer inträffar.Jag var kvar nästan en vecka efter mitt första snitt eftersom jag hadde lite förhöjd temp.Efter det andra fick jag (efter mycket tjat) åka hem efter 4 dagar.

4. Orka man ta hand om nya barnet och ett 20 månader flicka efter bara 2 veckor? Hon ska kunna vara på dagis 5 timmar 3 dagar i veckan. Undrar om jag kommer att klara av att hämta henne med en tvillingvagn.
- Om allt går som det ska orkar du ta hand om bägge två även om det är väldigt jobbigt och krävande stundtals.Passa på att vila när "stora" barnet är på dagis.Jag hadde bägge mina hemma och det gick bra men man var ganska slut på kvällarna.Försök förbereda största barnet så mycket som möjligt så att läggningsrutiner och annat fungerar.Ett tips är att gå in på tätt mellan barnen om du inte har varit där.Då kan man få mycket bra tips .
Lycka till!



 

Jag svarar jag med

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
1. Amningen fungerar alldeles utmärkt. Sitta och amma kan man göra, men jag rekommenderar dig att antingen skaffa en amningskudde eller låta barnet ligga på en vanlig kudde som du bara lägger över magen. Att ligga på sida är inte så bra i början men det finns sätt att amma liggandes på rygg (med kuddar bakom ryggen).

2. Nej, man blir inte sjukskriven om det inte blir komplikationer. Blev sjukskriven efter mitt akutsnitt men inte efter mitt planerade. Låt allt tungt vara, din man får dammsuga när han kommer hem. Ditt jobb är "bara" att återhämta dig och ta hand om barnen.

3. Jag var kvar fem dagar efter akutsnittet och tre dagar efter det planerade snittet. I början fick jag hjälp med blöjbytena (sambon åkte hem för att ta hand om treåringen) men sista dagen (söndagen och måndagen då jag åkte hem) fixade jag det själv.

4. Du ska ju inte lyfta något som är tyngre än bebisen så om du inte kan förklara för din 20 månaders att hon måste klättra upp i vagnen själv blir det ju lite tufft men att skjutsa vagnen klarar du efter två veckor, tror jag. Jag körde vagn med ståbräda efter tre veckor (första veckan skjutsade jag till dagis med bilen).
 

Lite svar från mig

Skrivet av  Jessica med Rebecca - 02 & Carolina 041008
Jag snittades planerat i dec -02 och var nu med om ett akutsnitt den 8 okt i år....

1. Hur går det med amning efter ett snitt? Är det svårt att bara barnet o.s.v.? Kan man sitta och amma eller är det mest bekvamt att ligga (på sidan eller rygg?)
- För mig har det inte varit några problem att amma vare sig första gången eller nu. Spelar ingen roll om man sitter eller ligger, känns inge annorlunda och gör inte alls ont i såret.

2. Blir man "sjukskriven" efter ett snitt? Tänker att man kanske behöver mer hjälp under en längre tid jämfort med en vaginal förlossning. Om mamman är sjukskriven kan pappan vara föräldraledig.
- Man borde bli sjukskriven tycker jag eftersom det är en ganska stor operation, men det blir man inte. Inte om det inte inte hänt något speciellt.

3. Hur länge är man på BB? Tänker hur det skulle vara att vara på sjukhus ensam med barnet eftersom min man skulle komma hem till dottern. Kan man gå upp och byter blöjor eller måste man be personalen att hjälpa till?
- Efter mitt planerade snitt åkte jag hem på dag 4 och efter mitt akutsnitt på dag 2. Mådde då hur bra som helst att jag kände att jag lika gärna kunde va hemma hos familjen. Gå upp och byta blöjor behöver man oftast hjälp med i början då man inte orkar gå så långt men sen klarar man det själv. Personalen finns för hjälp om man behöver.

4. Orka man ta hand om nya barnet och ett 20 månader flicka efter bara 2 veckor? Hon ska kunna vara på dagis 5 timmar 3 dagar i veckan. Undrar om jag kommer att klara av att hämta henne med en tvillingvagn.
- Min stora tjej var 22 månader nu när hon blev storasyster. Jag började redan innan förlossningen att lära henne klättra upp i bilstolen, i vagnen, i matstolen osv. Detta även fast jag inte visste att det skulle bli snitt även den här gången. Det har gått bra men det har även varit väldigt väldigt jobbigt att inte få lyfta henne som hon är van vid. Där har pappa varit till stor hjälp. Hon har också varit på dagis och jag har klarat att köra tvillingvagnen från början utan problem. Nu är det iofs snö och tyngre så då vet jag inte om jag klarat det som nysnittad....

Lycka till!!

 

Tack alla

Skrivet av  Nallepo m IsabellaMaj03 + BF 20/1
Tack för alla svar! Nu ska jag sätta igång att lära Isabella att klättra själv upp i mitt knä o.s.v. Vi har 2 månader på oss så hon har gått om tid.
Jag ska träffa en doktor på måndag och får redå på slut rekommendationen - snitt eller ej. Är lite nervous ....
 

Artiklar från Familjeliv