Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

LIte frågor om timmarna efter ett snitt.

Skrivet av Jenny med Vilda + bf 28/3
När jag födde dottern fick jag en total sfinkterruptur och blev opererade under 1 timme med ryggbedövning. Sedan fick jag ligga 4 timmar på uppvak ensam...

Hur länge har ni legat på uppvak innan ni fått komma till BB efter ett snitt?

Efter att bedövningen gått ur, kan man sitta upp då, eller har man alldeles för ont?

På vårt BB får besökare inte komma in på avdelningen utan man får gå ut och träffa dem i ett besöksrum, är det överhuvudtaget möjligt samma dag som snittet gjorts?

Hur fungerade amningen för er? Med min dotter fungerade den aldrig, hon ville inte suga så jag fick pumpa i två månader, dock är det inget som säger att det inte skulle gå bra denna gången, men är det svårare att amma efter ett snitt?

Hur ont har man? Hur är det bäst att ligga/sitta för att ha så lite ont som möjligt?

Några tips?

Tacksam för hjälp!
Svar på tråden: LIte frågor om timmarna efter ett snitt.

Hej

Skrivet av  Arjana
Hur länge har ni legat på uppvak innan ni fått komma till BB efter ett snitt?

1. 2 timmar när man kunde böja knäena, bedövningen började släppa. Var där med min son och man.

Efter att bedövningen gått ur, kan man sitta upp då, eller har man alldeles för ont?

2. jag hade jätte ont, (obs! smärta är väldig individuell upplevelse!) Kunde inte ställa mig upp och gå innan nästa morgon för att blodtrycket sjönk varje gång när jag skulle resa mig.

På vårt BB får besökare inte komma in på avdelningen utan man får gå ut och träffa dem i ett besöksrum, är det överhuvudtaget möjligt samma dag som snittet gjorts?

3. Vissa går samma dag, men i regel går man dagen efter. Det fanns besöksförbud till alla andra utom mannen även barnet under 12 år pga RS viruset, dessutom man är ju så kort tid inne på sjukhus att man hinner träffa resten av släkten hemma. Det var inget som jag saknade, inte ens min 3 årig dotter hemma, fastan jag var rädd att hur jag skulle klara utan henne! Åkte hem 3 dagen efter snittet


Hur fungerade amningen för er? Med min dotter fungerade den aldrig, hon ville inte suga så jag fick pumpa i två månader, dock är det inget som säger att det inte skulle gå bra denna gången, men är det svårare att amma efter ett snitt?

4. Amningen fungerare utmärkt. Jag har fött första barnet vaginalt och andra med snitt, mjölken steg 2:a dagen beroende på att han snuttade HELA tiden.

Det finns många grejer som påverkar: till ex. hur mycket och ofta barnet suger, eller vill det suga alls?, är du förstagångsmamma eller har du fler barn, har man lite kanske erfarenhet redan tidigare och man kanske "vågar" testa olika sätt.

Hur ont har man? Hur är det bäst att ligga/sitta för att ha så lite ont som möjligt?

5. Så som jag skrev smärta är väldigt individuellt, vissa har mer och andra mindre ont. Jag tyckte att best var om man var stilla om man inte behövdes vända sig eller röra på sig.

Några tips?

Bästa skulle ha varit om min man skulle ha kunnat vara kvar fler nätter. Han stannade bara den första, för att han åkte hem till vår dotter.




 

Hej.

Skrivet av  Annica m Simon 0006 & Sarah 0304
Jag har skrivit lite om mina snitt längre ner. du kan kolla där hur det var för mig.
Nan halvsitter i sängen hela tiden, jag gjorde det, kändes bäst, enklare med ammningen oxå om jag halvsatt.
med 1:an(akut) fick jag ligga på uppvak någon timme, men inte med 2:an(planerat).

