Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vid kejsarsnitt i vaket tillstånd...

Skrivet av skraj
...är det då vanligt att man mår illa, upplever att man har svårt att andas och får blodtrycksfall? Är det spinalbedövningen som gör det eller? Det verkar ju jätteläskigt!
Svar på tråden: Vid kejsarsnitt i vaket tillstånd...

ja, det är nog vanligt, men

Skrivet av  mianna
det är inte så farligt och det går över väldigt snabbt. Jag tyckte det var helt OK.
Mianna
 

Det händer...

Skrivet av  listo
...men jag tror att man oftast inte blir särskilt påverkad av det.
Man får vätskedropp och får ligga i lite tippat läge för att lindra effekterna av blodtrycksfall, så jag märkte inte av blodtrycket på något vis.

Under en liten stund hade jag lite tungt att andas, men de förklarade att det beror på bedövningen och att det inte är farligt, så jag tyckte aldrig att det var särskilt obehagligt.

Jag hade inte något illamående.

Men sedan går ju operationen väldigt fort, så det är högst övergående besvär, OM man får dem...
 

Jag märkte inget

Skrivet av  Therese med 4
alls av det.
Men hade hört talas om det innan och oroat mig en del.
Men som sagt, det hände absolut ingenting.
Jag mådde hur bra som helst, trots att jag tappade en del blod ubdr själva operationen.
11dl närmare bestämt.
 

under ska det stå imt

Skrivet av  Therese med 4
j
 

Jag fick blodtrycksfall

Skrivet av  Ango - 3 snitt
och kräktes under snittet senast jag snittades. De andra två gångerna har jag inte haft några problem alls. Det är som sagt spinalen som gör att det blir så. Vanligtvis har narkossköterskan koll på blodtrycket och hinner sätta in blodtryckshöjande medicin innan blodtrycket sjunkit för mycket. För min del sjönk det så snabbt att de inte hann reagera. När jag väl fick mitt dropp mådde jag bra igen!

Kramisar
 

jag har två snitt bakom mig

Skrivet av  två snitt
och det ena var som en dans på rosor för mig. Helt underbart. Men dottern svalde lite vatten och fick tungt att andas. Inget farligt med tråkigt då hon fick ligga på neo ett par dagar.

Under mitt andra snitt fick jag för mycket bedövning och den steg till halsen, det var fruktansvärt. Det var inte bara lite tungt att andas. Jag upplevde det som att jag inte fick någon luft alls. Detta ledde till dödsångest. Jag tror inte att det är vanligt att man får sådär mycket "för mycket" om du förstår vad jag menar?!

Hur som helst var det inte farligt. Hade jag slutat andas så hade de ju fixat det med intubering (eller vad det heter.
Jag vill också säga att det första kejsarsnittet var planerat och det andra akut och det hade stor betydelse för det som hände mig.

Jag vill inte att du blir rädd för detta.De har full koll dig på under operationen.
 

vet inte

Skrivet av  Susanna med Tova 030813 och Torkel 041116
Jag vet inte om det är vanligt men jag kräktes, fick brlodtrycksfall och förlorade känseln över andningen. Det som jag tyckte var jobbigt var att fölora känseln över andningen. Då fick jag panik.
 

det kan hända

Skrivet av  Ulrica m Fanny-99 & Eliaz 020708
När jag skulle ha Fanny fick jag blodtrycksfall och med Eliaz mådde jag illa. Det kändes lite läskigt att få blodtrycksfall men dom ger något snabbt. Så jag tror det rättade till sig rätt fort.
Tror att det är bedövningen som orsakar det.
 

Vet ej men.......

Skrivet av  Ann med Nathalie
jag fick definitivt inte blodtrycksfall utan precis tvärtom... mitt blodtryck rusade i höjden till 220 genom 150 så jag fick ligga på uppvaket med ständig övervakning i nästan 5 timmar....
 

Har två snitt bakom mig

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
Vid det första kände jag inte av något blodtrycksfall alls (akutsnitt) men vid mitt andra snitt blev jag lite lätt illamående och då fick jag syrgas och mådde bättre inom loppet av ett par sekunder. Det var inte läskigt alls. De som är med vid snittet har järnkoll och tar god hand om en. Jag tycker inte att du ska oroa dig för det.
 

Jag fick blodtrycksfall

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Ett par minuter efter att bedövningen tagit fullt ut så fick jag blodtrycksfall. Började kallsvettas och svimmade. Lite otäckt kanske det var, men jag visste inte om den risken innan så jag funderade inte nämvärt på det. Det var nog värre för mn man som såg att jag blev alldeles blek och svettig.
Men det var inte många sekunder jag var borta innan de snabbt sprutade något så att jag kvicknade till.

Sedan kände jag, lite senare under snittet, att jag var påväg att svimma igen, men då kände jag igen känslan och sa till, så då han jag inte ens svimma ordentligt.

Om du vet om risken så är det bara att säga till narkossköterskan så fort du känner dig lite underlig så är hon på sin vakt och ser till att det inte hinner bli något stort blodtrycksfall.

Nu har jag lågt blodtryck i vanliga fall, ca 105/65 även under graviditeten, så jag vet inte om det spelar någon roll för risken att drabbas.

Hur som helst är det snabbt åtgärdat och en vanlig "komplikation" så det är inget att oroa sig speciellt mycket för. Tycker jag i alla fall...
 

