Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akut/katastrofsnitt...?

Skrivet av Johanna

Vad är skillnaden egentligem, eller är det samma sak?
Svar på tråden: Akut/katastrofsnitt...?

Stor skillnad

Skrivet av  Snittad sjuksyrra
Hej!

Det finns tre typer av snitt. Planerat, akut och katastrof. Katastrofsnitt brukar även kallas urakut, eller omedelbart snitt.
Akutsnitt kallas det om tanken från början var att man skulle föda vaginalt. Det kan bero misslyckad igångsättning, värksvaghet, dålig progress (dvs att det går mkt sakta, ofta pga värksvaghet) osv. Det kan även bero på att barnet inte tränger ner och roterar som det ska. Havandeskapsförgiftning är en annan orsak.
Om man har tid för ett planerat snitt, och vattnet går eller värkarna startar innan utsatt datum, så blir också ett akut snitt. Ofta kallas det halvakut.

Ordet AKUT låter mer dramatiskt än vad det oftast är. Mamman brukar få vara vaken om det finns tid för det. Ibland kan det gå ett par timmar från beslutet om akutsnitt tills barnet är ute.

Katastrof/urakutsnitt är däremot som det hörs på namnet betydligt mera dramatiskt. Mamman sövs, och alla förberedelser går mkt fort. Det är vanligt att man springer med sängen till operationsavdelningen, söver, håller sprit på magen och snittar. Från beslut om snitt tills barnet är ute så är det bara minuter det handlar om. Orsakerna kan vara moderkaksavlossning, navelsträngsprolaps (dvs att den ramlar fram och och kommer i kläm), kraftigt och hastigt sjunkande hjärtljud hos barnet m.fl.

Hoppas att jag redde ut begreppen åt dig.

Kram, en som snittats planerat
 

Ursäkta att jag skrivit slarvigt

Skrivet av  Snittad sjuksyrra
Det ska stå "HÄLLER sprit på magen", inte håller!
Den här meningen ska vara så här:
Om man har tid för ett planerat snitt, och vattnet går eller värkarna startar innan utsatt datum, så blir DET också ett akut snitt. (Hade missat ordet "det")
Ursäkta mitt slarv!