Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föda vaginalt efter snitt.

Skrivet av Susanna med Tova 030813 + Torkel 041116
Det har ju varit en hel del frågor om att föda vaginalt efter kejsarsnitt och så här gick det för mig.

Bakgrund:
Jag gick över tiden med dottern och efter tre dagars misslyckade igångsättningar så föddes hon med akutsnitt. Snittet var helt komplikationsfritt.

Jag blev gravid tätt och hade beräknad förlossning 14½ månader efter snittet.

Återigen gickjag över tiden och 15 dagar efter BF sattes jag igång med gel. Gelen hade effekt och allt sattes igång ganska snabbt. När jag var öppen 5-6 cm så sattes EDA. Den gjorde tyvärr att verkarna blev svagare och efter ett par timmar kopplas även värkstimulernade dropp på låg dos. Under krystvärkarna föjdes dosen eftersom jag inte riktigt orkar krysta. 17½ timme efter att gelen applicerasdes föddes sonen vaginalt.

Den enda gången det blev aktuellt med extra övervakning förutom CTG pga snitt var när jag ville ha en påfyllnads dos av EDA (EDAn tog dåligt). För att kunna ge mig den dosen hade de behövt sätta in en tryckmätare i livmodern. Som tur så var jag öppen 9 cm när det var aktuellt och då fick jag varken extra dos eller tryckmätare.

Tydligen klarar kejsarsnittsärr en hel del. Det är 15 månader sen jag snittades. Under förlossningen så blev jag inte bara igångsatt utan fick även värkstimulernade dropp. Ingen påvekan på ärret eller livmodern har iaf märkts. Sprak lite under krystandet och förlorade 300 ml blod.


Med erfarenhet av både vaginalt och snitt så väljer jag hellre vaginalt, men är glad att jag haft möjlighet att föda på båda sätten.
Svar på tråden: Föda vaginalt efter snitt.

Skönt att höra

Skrivet av  Sara med Julius aug -03 och bebbe 10/1-05
och ett stort GRATTIS till Torkel såklart. Är själv i smma sits som du, födde en son aug -03 med kejsarsnitt pga säte och är nu i v 34 och vill inget hellre än att kunna föda denna bebis vaginalt. Skönt att höra att det gick bra för dig. Jag försöker att inte oroa mig utan utgår från att det kommer att gå bra för mig också. Man måste försöka se det positivt!