Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående snittdatum

Skrivet av hilda
Hej Allihopa.
Jag var hos en läkare igår och fick ett snittdatum den 25 januari och inskrivningen är den 24:e. Hon informerade inget vid besöket utan hänvisade hela tiden till inskrivningssamtalet mindre än ett dygn innan snittet. Inte vidare lugnande...
Snittades förra förlossningen också men kommer inte ihåg så mycket. Så nu till saken;
Jag är beräknad till den 8 februari och blir alltså snittad den 25 januari. Är inte det i tidigaste laget?
Hur långt innan ska man fasta? Inte dricka på hur många timmar? obs!ska vara under full narkos
Svar på tråden: Angående snittdatum

för mej

Skrivet av  
ska snittdatumet bestämmas två veckor innan förlossningen trots att jag födde i vecka 38 förra gången. Tycker det är lite väl sent istället... Men det är tydligen olika. Om man ska ha narkos ska man på mitt sjukhus inte äta efter kl 20.00 och inte dricka efter 22.00.
 

Men jag har hört...

Skrivet av  Hilda
...att de inte gärna snittar innan vecka 38+1 pga ökad risk för andningssvårigheter på barnen eftersom lungorna utvecklas in i det sista?
 

ca 10 dagar innan...

Skrivet av  pixi v25+0
För min del är det sagt 10 dagar innan beräknad förl. men för din del blir det ju 14 dagar, dvs 38 fulla veckor,eller? För mig låter det helt okey,då är ju allt färdig utvecklat och det räknas inte som prematurt, men visst tidigare än så är väl onödigt om man får välja. Själv vill jag helst att det blir innan påsk istället och det skulle bli umgefär det samma (38+0)om dom nu gör planerade snitt på skärtorsdagen...
 

10-14 dagar

Skrivet av  Came 17+6
Jag skall också snittas och har fått beskedet från både psykolog och 2 BM att man snittar 10-14 dagar innan. De väntar gärna tills det bara är 10 dagar kvar om det är möjligt.
Eftersom jag skall ha eupidral bedövning och alltså vara vaken så vet jag inte hur det är under narkos. Själv skall jag träffa en Aurora psykolog för att få reda på alla detaljer för precis som dig vill jag veta detta för att kunna förbereda mig och känna mig någerlunda lugn.

Lycka till
Camilla
 

Lite information

Skrivet av  Anna & Axel
Hej Hilda,
Jag snittades då jag födde Axel.
Det var ett s.k planerat snitt, även fastän vi fick besked om att jag skulle snittas 1 dygn innan.
Vi fick träffa två narkosläkare som skrev in mig dagen innan och de informerade bl.a om mat, dryck, bedövning, hygien etc.
Vad jag kommer ihåg fick jag inte äta efter kl. 20.00 (C.a 15 timmar innan operation) och inte dricka något efter kl. 24.00 (C:a 11 timmar innan)
Jag fick med mig desinfektionsmedel och speciella svampar som man skulle tvätta sig med vid två tillfällen.
När du kommer till sjukhuset skall detta upprepas.

Hoppas du känner dig lite lugnare.
Jag skall också snittas, men inte förrän i maj.

Lycka till
/Anna
 

Tack för svaren.

Skrivet av  Hilda
Kul att nån satt inne med dem :-)
Har så lite förtroende för den läkaren som beviljat snittet att jag litar mer på alla andra.
Tack för svaren, får antagligen mer information på tisdag då jag ska till BM.
 

Artiklar från Familjeliv