Båda sökte bröstet och började suga direkt.så det var inga problem med ammningen för mig.
Jag tog emot besökare samma dag i besöksrum, för som sagt så var man ändå tvungen att upp och gå så tidigt som möjligt. Sen att man gick som en kratta det är en annnan sak. Jag hade en kudde som jag gick och trykte mot magen då kändes det bättre.
 

glömde..

Skrivet av  Annica m Simon 0006 & Sarah 0304
Efter snitttet med 2:an så släppte bedövningen rätt snabbt, jag kunde vifta med tårna rätt så direkt efter.

Simon, den stolta storebroden hämtades 4 timmar efter snittet och kom och hälsade på..
 

För mig...

Skrivet av  Lena
Jag blev akutsnittad, och låg ungefär en timma ensam på uppvaket, sedan kom mannen och sonen upp till mig. Jag hade inte jätteont på bb, fick ju rätt goa sprutor :). Däremot gjorde det vansinnigt ont att kissa när man skulle börja göra det, det drog i varenda stackars sår, blä! Jag halvlåg mest, det gjorde amningen rätt krånglig i början. Min son ammade efter ungefär 12 timmar (jag missade ju hans första vakna timma, sedan somnade han och sov nästan hela dagen...). Amningen kom igång jättebra, jag hade problem med taget som jag fick hjälp med av Amningshjälpen efter några veckor. Sedan kunde vi amma utan problem i 1,5 år. Så får mig störde inte snittet amningen någonting, även om jag vet att statistiskt är det vanligare med krångel för snitt-mammor.
 

Tillägg...

Skrivet av  Lena
Eftersom det var första barnet stannade mannen hos mig de tre första nätterna. Det var nästan en förutsättning eftersom jag inte kunde lyfta eller ändra ställning själv, han tog helt hand om vår son och fick lyfta honom till mitt bröst och sådär.

Besökare saknade jag inte, det kändes rätt skönt att slippa faktiskt, det blev en andningspaus de fem dagarna jag var där!
 

Mina erfarenheter

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 och Manfred 28/9
Jag fick ligga på uppvaket i dryga 3 timmar. Om jag velat hade min man och son fått vara där, men jag var för trött.

Jag låg ned hela dygnet efter snittet, sedan fick jag hjälp att ta mig upp.

På vårt BB får man heller egentligen inte ta emot besökare på rummet, utan ska träffa dem i ett väntrum utanför. Men de gör undantag för sådana som inte kan gå! Inga problem alltså, mina besökare fick komma till rummet och eftersom det var ensamsal störde det ju heller ingen annan.

Mitt största problem med amningen var att jag inte kunde ligga på sida, dvs jag kunde inte amma i sängen. de första 3-4 dagarna behövde jag hjälp att ta mig upp ur sängen och det blev ju ganska ofta, speciellt under det dygn när Manfred ville äta med 1-2 timmars mellanrum. Annars gick amningen bra jämfört med första barnet, det var först när vi kommit hem som det började strula med bröstinflammationer osv.

Mitt snittsår läkte väldigt fint och så länge jag låg på rygg kände jag mig relativt pigg. Jag hade mycket foglossning, så jag har svårt att avgöra hur mycket snittet resp foglossningen hämmade.

Bästa tipset: Man får ofta gaser i magen efter snittet och det gör ONT. Gör det för ont så se till att du får hjälp. Man kan få en liten pip i rumpan eller en spruta Primperan.
 

Snittad

Skrivet av  Susanna med Tova 030813 och Torkel 041116
Hur länge har ni legat på uppvak innan ni fått komma till BB efter ett snitt?
~Jag fick ligga 4½ timme på upvak.

Efter att bedövningen gått ur, kan man sitta upp då, eller har man alldeles för ont?
~Jag kunde sitta utan problem.

På vårt BB får besökare inte komma in på avdelningen utan man får gå ut och träffa dem i ett besöksrum, är det överhuvudtaget möjligt samma dag som snittet gjorts?
~Jag var uppe morgonen efter snittet (snittad vid 16-tiden). Jag hade gärna klivit upp redan på kvällen men eftersom jag hade kateter så tyckte inte BB-personalen att jag skulle upp.

