Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

lite orolig.

Skrivet av Tvillma
Är gravid i vecka 15, har tvillingar som är 18 månader. Det blev planeraty snitt förra gången pga att de låg fel. Nu är jag orolig att livmodern inte ska hålla för en förlossning. Ibland när jag hostar så gör det lite ont i snittet. Tänk om livmodern kommer att gå sönder. Oroar jag mig i onödan, eller?
Svar på tråden: lite orolig.

inte troligt, men inte omöjligt

Skrivet av  Ylva m F
Det är ovanligt att livmodern spricker i ärret, men det är inte omöjligt. Jag tycker att du ska prata med MVC om din oro och försöka få undersökt hur det står till där inne. Jag vet inte om man kan kolla det på något sätt.

Hoppas att det är ofarligt!
 

tja

Skrivet av  Susanna med Tova 030813 & Torkel 041116
Jag frågade både BM och läkare om riskerna och enligt dem så var det ytterst ovanligt att livmodern spriker efter endast ett snitt.

Själv födde jag första barnet med akutsnitt och 15 månader senare födde jag andra vaginalt efter igångsättning.
 

Tror inte du behöver oroa dig.

Skrivet av  Martina med Benjamin -00+Victoria -02+bf 21/6
Jag har 2 år mellan mina båda barn.Den första född med akut snitt och andra med planerat.I perioder under andra graviditeten hadde jag ont i snittet.Det stack,brände och drog.Jag frågade BM och hon sa att det är vanligt att det kan kännas i ärret.Så ca 2 veckor innan barnet skulle ut fick jag så fruktansvärt ont att jag fakiskt blev ordentligt rädd.Ringde förlossningen och fick prata med en gynekolog där.Han sa att det är VÄLDIGT ovanligt att ett snittärr spricker och OM så skulle vara fallet så lovade han att jag inte skulle tvivla på att så var fallet för att det gör vansinnigt ont.Är du orolig så prata med din BM ,läkare för det är inte bara att gå och oroa sig .Skönt att kunna få lugnande besked avde som kan det här.
 

Artiklar från Familjeliv