Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ni som fått tätt inpå efter snitt

Skrivet av Sophie med liam 02, ebba 03 & felicia 04
Jag undrar lite över hur pass tätt inpå ett snitt man kan bli gravid igen, alltså hur länge bör man vänta? Har ni fått nå råd av era läkare? Jag har hört så olika..endel säger att man inte alls behöver vänta, medans endel säger ett år. Säg att man skulle bli gravid tätt inpå, vad är det som kan hännda då? Kan ärret spricka upp eller?

Sen undrar jag ni som blivit gravida efter att ni snittats, har allt gått bra med graviditeten? Är MF vanligare efter ett snitt än det skulle vart om man fött vaginalt?
Svar på tråden: ni som fått tätt inpå efter snitt

Jag har svarat dig inne

Skrivet av  Ango - 3 snitt
på Tätt mellan barnen
 

Den information jag fått...

Skrivet av  Martina med Benjamin -00+Victoria -02+bf 21/6
av läkare är att de generellt ,oavsett om man fött med snitt eller vaginalt bör låta kroppen vila 1 år mellan graviditeter för det är den tiden det tar för kroppen att återhämta sig HELT.Annars läker ju snittet ganska fort vid ett normalt förlopp.Jag har ju 2 år mellan mina barn så min kropp fick ju mer än ett år på sig men jag vet flera som blivit gravida mycket tidigare efter ett snitt och det har gått bra.Svårt att säga hur man ska göra.Jag kände nog att det var skönt att vänta lite även om jag inte ville ha få läng tid mellan barnen heller.
 

Blev tillsagd att

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
vänta i minst 1,5 år med att bli gravid igen efter mitt senaste snitt (mitt andra). Har inte hört något annars om att missfall skulle vara vanligare.
 

Min förlossningsläkare sa...

Skrivet av  Petra med Melker
... att det inte gör något om man blir gravid tidigt igen, om man ska göra ännu ett kejsarsnitt. Alltså, om det finns en chans att nästa barn ska födas vaginalt bör man vänta, så att ärret i livmodern hinner läka ordentligt innan livmodern utsätts för belastningen av en vaginal förlossning, men för min del, som alltid kommer att föda genom kejsarsnitt så är det ingen fara om vi skulle bli gravida snart igen.