Hur fungerade amningen för er? Med min dotter fungerade den aldrig, hon ville inte suga så jag fick pumpa i två månader, dock är det inget som säger att det inte skulle gå bra denna gången, men är det svårare att amma efter ett snitt?
~För min del misslyckades amningen, men det berodde inte på snittet utan på en extremstark utdrivningsreflex. Har samma problem nu och födde sonen vaginalt.

Hur ont har man? Hur är det bäst att ligga/sitta för att ha så lite ont som möjligt?
~Det är inviduelt. Jag kunde ligga och sitta normalt, men däremot så hade jag svårt att vända på mig i sängen och kliva upp.
 

Hej

Skrivet av  Therese med 4
Jag hade man och barn med mig hela tiden på uppvak.
Låg där knappt 2timmar tror jag det var. Det var inte länge allafall.
Jag fick morfin påfyllt med jämna mellanrum första dygnet så ont had jag inte alls, förutom när jag skulle upp ur sängen samma dag som jag snittats.
även dagarna efter kändes det rejält i magen då man skulle upp ur sängen, men inte annars.
Amningen kom inte igång tyvärr förrän efter en vecka, och då hade han redan fått flaska för han tappade mer än 10% i vikt.
Fortsatte pumpa ur i 2 månader innan jag inte orkade mer o gav upp.
Samma dag som jag snittats gick jag inte ut och tog emot besök i korridoren, det räckte med att gå i rummet, så besökare fick komma dagen efter istället.
Då orkade jag gå ut, för på Hs är det också besöksförbud.
Jag tyckte inte att det var speciellt smärtsamt med snitt, skulle hellre göra om det en massa gånger än en enda gång till vaginalt.
har fött mina 3 första vaginalt, och enligt mig var det så mycket hemskare!
 

Mina svar

Skrivet av  listo
Jag låg på "uppvak" i ca 5 timmar innan jag kördes till BB. Min man och vår dotter var med hela tiden, vi var ensamma i en liten sal.

Jag halvsatt/låg mest hela tiden de första dygnen, det är väldigt bekvämt, men det GICK att sitta upp (det var bara lite obekvämare...)

Jag var uppe och gick ca 15 timmar efter snittet (och duschade själv efter ungefär 1 1/2 dygn). Jag skulle inte ha velat gå någon längre sträcka för att träffa besökare den första dagen, men man kan ju alltid låna en rullstol!

Man brukar säga att det dröjer lite längre för mjölken att rinna till efter snitt, jämfört med vaginal förlossning. Orsaken ska vara att man inte får samma hormonpåslag vid snitt som vid vag. förlossning, och att kroppen därför behöver lite längre tid på sig. Men när mjölken väl runnit till så är det inget särskilt med just snittet som försvårar amningen.
Jag kunde bara delamma i 3 veckor, men det berodde dels på att jag har platta bröstvårtor och min dotter aldrig fick något bra grepp, inte ens med amningsnapp, och sedan så fick hon vansinnigt ont i magen av bröstmjölk, oavsett vad jag åt eller inte åt.

Smärta är oerhört individuellt, men på mitt BB var det så att jag fick Diklofenak + Panodil 3 gånger dagligen, och om det behövdes så fick jag extra smärtstillande i form av en spruta i låret.
Jag behövde bara extra smärtlindring en enda gång, och det var första natten efter snittet. I övrigt klarade jag mig finfint på Diklofenak + Panodil.
Jag fick även med mig hem ett recept på Diklofenak, och jag tog nog tabletter dagligen ungefär en vecka efter förlossningen.

Jag skulle tro att halvliggande/halvsittande är det mest bekväma om man inte vill ligga platt på rygg, så upplevde jag det i alla fall.
Man är naturligtvis påverkad av snittet, och man har inte full rörlighet, så det kan vara lite knöligt att t.ex. lägga sig på sida under de första dagarna, men det går väldigt fort att återhämta sig, mycket fortare än jag hade kunnat föreställa mig!
 

