Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur skall man sköta sig första tiden?

Skrivet av Minna
Tycker att jag fick dålig info. Vad får jag göra och inte de första månaderna? När kan jag leva normalt? dvs lyfta mitt andra barn etc?

Jag känner mig så otroligt trött och matt nu 12 dagar efteråt. Hur var det för er?
Svar på tråden: Hur skall man sköta sig första tiden?

Mitt råd är

Skrivet av  Siv m. David 030813
att du tar det så lugnt du kan och gör bara det som absolut måste göras. Handla, tvätta, diska och dammsuga får någon annan göra.

Sen blir man ju trött av sömnbrist och amning också, det måste inte bara ha med snittet att göra. Vad jag minns så var jag rätt ok två veckor efter mitt akutsnitt. Inte riktigt "som vanligt" men OK.

De allmänna råden är ju att inte lyfta något tyngre än bebisen, dricka ordentligt och ta det lugnt. Om du känner dig minsta osäker tycker jag du ska ringa till din BM, annars så tar du det så lungt som möjligt fram till efterkontrollen.

 

Jag fick inga direkta restriktioner....

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
... även om jag hört om många som som fått order om att inte lyfta tyngre än bebisen de första 6-8 veckorna. Fast det kanske kan bero på hur mycket de varit tvugna att skära?

De enda restriktioner jag har är att inte lyfta tyngre än att jag känner att jag klarar utan att det känns obehagligt. Jag lyfte min dotter (14 kg) redan på BB, men bara upp på en stol och jag var noga med att lyfta på rätt sätt.

Jag var jättetrött första veckorna och det är nog inte ovanligt. Vila mycket och låta maken ta hand om BÅDA barnen! Min man tog alla nätter första veckorna, det var jätteskönt!