Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

röntgen innan nästa graviditet?

Skrivet av Ammi
Undrar bara om det är någon som har blivit akutsnittad på grund av att de misstänkte att bäckenet var för trångt? Isf fick ni röntga er innan nästa graviditet eftersom det är ju inte bra att röntga sig när man är gravid?
Vore konstigt annars tycker man ju...
Svar på tråden: röntgen innan nästa graviditet?

Ja

Skrivet av  Karro
Det blev akutsnitt med sonen (han satt fast) och efteråt (några veckor efter snittet) så fick jag göra en bäckenmätning med röntgen. Det var bäst att göra det när jag var säker på att jag inte var gravid tyckte de.
 

Ja

Skrivet av  Linda
Jag fick remiss till bäckenmätning när jag låg på BB efter mitt akutsnitt. Jag röntgade bäckenet cirka 1 månad efter förlossningen, det visade att jag hade minskade bäckenmått.
Jag hade aldrig ens tänk tanken att jag kunde ha det, men det var förlossningsläkaren som ville att jag skulle röntgas.
 

Ja här med!

Skrivet av  Ylva m F
Det blev akut snitt efter 36 timmars värkar, 24 timmar efter vattenavgång och med de sista 12 timmarna med värkstimulerande medel. Jag öppnade mig aldrig mer än knappt 2 cm och huvudet var nästan ruckbart. Jag fick en remiss till bäckenröntgen redan när jag låg på BB, de ville vara fullständigt säkra på att jag inte var gravid vid röntgen ;-) Bäckenröntgen visade att ingången i mitt bäcken är oval till formen, sagittal ingång 10,3 vilket är 0,7 mindre än gränsen. Att sedan min son var väldigt stor var väl kanske inte en så lyckad kombination :)
 

Japp

Skrivet av  Annika med Nelly och Maya
Jag katastrofsnittades eftersom Nelly fastnade i bäckenet. Gjorde en bäckenröntgen några månader efter förlossningen och det visade sig att jag var trängre än genomsnitt vid spinae, där hon fastnade.
 

röntgades innan men..

Skrivet av  Clara
allt såg normalt ut. Fick inte veta några exakta värden. Till saken hör att jag röntagdes rätt sent och fick veta svaret (de hade typ glömt mig) bara 1 veckan innan beräknat datum. Men hon fastnade ändå, och det blev akutsnitt. Vet ej exakt orsak, men det berodde troligen på att jag och livmodern var för trött så det hela stannade upp.
 

Jag fick inte röntgas....

Skrivet av  Katja med Theo+4 till
Är snittad 5 ggr.

Varav 2 ggr akut.
 

tack för svar

Skrivet av  ammi
Då vet jag. Ska fråga varför de inte har sagt något om röntgen eftersom de misstänkte att jag har för litet bäcken.
 

Jag blev...

Skrivet av  Martina med Benjamin -00+Victoria -02+bf 21/6
akutsnittad pga bäckenträngsel.3 dagar efter snittet blev jag skickad till röntgen Några dagar efter jag kommit hem ringde gynekologen och sa att om jag skulle kunna föda vaginalt blev det tvungen att ske prematurt.m a o barnet var tvungen att väga ca 2 kg eller mindre.Inget kul besked.
 

Artiklar från Familjeliv