Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vaginal förlossning efter snitt?

Skrivet av Therése S
I sept-01 födde jag vårt första barn. Förlossningen drog ut på tiden och när jag till sist var öppen helt hände inget mer. Så det beslutades om akutsnitt. Jag mådde väldigt dåligt psykiskt efter förlossningen. Både jag och min man var i något slags chock tror jag och kände båda att vi aldrig mer vill föda "normalt " igen. Vi har varit helt inställda på planerat snitt nästa gång, tills nu. Igår var vi på vårt första Aurora-samtal med en underbar barnmorska som verkligen tog sig tid att lyssna och prata med oss. Det är för tidigt att bestämma något just nu, men vi började alltmer fundera över att prova vanligt igen. Man kan tydligen få något slags "kontrakt" skrivet som gör att de avbryter och snittar om de märker att det finns en tendens att gå åt samma håll som förra gången. De väntar då inte alls lika länge. Det kändes ju bra...
Bm sa också att eftersom jag har öppnat mig helt en gång, även om jag inte fick krysta ut barnet, så bör det gå lättare andra gången. Finns det någon här som har fött vaginalt efter att ha gjort ett snitt första gången? Hur var det?
Nu ser jag att det är flera som har blivit röntgade efter snitt. Jag frågade om det och de sa att det behövdes inte eftersom det inte är säkert att det visar rätt...Men nu känns det ju lite snopet och eftersom jag är gravid nu så kan jag ju inte tjata mig till det nu?
Svar på tråden: Vaginal förlossning efter snitt?

Jag har gjort det.

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
I augusti 03 föddes dottern med akutsnitt efter misslyckad igångsättning pga övertid. Ingångsättningen gav bara pinvärkar och jag öppnade mig aldrig mer än 1 cm på tre dygn.
15 månader senare så gick jag återigen över tiden och det blev igångsättning. Den här gången fungerade igångsättningen och 17½ timme efter första värk så föddes sonen vaginalt.
 

Skönt att höra...

Skrivet av  Sara
din berättelse! Jag födde min son för 15 mån sedan, 16 dagar över tiden. Han föddes med katastrofsnitt efter igångsättning och utdraget öppningsskede. Enda skillnaden är att jag hann öppna mig till 8 cm (på 17 timmar!) Jag är nu gravid i v 17, och vill så ENORMT GÄRNA föda vaginalt!! Skönt att höra att du "lyckats". Men jag är orolig för hur allt ska bli... Övertid? Igångsättning? Ska det i så fall sluta likadant igen? Jobbigt att inte veta...
 

det är jobbigt

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
jag gick igenom hela gravidteten och bara funderade på hur fölossningen skulle bli. Fick ett löfte om att inget långdraget igångsättningsförsök skulle göras utan då skulle jag snittast istället. Nu hade jag ju tur att gelen fungerade så att jag fick föda vaginalt.
 

jag också

Skrivet av  Cilla med tjejerna 99 o 02
Jag födde min första dotter med akutsnitt efter långvarig vattenavgång/primär värksvaghet. oroade mig förstås under nästa graviditet och fick träffa aurora barnmorska (bra särskilt som sambon var med och det var då först som han förstod hur jobbigt jag tyckte att det var och hade varit). Gjorde också ett sent ultraljud för att kolla att barnet inte var jättestort eller låg fel. Fick ett "kontrakt" som du skriver om, underskrivet av överläkaren på förlossningen ;-) att de skulle undvika utdragna igångsättningsförsök (om det blev som förra gången skulle de alltså snitta direkt) men att jag helst ville föda vaginalt- Och döm om min förvåning när nästa förlossning satte igång av sig självt och min adra dotter föddes vaginalt! Trots sekundär värksvaghet och EDA var det en otrolig uppelvelse! Kändes som om båda barnen föddes den dagen på något sätt ;-)
 

Jag har oxå fött....

Skrivet av  Femman, v. 9
...vaginalt efter ett akutsnitt. Två gånger till och med. Jag ville själv gärna försöka föda vaginalt (då jag blev väldigt dåligt bemött av att "bara ha fått barn och inte fött").

Så jag blev bäckenröntgad i vecka 37 och det visade att jag har en lite snäv ingångsdiameter men med bra värkar så skulle det fungera. Sen blev det UL vid förlossningsstarten för att se att bebisen roterade som den skulle (mitt första barn låg i hög rakställning och var slutroterad innan han gick ner i bäckenet och då går det inte att föda vaginalt) men allt såg bra ut. När förlossningen tenderade att dra ut på tiden så gjorde BM en hinnsprängning och jag fick väldigt bra värkar. Efter några timmar ytterligare födde jag en dotter vaginalt. För mig var det en väldigt viktig del att "kunna" föda barn.

Trean är oxå född vaginalt och med fyran hände samma sak som med ettan. Hon hamnade i hög rakställning (jag blev igångsatt på grund av för lite fostervatten) och fick då för dåliga värkar. Detta resulterade i att hon roterade färdigt innan hon gick ner i bäckenet och det slutade i ett akutsnitt.

Nu när jag väntar femte barnet så känns det inte aktuellt att ens försöka med en vaginal förlossning så jag ska träffa läkaren framöver och hoppas då på förståelse därifrån så jag får ett planerat snitt.
 

Tack för alla svar! imt

Skrivet av  Therése S
d
 

Artiklar från Familjeliv