Hej Jenny

Skrivet av  Lallex
Jag snittades den 26:e oktober p g a att jag ådragit mig en sfinkterskada vid min förra förlossning (skrev en del här om min oro inför snittsamtal).


Lite svar från mig :-)


Hur länge har ni legat på uppvak innan ni fått komma till BB efter ett snitt?
* Vi låg på uppvaket i ca 2 timmar, Lillasyster och sambo inkluderade.

Efter att bedövningen gått ur, kan man sitta upp då, eller har man alldeles för ont?
* Jag var definitivt inte sugen på att sitta upp... Det gjorde jag först på kvällen (snittades på morgonen).

På vårt BB får besökare inte komma in på avdelningen utan man får gå ut och träffa dem i ett besöksrum, är det överhuvudtaget möjligt samma dag som snittet gjorts?
* Min sambo åkte hem och hämtade vår äldsta dotter (2 år) och det kändes lagom, men visst, jag hade nog orkat få besök av den närmsta släkten också, typ mamma.

Hur fungerade amningen för er? Med min dotter fungerade den aldrig, hon ville inte suga så jag fick pumpa i två månader, dock är det inget som säger att det inte skulle gå bra denna gången, men är det svårare att amma efter ett snitt?
* Faktiskt så gick det bättre denna gång! Efter min förra förlossning var allt kaos, denna gång var jag lugn och inställd på att amningen måste få ta sin tid. Enligt barnmorskorna så är ett snitt inget som hindrar att amningen ska komma igån som den ska.

Hur ont har man? Hur är det bäst att ligga/sitta för att ha så lite ont som möjligt?
* Det första dygnet hade jag duktigt ont, det tänker jag inte sticka under stol med :-) Men man får ju bra smärtlindring i form av tabletter och det var det inget som snålades på. Jag tyckte det var skönast att ligga med stöd under knäna, t ex en kudde.


Några tips?
* Ja! Upp och gå så fort det bara är fysiskt möjligt! En meter eller tre, det spelar ingen roll, bara du är uppe. Vill inte skrämmas men jag fick problem med känselbortfall i svanken som tyvärr fortfarande sitter i, sucka... Läkarna tror att det var p g a en kombination av att bedövningen tog lite snett samt att jag legat still i samma läge så länge att nerver kommit i kläm.
När du ligger i sängen är det bra om du kan trampa med benen för att få igång blodcirkulationen.

Kram
Lallex

 

Sophies svar

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
Snittades planerat i mars förra året pga sätesbjudning. Så här upplevde jag det:

Hur länge har ni legat på uppvak innan ni fått komma till BB efter ett snitt? 3 timmar varav ca 1 timme ensam.

Efter att bedövningen gått ur, kan man sitta upp då, eller har man alldeles för ont?
Jag halvsatt. Hade inte ont men det är ju så man sitter i en säng...:-) Jag hade ingen tanke på att stiga upp, Lucas var ju äntligen här och jag ville bara gosa med honom (och sova lite förståss!)

På vårt BB får besökare inte komma in på avdelningen utan man får gå ut och träffa dem i ett besöksrum, är det överhuvudtaget möjligt samma dag som snittet gjorts? Lucas är född kl 11. Jag hade nog kunnat ta emot besökare på kvällen om det var aktuellt, men det hade varit jobbigt för jag tycker jag var ganska trött och lite "borta" första dagen.

Hur fungerade amningen för er? Inga problem alls. Kom igång på dag 2 eller 3 och jag ammade fram tills Lucas var 8 månader.

