Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fråga om Nike-samtal..

Skrivet av Tina
Jag har skrivit här förut och undrat en massa angående snitt, jag är gravid i v15 nu och har fått en kallelse till Nike-samtal på speci-mödravården i januari pga att jag är otroligt rädd för att föda igen, har en son på 4 år.

Vad pratar man om på dessa samtal, är det en person eller flera man talar med, hur många samtal behöver man gå på för att få ett beslut gällande snitt?

Det är ju bra att jag fått en tid redan i januari, jag är beräknad till juni så jag har ju tid på mig.

Vill veta allt om dessa samtal, så jag vet vad jag har att vänta mig..

Tack på förhand!
Svar på tråden: fråga om Nike-samtal..

Tjaa (bidde lite långt!)

Skrivet av  Angeliqua m. Hanna-02 & Theo-04
Hur många gånger man får gå är nog olika från fall till fall skulle jag tippa på.
För mig var det så här; Fick prata med en och samma BM.
BÖrjade gå i slutet av jan.-04.
Vi gick igenom min förra graviditet och förlossning.
Första gången fick jag (och maken) berätta allt vi kom ihåg.
2:a gången hade hon skrivit ut min förlossningsjournal, och så gick vi igenom den _grundligt_, hon skrev ner anteckningar och strök under i journalen.
Själva genomgången avjournalen tog 2-3 besök, fick åxå förklaringar av henne om det var några frågetecken längst vägen.
Hon _ville_ ha frågor, tyckte det var bra om jag/vi spekulerade och tänkte högt, så hon fick reda på vad som rörde sig i våra skallar.
När vi vänt och stött på journalen gick vi vidare, vi pratade om alternativa förlossningssätt, om jag kunde tänka mig kompromissa på ngt sätt (det kunde jag INTE)
Hon sa t.ex. om förlossningen får starta naturligt och vi ser att den inte fortskrider får du snitt efter 5 timmar (NEJ!), efter 4 timmar? (NEJ!), efter 2 timmar? (NEJ!), efter en halvtimma?
(De var verkligen desperata *s*)
Kan tänka mig att många mammor ändrar sig ang. snittet när förlossningen väl satt igång?

Efter att hon verkligen förstått att det enda alternativet för mig var planerat snitt, fick jag tid för snittsamtalet med doktorn (BM jag snackat med under Amanda-samtalen var med åxå)
Det var det jobbigaste av allt, var ör mig verkligen kämpigt att övertala doktorn.
Hon ville veta att jag visste alla risker med kejsarsnitt (så se till att läsa på om snittkomplikationer)
Jag fick mitt snitt-löfte (i början av maj -04)
Sedan fick jag gå på avslutande samtal, jag tyckte det räckte med ett.
21/7-04 föddes min son mha pl.snitt =)

Jag tycker du (redan nu) ska tänka igenom din förlossning, tankar, orsaker, fundering kring varför du vill ha ett snitt...skriv gärna ner.
Så du är förberedd & vet vad du ska säga när du ska på ditt 1:a samtal.
Jag tycker åxå man kan tänka på att inte ha ngn försvarsinställning och negativa förutfattade meningar innan man går dit.
BM du ska prata med, är inte där för att omvända dig utan hon är där för din skull och hälsa.
Lycka till!
 

tack!

Skrivet av  Tina
Tack för ett utförligt svar!!

Jag kan ju erkänna att jag fått för mig att det ska sitta 2-3 pers och korsförhöra mig om varför jag vill ha snitt....

Min förra förlossning minns jag allt ifrån, och inte nåt var positivt, kan inte ens tänka på den utan att må dåligt.

När man får träffa läkaren, ska man då ange orsakerna till varför man vill ha snitt?
Och då är det alltså bra att vara odrentligt påläst?

Ska nog ta och läsa mer grundligt om det hela, det jag mest känner är att jag aldrig skulle klara en vag.förl igen...
 

Artiklar från Familjeliv