Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svårt att bli gravid efter snitt??

Skrivet av Orolig
Hej. Snittades förra hösten med vårt första barn. Innan snittet (planerat) så fick jag aldrig någon information om att det kan bli svårare att bli gravid igen. Nu har vi försökt i över ett halvår och det vill inte ta sig. Ska jag oroa mig? Ni som snittats med första, har ni upplevt det som svårare att bli gravid med tvåan/trean/fyran...?
Svar på tråden: Svårt att bli gravid efter snitt??

Nej, vi hade inte några

Skrivet av  Therese med Sigrid -01 och Hugo -03
problem att bli gravida igen o jag känner inte till någon annan som är förlöst med snitt som har fått problem...men ett halvår är ju inte så länge egentligen, fast jag vet att det känns så...det kan ju faktiskt vara lite knepigt att pricka precis rätt dag...

kram o lycka till från mig!
 

Inte så värst

Skrivet av  Angeliqua m. Hanna-02 & Theo-04
Med 1:an blev jag gravid på 1:a försöket.
Blev akutsnittad med henne.
2:an tog det 3 ägglossningar innan det tog.
Alltså 3:e gången gillt.
Men det är ju så mkt som ska klaffa om man ska bli gravid, så jag vet inte om snittet hade med saken att göra.
 

Verkligen inte svårt här!

Skrivet av  Tea med Ida 0211 & Erik 0312
Hej!

Jag blev gravid 4½ månad efter mitt planerade snitt så nu har vi tätisar med drygt 13 mån mellan. En liten tjej som blev 2 år i nov och en liten kille som blir 1 år nästa vecka!
 

Jag vet inte om det berodde på snittet...

Skrivet av  MJ
Men för oss tog det sig på det 8:e försöket, alltså 8 månader försökte vi. Med första barnet tog det ju direkt så därför trodde man att det skulle gå ungefär lika snabbt den här ggn, men icke.
 

Stämmer verkligen inte på mig!

Skrivet av  Ango - 3 snitt
Däremot vet jag MÅNGA som upplever att de har problem att bli gravida med tvåan, oavsett förlossningssätt!
Jag har varit gravid fyra gånger. Första graviditeten blev till efter tre månaders förhållande. Snittades planerat. Andra graviditeten blev på första försöket. Snittades akut. Tredje graviditeten blev på andra försöket. Missfall. Fjärde graviditeten blev till 3 månader efter skrapningen.
Inga problem att bli gravid här alltså!

Kramisar
 

stämmer inte här.

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Har 15 månader mellan barnen (akutsnittad med första). Gravid blev jag på första gången som vi prickade ÄL.
 

Absolut inte!

Skrivet av  Jen m 2 underbara pojkar
Vi försökte i 6 månader innan jag blev gravid med mitt andra barn (efter ett akutsnitt med första). Och då ska jag tillägga att dessa sex månader bestod av sex en gång per månad vid ägglossning (försök själva känna lust till sex när man ständigt är sjuk!). Jag blev gravid efter 5 månader men det blev missfall av det. Ett väldigt tidigt sådant (testade positivt när jag var i vecka 5 och fick missfall en vecka senare. BLev gravid direkt efter missfallet. Så med facit i hand så hade vi alltså sex, sex gånger på sex månader och jag blev gravid två gånger. Så jag har inte svårare att bli med barn i alla fall!
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Orolig
Nu kännar jag mig lugnare men på samma gång orolig över att det är något fel på mig. Men det får tiden utvisa. MVC ville inte ta emot mig innan vi försökt utanresultat i ett år.
 

Snabbare gravid...

Skrivet av  Annika med Nelly och Maya
med andra barnet än med första, så för mig har det inte stämt. Maya blev till på andra försöket.
 

jo det har blivit svårare

Skrivet av  snittad 3 gånger
har varit gravid 4 ggr.

* Första gången blev jag gravid vid första sexet, blev av med oskulden då och det var inte planerat alls. Gjorde en abort.

* Andra gången blev jag gravid med en gång, inte planerat detta heller men VÄLDIGT välkommet barn. Blev akut snittad.

* Tredje gången blev jag gravid efter andra försöket, ett väldigt planerat barn. Valde planerat snitt.

* Fjärde gången blev jag gravid först efter 4:e försöket och han föddes med planerat snitt...allt gick bra.

* Femte gången- varit utan skydd nu sen augusti och fortfarande inte gravid.
 

kan bli svårare enligt min läkare

Skrivet av  tjejen
Hej,
jag är beviljad planerat snitt pga enorm förlossn-skräck men har ännu inte bestämt om jag ändå ska försöka ge mig på en vaginal förlossn.
När jag frågade läkaren om snitt kan påverka fertiliteten sa hon att risken inte är negligerbar, hon sa att eftersom jag är 32 år har jag ju inte hur många fertila år som helst på mig att skaffa fler barn så jag tycker hon sa mellan raderna att jag ska tänka mig ordentligt för ang snittet... Vi väntar vårt första barn.
 

fyran var svårast

Skrivet av  Katja med Theo+4 till
att få till, men det berodde på att jag har både PCO och endometrios.
Är snittad 5 ggr, och det har inte påverkat chanserna att bli gravid.

Blev gravid 3 månader efter första snittet.
 

Nix.

Skrivet av  Mama-Kriti m E -02, bf 26/5.
Inte ett dugg.

Ring och prata med en obstetriker där du snittades så kanske det känns bättre. *kram*
 

Inte för mig men det kan vara så

Skrivet av  Lena
Inte för mig, blev gravid på första försöket med tvåan. Men statistiskt sett kan det bli lite svårare efter ett snitt. Men det kan också ha andra orsaker, känner såna som fått första barnet på första försöket och sedan försökt i åratal på nr 2, och då var de inte snittade.
 

Artiklar från Familjeliv