Hur ont har man? Hur är det bäst att ligga/sitta för att ha så lite ont som möjligt?
Jag hade inte ont alls. Med det menar jag inte att jag hoppade och sprang direkt, men det här med att det är svårt att vända sig i sängen, skratta och nysa stämde inte alls på mig. Jag var uppe och gick kl 19 och visst gick jag som en gammal gubbe, men det gjorde inte ont. Däremot kände jag direkt i såret (det sträckte) när jag hade överansträngt mig. Kan inte rekommendera någon speciell ställning eftersom jag tyckte allt kändes okej. Jag var med i dagrummet och satt och fikade dagen efter Lucas föddes. Barnmorskorna skojade med mig och frågade om jag inte kunde springa ner och köpa frukostfrallor till dem!

Några tips?
Ta all smärtlindring som du blir erbjuden, så har du förhoppningsvis tur som jag, och hinner inte få ont emellan. Jag fick 1 morfinspruta direkt efter snittet, sen tog jag Diklofenak och Panodil i 4 dagar och bara Panodil i ett par dagar till (mest för att "mota Olle i grind" och för att slippa bli stel. Men man drar ner succesivt och märker för varje dag hur det tar länge och längre tid innan stelheten (eller hos som en del, smärtan) börjar komma.
Jag kan varmt rekommendera planerat snitt. Jag hoppas du kommer att uppleva det lika positivt som jag. Gå gärna in på Lucas hemsida, www.babyfriends.nu/lucasweare och läs mer.
 

TACK ALLA! + till Lallex

Skrivet av  Jenny med Vilda + bf 28/3
Vad glad jag blev när jag såg hur många som svarat!

Det är nu alla frågor och funderingar börjar komma, jag vet att det mesta känns olika för alla, men det är skönt att få ta del av hur andra uppfattade sin tid efter sitt snitt!

Efter min sfinkterruptur kunde jag knappt gå och än mindre sitta utan att lida så smärtan är inget jag är så skrämd av, men det är kul att få ta del av hur andra upplevde det, och hur snabbt de blev "rörliga".


Lallex; Du blev ju snittad p.g.a din förra sfinkterruptur. Var det ett val du gjorde eller blev du mer eller mindre tvingad till snitt? Jag har valt snitt denna gång helt själv, undersökningar nu visar att det inte borde vara några problem att föda normalt, men risken finns ju alltid att gå sönder så igen och då kan det tydligen vara svårare att få det att läka bra. Därför väljer jag nu snitt. ( läkaren som opererade mig efter min förlossning rekomenderade snitt, likaså de läkare som undersöktre mig på BB innan hemgång. MEN den läkare som nu skulle ta beslut om snitt tyckte inte det var befogat, så jag har fått kämpa för mitt snitt, tyvärr, p.g.a en läkares tycke. Dock har jag nu ett löfte att om snitt är vad jag vill ha i v.36 så blir det så ( nästa möte med den läkaren är alltså i v.36 för beslut om snitt).

Har du några men av din sfinkterruptur? Kände du av den ngt under din andra graviditet? ( min läkare sa att man kunde få problem under senare delen av nästa graviditet om man hade otur).

Du behöver inte svara, men jag blir glad om du vill ! :)
 

Jag hade också sfinkterruptur...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 och Manfred 28/9
.. även om den var invändig (6 cm öppning mellan slidan och ändtarmen som upptäcktes först flera dagar efter förlossningen). I mitt fall var det inte ens uppe för diskussion att jag skulle föda vaginalt igen.

För mig tog det ca 6 mån att bli "toalettsäker" igen, men efter det har jag inte haft några men. Jag märkte inte av några bekymmer vad gäller det under den påföljande graviditeten heller.

Risken att bli analinkontinent vid en ev vaginalförlossning gjorde att jag hellre födde med snitt, även om jag i normala fall skulle föredagit vaginalt.
 

Hej igen

Skrivet av  Lallex
Jo, jag valde själv att bli snittad.
Bestämde mig redan efter förra förlossningen att det skulle bli snitt nästa gång, vågade inte riskera en ny ruptur för det var verkligen ett rent helvete...
Smärtan visst, men den sociala biten kändes ännu viktigare. Mardrömmen är ju att bli analinkontinent. Enligt läkaren jag brottades med under snittsamtalet var risken liten. Liten visst, men den är ändå fullt möjlig. Jag menar, vem vill riskera att bajsa på sig?!