Samma med epidural

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Det är samma risk (kanske inte lika stor, vet inte så noga) om man tar epidural smärtlindring under en vaginal förlossning. Då kan man också få blodtrycksfall, svimma och kräkas.
 

Ahaaaa!!

Skrivet av  Angeliqua m. Hanna-02 & Theo-04
Var det därför narkosläkaren tjatade på mig att jag var tvungen att säga till om jag var tvungen att kräkas?
Det hann jag inte, tror spyan talade för sig *s*
Då fick jag fuktig trasa på pannan och började mkt snabbt må bra igen, så det berodde på att han fixade blodtrycksfallet på mig?
________________________________________________________
I övrigt tycker jag inte alls att det lilla missödet med illamåendet gjorde ngt.
Det var det enda "jobbiga" med hela snittet, kändes inte ens jobbigt.
Inte om man jämför med min maratonförlossning med dottern (48 h med etablerade värkar) , som avslutades med akutsnitt.
 

Jag med!

Skrivet av  Lena
Aha, jag fattade inget, när jag låg och skulle snittas så kände jag mig lite konstig, men fattade inget, men så började alla springa runt "hon svimmar!" och jag fick dropp och sånt. Visst inte att det var vanligt? Jag har också lågt blodtryck.
 

Fick ett litet blodtrycksfall men mådde jättebra

Skrivet av  en snittmamma
Hejsan!
Blodtrycksfall i samband med spinal är ganska vanligt, liksom lite illamående när de syr/drar i bukhinnan. Jag oroade mig en hel del för det, men mådde UTMÄRKT under hela snittet. Sticket i ryggen kändes knappt alls, och jag kände ingenting när de bökade i min mage. Bara som ett vakuum som släppte när bebisen "lossnade"=)
Spinalen kan ta högt upp, särskilt på gravida (pga stor mage), men om man är beredd på det, så brukar det gå bra. Det kändes som att det var _lite_ tungt att andas, men jag andades långa djupa andetag, och mådde som sagt jättebra. Nåt illamående kände jag inte överhuvudtaget, varken under eller efter snittet.
Dock fick jag ett litet blodtryckfall precis efter att bebisen kommit ut, men det korrigerade narkosläkaren så snabbt så jag inte ens hann märka det (de berättade det efteråt). Jag sjönk från 120-130/80 till 90/50.
Det går säkert bra, så oroa dig inte! Säg till DIREKT om du mår dåligt, så får du hjälp.

Kram, en snittmamma
 

Jag mådde lite illa men det var efteråt

Skrivet av  Ylva med Tyra
det var inte av spinalen utan av morfin som jag fick efteråt.
 

jag mådde jätteilla

Skrivet av  Lotta
spydda flera gånger under mitt akutsnitt i vaket tillstånd.
 

Illamående av smärtlindring

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Jag mådde förskräckligt illa hela det första dygnet och kräktes flera gånger, bland annat under snittet.
Efter ungf en och en halv dag ändrade de på medicineringen och jag slutade direkt att må illa.
Strax efter snittet fick jag blodtrycksfall och blev yr, men de tippade sängen, gav mig vätska och tog hand om mig så det gick fort över. Det är inget man behöver oroa sig över.
 

Jag spydde!

Skrivet av  Nina *Ines* o Nomi
Hej, bli inte rädd, det är mest en egendomlig känsla, för man känner liksom inte sina egna kräkreflexer i magen eftersom den är bedövad... Men jag var så rädd at tajg förmodligen spydde av nervositet också. Blodtrycksfallet går över jättefort!!!
 

Fick blodtrycksfall

Skrivet av  Malin m N och T
vid mitt snitt i somras. Det var visserligen lite läskigt, men jag hade blivit förvarnad och uppmanad att säga till så fort jag kände mig yr eller illamående. Själva bl.fallet var inte särskilt behagligt, men i det stora hela var det totalt obetydligt! Det vände direkt när jag fick medicin mot det och sen var det jobbigaste med snittet att bebisen inte kom ut fort nog (jag blev alltså väldigt otålig... :-) ).

Det finns vissa saker med snitt som är lite läskiga och lite jobbiga, men så här ett halvår efteråt (och för den delen samma dag) är det så litet i det stora hela.
 

Kände inget sådant...

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
men skakade väldigt mycket under själva snittet. Fick Petedin direkt efter Lucas var född och då slutade det meddetsamma. Mådde som väl är inte illa ett dugg.
 

TACK FÖR ALLA SVAR!!

Skrivet av  skraj
Jag tycker verkligen att det verkar läskigt med spinalbedövningens effekter men det är väl ändå bättre än full narkos?? Tack för alla svar!
 

Nej, enligt min

Skrivet av  B
narkosläkare vid mitt snitt så är det inte vanligt. Jag hade det inte.
Rekommenderar spinalbedövning men var skeptisk själv innan.
 

Olika bad gangerna

Skrivet av  Helena med tva killar
Jag har haft tva kejsarsnitt och var vaken bada gangerna. Helt olika upplevelser. Första gangen hade jag ina obehagskänslor alls men det kan bero pa att jag var lite i chock(v 31). Andra gangen(v34) fick jag nästan panikkänslor och tyckte att bedövningen började krypa upp mot huvudet.
 

Artiklar från Familjeliv