Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Kontrakt"?

Skrivet av Anne
Är det någon här som har haft ett sk "Kontrakt" för att få kejsarsnitt vid minsta strul?
Jag hade en jobbig förlossning som slutade med akutsnitt förra gången och är därför rädd inför förlossningen denna gång. Min Bm föreslog då ett "kontrakt" istället för ett planerat snitt...
Har någon haft ett sådant och utnyttjat det?
Svar på tråden: "Kontrakt"?

Jag har en förlossningsplan som en

Skrivet av  Cissi
läkare skrivit. Jag akutsnittades oxå förra gången efter mycket strul och grova läkar och BM missar. Denna gång skall vi försöka normalt men med detta "kontrakt". Vi får se hur det fungerar. Iallafall kommer vi kräva att det tar fram UL apparaturen vid minsta osäkerhet om läget på bebben. Förra gången gjorde ett felläge en förlossning HELT omöjlig. Ändå höll vi på i 20 timmar. Det skall varken barn eller mamma behöva utsättas för.
 

Jag hade det när jag födde min andra dotter september 2000

Skrivet av  Vivi
Och det var jätte skönt. Hela förlossningen visste jag att kommer hon (visste vad det var) innan 17.30 så blir det snitt.... Att ha snittet utanför dörren var oerhört tryggt...dock var det jobbigt att inte äta och dricka något under hela förlossningen...fick glukos till lunch...

Jag fick ta snitt om jag ville, barnet mådde dåligt eller om processen inte gick framåt d.v.s. en cm i timmen. Jag är oerhört nöjd med min förlossning och vårat kontrakt! Vilken skillnad mot förra förlossningen!

Lycka till!
Kram/ Vivi
 

Fel...

Skrivet av  Vivi igen
Jag menade "kommer hon inte innan 17.30 så blir det snitt". En sak till som jag kom att tänka på...allt var förberett för EDA (ingick i kontraktet) om jag ville ha det och det ville jag och det kändes bara bar för då var jag närmare förberedelserna till snittet som jag var säker på att få...

Hon kom dock 17.08 och hon och jag mådde bra hela vägen!

Lycka till som sagt!
 

Tack!!!

Skrivet av  Anne
Ditt svar gör att jag nog bestämmer mig för ett "kontrakt" istället för planerat snitt!!
Det är precis så jag föreställt mig att det ska kännas!
Kul att det gick den "normala" vägen för dig!
Hoppas det lyckas för mig oxå!!!
 

Jag måste tillägga...

Skrivet av  Vivi
att jag hade ett planerat snitt satt till beräknat förlossningsdatum för att jag vägrade att gå över tiden. (Med mitt första barn så gick jag över tre veckor och hon var alldeles undernärd och moderkakan var alldeles förkalkad!)
Så jag trodde att jag skulle göra ett planerat snitt hela graviditeten men hoppades på att förlossningen skulle sättas igång! Och det gjorde det två dagar innan. Jag hade inte blivit ledsen om det hade blivit ett planerat snitt, det hade nog också blivit en fin upplevelse dåman hade varit mentalt förberedd på det. Det enda jag ville var att barnet skulle födas så tryggt som möjligt...och det vill ju givetvis alla!

Lycka till igen! Och ett till råd;om du skriver kontrakt så se till att vara så specifik som möjligt med dina önskamål(för när man väl är där med värkar kan man lätt glömma bort vad man ville innan och bli ganska mesig) och se till att en läkare med auktoritet skriver den med dig!

Jag önskar dig Lycka Till än en gång! Skriv gärna och berätta hur det går...
Kram/ Vivi
 

Jag hade ett s.k 12-timmareskontrakt

Skrivet av  Ulrika, Samuel 0328 och Lovisa 9708
Första förlossningen slutade i akutsnitt p.g.a dålig progress. Förlossning nr 2 startade som nr 1 med sipprande vattenavgång :-((( Hade pinvärkar i 1 dygn innan värkstimulerande dropp sattes och EDA (fast jag inte var öppen 4 cm, fick "dispens") Hade övervakning av "min" förlossningsläkare och det var snittberedskap hela tiden. När väl droppet hade satts så tog det fart så 12-timmar senare föddes min son. Sista biten orkade jag inte riktigt utan de hjälpte till med sugklocka under två krystningar. Samuel var en stor kille 53 cm och 4170 gram. Han var lite medtagen direkt efteråt men kom igen väldigt kvickt. Personalen var toppen och verkligen lyhörd för mina önskemål eftersom jag tyckte att jag blev dåligt behandlad vid förlossning nr 1. Jag skrev ett personligt brev till personalen innan förlossningen hur jag ville ha det och de tog verkligen hänsyn till det. Förlossningen var jobbig men kändes positiv eftersom personalen verkligen tog hänsyn till mina önskemål. Jag är glad att jag födde vaginalt för jag kom igen mycket snabbare efteråt och slapp såret i magen, och känslan att de hade sytt ihop hakan med tårna. Jag födde i Västerås båda gångerna. En barnmorska från förlossning nr 1 portade jag när barn nr 2 skulle födas.
 

Artiklar från Familjeliv