Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. om värkarna kommer igång innan..

Skrivet av Anna
den planerade snittdagen.
Det har diskuterats lite längre ner på sidan.
Jag har beräknat datum 24/1. Ska snittas. Min läkare har hela tiden sagt att man tar alla planerade snitt två veckor innan beräknat datum. Nu har jag fått besked att det är för fullt på operation så jag får vänta ytterligare en vecka, blir alltså då i vecka 39, endast 6 dagar före beräknat datum. Har haft kraftiga sammandragningar och gått sjukskriven sedan i höstas. Känner mig nu väldigt orolig för att det skall komma igång av sig själv och att det skall bli panik!
Har fått Bricanyl-tabletter utskrivet. Känns inte helt kul att ta dom heller. Vet inte vad jag ska göra. Ska allt få ha sin egen gång eller ska jag ta tabletterna och hoppas att dom hjälper så att vi får åka in på den planerade dagen????? Känner mig så trött och slut av alla värkar, illamående, sömnbrist osv så ibland känns det som om jag skiter i tabltterna och hoppas att det kommer i gång när som helst så jag får "göra bort det", men är samtidigt livrädd för att jag både ska behöva plågas i värkar och sedan även ha ont efter snittet. Vill någon ge mig lite råd på vägen så tar dom tacksam i mot av en rädd och ledsen blivande tvåbarnsmor!
Svar på tråden: Ang. om värkarna kommer igång innan..

Skulle du skita i tabb

Skrivet av  nilla
o åka in så skulle de ge dig de där istället :O(
Så ta du tabb om du måsste.

Åker man in med värkar och det inte går att stanna dem så är det ju iofs det bästa för barnet (det förbereds bättre då) men oftast så blir ju snittet lungt ändå om inte värkarbete hunnit lång på väg då kan det ju bli lite stresigare.

Hur menar du med att skita i tabb o få det överstökat att föda vaginalt eller?
varför har du fått snittet
 

Menar så här

Skrivet av  Anna
struntar jag i tabl. och det kommer i gång så blir ju snittet gjort snabbare än det planerade datumet om än lite kaotiskt kanske. Snitt kommer det att bli hursom helst p g a tre diskbråck varav det senaste troligen blev vid min förra förlossning.a
 

Oki (imt)

Skrivet av  nilla
q
 

Mina värkar kom tidigare

Skrivet av  Karin
Precis som du hade jag mycket prematura sammandragningar och gick sjukskriven en längre tid. Min förlossning satte igång 5 dagar tidigare än planerat snitt, men det gick hur bra som helst! Jag tror att det snittet blev precis lika lugnt och bra som det hade blivit annars. Visst var det tungt att ligga med värkar "utan anledning" men nu efteråt är jag glad eftersom min pojke förbereddes på att det var dags. Jag tror också att det kan ha haft betydelse för amningen, jag hade mjölk bara två dygn efter förlossningen, annars brukar ju det ta längre tid vid kejsarsnitt. Du behöver säkert inte oroa dig!
 

Samma erfarenhet av amningen

Skrivet av  Stina
För mig kom mjölken också ungefär två dygn efter förlossningen, och jag tror också att det förbereddes av att förlossningen började spontant (fem dagar före planerat snitt för mig också).
 

Också så med ammningen! IMT

Skrivet av  Pilla
.
 

Jag skulle ha snittats idag

Skrivet av  Stina
Jag vaknade natten till den 30 december av att vattnet gick, och sedan kom värkarna några timmar senare. Vår dotter föddes på morgonen, och det kändes lugnt och nästan som det planerade snittet - trots att det kallas "akut" i min förlossningsjournal.

Det går bra även om det sätter igång av sig själv, men det känns lite konstigt att veta att barnet inte ska få födas av sig självt.

Hoppas allt går bra!
 

Artiklar från Familjeliv