Och ja, har tyvärr fått men, inte så farliga men ändock. Har svårt att hålla gaser och det blev faktiskt värre under denna graviditet. Inte så konstigt i och för sig eftersom man ofta blir lite gasigare när man är gravid ;-)

Kram
Lallex
 

Svarar jag med

Skrivet av  Siv m. David 03
... även om jag snittades akut, med feber, och troligen var mera medtagen än dem som snittas planerat.

Hur länge har ni legat på uppvak innan ni fått komma till BB efter ett snitt?
--- Hmmm, minns inte exakt. David är född 18.32, säg att det tog ca 30 minuter att sy ihop, så jag kom till uppvak vid 19-tiden. De ville att jag skulle kunna röra på benen innan jag fick åka till BB... kom dit vid 22.30-23 tror jag. Men P och David fick vara med mig på uppvaket.

Efter att bedövningen gått ur, kan man sitta upp då, eller har man alldeles för ont?
--- Jag hade alldeles för ont för det. Fick morfinspruta under natten. Inte en chans att jag skulle ha satt mig upp, jag halvlåg och hade inte en tanke på att ens överväga att anstränga magmusklerna. Det gjorde ont så snart jag rörde mig, och var _inte_ kul att ta sig upp ur sängen nästa morgon.

På vårt BB får besökare inte komma in på avdelningen utan man får gå ut och träffa dem i ett besöksrum, är det överhuvudtaget möjligt samma dag som snittet gjorts?
--- För min del hade det nog fått bli rullstol ut till det rummet i så fall.

Hur fungerade amningen för er? Med min dotter fungerade den aldrig, hon ville inte suga så jag fick pumpa i två månader, dock är det inget som säger att det inte skulle gå bra denna gången, men är det svårare att amma efter ett snitt?
--- Det var aldrig några problem för mig.

Hur ont har man? Hur är det bäst att ligga/sitta för att ha så lite ont som möjligt?
--- Det bästa är att inte anstränga magmusklerna mer än absolut nödvändigt. För min del kändes det bäst att ligga på rygg eller halvsitta, men jag kunde relattivt snabbt ligga på sidan o amma också. Bara jag fick tid på mig att vända under grimaser o stönande så.... Allmänt sett var det inte någon speciell ställning som var sämre för mig. Att vara stilla var bra, att röra sig var inte bra, enkelt uttrykt...
 

Svar

Skrivet av  Ylva med Tyra
Jag snittades planerat på KS våren 2004

Hur länge har ni legat på uppvak innan ni fått komma till BB efter ett snitt?
3 timmar, men då fick jag ha mannen och barnet med mig så det kändes inte så länge.

Efter att bedövningen gått ur, kan man sitta upp då, eller har man alldeles för ont?
Ja jag satt upp och fikade på avdelningen efteråt.

På vårt BB får besökare inte komma in på avdelningen utan man får gå ut och träffa dem i ett besöksrum, är det överhuvudtaget möjligt samma dag som snittet gjorts?
Ja, jag var uppe och gick samma kväll.

Hur fungerade amningen för er? Med min dotter fungerade den aldrig, hon ville inte suga så jag fick pumpa i två månader, dock är det inget som säger att det inte skulle gå bra denna gången, men är det svårare att amma efter ett snitt?
Vet inte, jag flaskmatade från start.

Hur ont har man? Hur är det bäst att ligga/sitta för att ha så lite ont som möjligt?
Jag hade inte så ont, tog de smärtstillande efteråt som de rekommenderade. Åkte hem på tredje dagen och dag fyra var vi ute och promenerade med vagnen nån km ungefär.

Några tips?
Ta de rekommenderade smärtstillande efteråt och försök inte klara dig utan. Det är bättre att ta dem (jag tog i två veckor ca) och inte ha ont så att man kan röra sig mer, då läker det bättre.
 

Artiklar från Familjeliv