Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som rekommenderar snitt...

Skrivet av Karin
...vilket är bäst, att vara sövd eller vaken under ingreppet? Och ni som väljer att vara vakna, är det mest för att kunna ta emot bebisen direkt eller är det för att slippa narkosen? Jag ska ev snittas själv och undrar en del...!
Svar på tråden: Ni som rekommenderar snitt...

Vaken..

Skrivet av  Annica m Simon 0006 & Sarah 0304
för att vara med om hela "grejen". Kan tänka mig att det kan vara konstigt att sövas och vakna ett par timmar senare coh då har man en bäbis.
 

Vaken!!!

Skrivet av   Anja
Både för att få träffa bebis på en gång, men oxå för att det är lindrigare för kroppen med en spinalbedövning. Vid en full narkos stänger du ner kroppsfunktionerna på ett helt annat sätt, vilket gör att man kan få mer problem med att få igång tarmar odyl efter op. med full narkos. Detta är iallafall min erfarenhet från mina två bukop. (Ett kejsarsnitt i vaket tillstånd och en tidigare buköppning där man tog bort en cysta på en äggstock i full narkos) Jag hade ett mycket enklare och smärtfriare efterförlopp då jag varit vaken än efter narkosen.
 

Vaken!

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
Både för att slippa narkosen och för att träffa bebisen omedelbart. Jag har varit vaken både under mitt akutsnitt och mitt planerade snitt och jag rekommenderar det verkligen för känslan man får när man hör sitt barn skrika för första gången är verkligen obeskrivligt underbar.
 

Absolut vaken

Skrivet av  Lena
Det är mycket bättre att vara vaken, mindre risk för dig också (alltid farligare med en sovande patient!). Dessutom får du träffa barnet mycket snabbare.
 

Vaken, utan tvekan!

Skrivet av  Lotta
För att få höra bebisens första ljud!!!
 

annorlunda uppfattning

Skrivet av  negativ
jag lät mig övertalas att vara vaken under mitt planerade kejsarsnitt, men ångrar det efteråt. Det är svårt att tycka det känns underbart när man är förlamad och fastbunden, bebin får man ändå knappt se. (Min operationen var helt utan komplikationer, barnet med topp-apgar.)
 

vaken!! Absolut =0)

Skrivet av  Therese med 4
j
 

Sövning är mkt farligare!

Skrivet av  klickann m. Theodor f.040612
Så vara vaken är att rekommendera! Det är inte ofta det är själva operationen som går snett utan sövningen :(