Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akut snittad första gangen, planerat nästa?

Skrivet av Ammis bf maj-05
Jag födde min dotter i tyskland. Trodde jag visste pa ett ungefär hur förloppet var och varför det blev ett akutsnitt. Vi hade uppfattat att hon lag "fel" med huvudet och att förlossningen därför avstannat.

Nu bor vi i England. Och jag har en ny doktor. Kände att jag ville veta lite mer vad som verkligen hände förra gangen, sa jag beställde journalurdrag fran Tyskland. Döm om min förvaning när brevet kom och beskrev i stort sett ett helt annat förlopp än det som jag var bekant med. Hon lag inte fel. Hon lag rätt, men fastnade i bäckenet. Det verkar heller inte ha varit fragan om att förlossningen avstannat, utan snarare var jag 10 cm öppen i ett par timmar innan de tog ut henne. Jag blev helt sövd eftersom de redan satt och spätt pa min EDA flera ggr. Efter förlossningen var jag ända inte sa ledsen. Lite snuvad kanske, man jag madde bra. Bebisen var frisk och vi var lyckliga. Snittet var perfekt. Pyttelitet och inga komplikationer.

Jag ringde och pratade med min doktor i Tyskland, och han sa att "om bebisen inte blir större än den förra, alltsa 3600 g sa borde det ga att föda vaginalt". Han tyckte jag skulle försöka om barnet var litet.
Men jag vet inte.
Vill inte bli sövd igen.
Vill inte missa mitt nästa barns första tid i livet ocksa.
Är det inte mer civilicerat med ett planerat snitt?
Jag väljer själv för jag betalar själv.
Hur skulle ni gjort?
För övrigt tror jag inte att jag nagonsin kommer föda mindre barn än min dotter var stor. Hon var ju helt normal med sina 3600g och 54 cm egentligen.
Svar på tråden: Akut snittad första gangen, planerat nästa?

Jaa du...

Skrivet av  jojja
Står inför ett liknande val (akutsnittad med ettan 03)och vet varken ut eller in.
Tänker lite som du att det vore skönt med snitt eftersom jag då vet att det inte blir lika som förra gången och att jag då kommer kunna se mitt barn på en gång.
Å andra sidan så _kan_ det ju gå bra att föda vaginalt. Som min doktor sa: det vet du ju inte förrän du provat!

Å tredje sidan. Provar man vaginalt så finns det ju en stor risk att det blir "samma visa igen". Och det vill ju varken du eller jag....

Gosh, jag tycker det här är jättesvårt, men just nu lutar det åt snitt för min del. Kommer nog hinna ändra mig ett par gånger till då bäbis beräknas komma i april :-)

Berätta gärna vad du kommer fram till! *kram*
 

Artiklar från Familjeliv