Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni snittade med barn på dagis...

Skrivet av Jessica m lillebror
hur har ni gjort tiden efter snittet?
Min son kommer att vara 22 mån när lillebror kommer och jag vill inte ta honom ifrån hans älskade dagis. Men jag har en bra bit till dagiset, tar ca 25 min att gå och bara uppförsbackar.
Jag vet inte hur jag ska ta mig dit med två små utan att behöva anstränga magen och ärret. Vi har köpt en syskonvagn, men den måste jag ju lyfta honom ur och i.
Det är ju så knasiga tider dessutom, 8-11. Jag är hemma vid halv nio och ska iväg och hämta igen vid halv elva...

Så jag är nyfiken på hur ni har gjort och vore väldigt tacksam om ni kunde svara.
Svar på tråden: Ni snittade med barn på dagis...

Tillägg

Skrivet av  Jessica m lillebror
Min undran gäller de första veckorna när man inte ska bära och så...
 

Kan inte.......

Skrivet av  AnnA
din man lämna äldsta barnet på dagis de första veckorna så behöver du bara gå i den ena riktningen.. De första 10 dagarna kan ju din man vara hemma.
 

Jo...

Skrivet av  Jessica m lillebror
Troligtvis blir det så att han får lämna, men iom att han studerar så kan han inte utnyttja sina pappadagar så han kan vara ledig. =(

Tack för ditt svar!
 

Här får man ha

Skrivet av  Snitt i mars
det äldsta syskonet heltid på dagis tom två veckor efter syskonets födelse innan det är 15-timmarsregeln som gäller. Efter två veckor kanske man kan lyfta? Eller?
 

Jag tror...

Skrivet av  Jessica m lillebror
att det är det som gäller för oss oxå. Men man ska väl inte lyfta på minst 10 veckor?
Så var det ialla fall för två år sedan när jag snittades med sonen...
 

Prata med

Skrivet av  Jejja med tre snitt
kommunen. I min kommun får man ha syskonet på de vanliga tiderna i exakt 1 månad efter syskonets födelse (oavsett födelsesätt), men i vår grannkommun gäller 6 veckor vid snittförlossningar! Kanske du bor där ;-)

Annars tror jag att du mår så pass ok efter en månad att du kan gå sträckan då. Annars får du väl kontakta en läkare då. Det är väl 4-5 veckor man ska försöka undvika att bära tungt, inte 10 väl? 10 veckor är ju jättelänge!
 

man får inte lyfta på 8 veckor! *imt*

Skrivet av  nennepullan m Kevin 18/10-04 BF på fredag!
.
 

Även om Rebecka...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
....älskar sitt dagis, så märktes det mycket tydligt att hon helst ville vara hemma med mig och lillebror första tiden. Vilket ju är typiskt eftersom man här får ha dagis som vanligt första månaden efter förlossningen, därefter 15 h/vecka...

Rebecka var 21 mån när hon blev storasyster och formligen ÄLSKAR sin bror! Men nu när nyhetens behag bleknat, så är hon gärna på dagis igen. Eftersom jag har stora problem med foglossning fortfarande har jag fått ett läkarintyg så att hon får vara mer på dagis än 15 timmar. Jag vet alltså heller inte hur mycket långpromenader med barnvagn skulle funka.

Mitt tips till dig är att prata med läkare som kan skriva ett intyg om att du pga snittet bör ha andra tider på dagis som bättre passar just er. Kanske din man kan hämta/lämna t.ex två heldagar i veckan istället för kortare tid varje dag? Sedan kanske ni kan göra så att han lämnar och du hämtar? Egentligen ska det inte behövas läkarintyg för att få anpassade tider, men det underlättar garanterat!
 

Tack för ditt svar...

Skrivet av  Jessica m lillebror
jag får fortsätta diskussionen med dagis.
Sonens fröknar var helt inne på att han skulle få gå längre dagar de veckorna jag inte får bära, precis som när man är sjukskriven, men det var tydligen dagischefen som inte kunde komma med något besked.
 

I våra regler...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
... för 15-timmarsbarnen står att tiden ska fördelas i SAMRÅD med föräldrarna, det tolkar åtminstone jag som att det INTE är dagischefen som bestämmer rakt av! KOlla vilken formulerning som används, eller gå den lätta vägen och be om läkarintyg.

Jag hade inga restriktioner vad gäller lyft, mer än att jag inte fick göra sådant som gjorde ont eller kändes obehagligt. Att gå långa promenader med tvillingvagn i backig terräng är väl inte att rekommendera....

Allra helst kanske din man kan ta ut FP för sonen (om ni har dagar kvar?) och du för bebisen så länge det känns jobbigt med dagishämtning/lämning. Min man var hemma nästan en månad efter förlossningen och det var jätteskönt för oss alla.
 

Min dotter

Skrivet av  Malin m N och T
var 22 månader när lillebror kom. När vi skulle göra något och deras pappa inte var med fick hon mer eller mindre klättra i och ur syskonvagnen. De lär sig ganska fort när de måste! Om jag var tvungen att lyfta vid något tillfälle gjorde jag det så nära kroppen som möjligt.
 

Har ett äldre syskon

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
men de första två veckorna efter snittet var storasyster hemma mycket och när hon väl gick till dagis var det pappa som gick dit med henne. När hans pappadagar var slut så gick det ändå rätt bra att gå med vagnen till dagis. MEN, vi har lagt om tiderna så storasyster går bara tre dagar i veckan från kl. 9 till kl. 14. Kolla om du får göra likadant.
 

Tack för alla svar

Skrivet av  Jessica m lillebror
Tyvärr är det så att min sambo inte kan ta ut några pappadagar eller fp-dagar alls då han pluggar heltid med obligatorisk närvaro. Annars hade han jättegärna varit hemma med oss. Förhoppningsvis kan han lämna, men hämta kommer han inte kunna göra om det blir tider mellan 8-11.

Jag kanske oroar mig i förskott för något som kommer gå jättebra, det är bara det att vid förra snittet tog det 6 veckor innan såret hade läkt och då skulle jag absolut inte bära. Sen är det det här med tiden på året; hos oss tar det ett tag innan de kommer och plogar bort ev snö och det blir ju ännu tyngre att dra vagnen i snömodd.

Jaja får se vad kommunen och ev läkare säger.
Tack än en gång för era svar!
 

Ha sonen hemma!!!!

Skrivet av  Mamma Kia med tre
Det är ju traumatiskt nog att få ett syskon utan att bli iväg skickad på dagis!!! Låt honom vara hemma med dej och lillebror och få känna sej delaktig.

Skulle själv aldrig drömma om att ha mitt barn på dagis om jag själv är hemma!!!!
 

Lite traumatiskt

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
att hux flux inte ens få ha kompisarna kvar att leka med!!! Min dotter går deltid på dagis och är jätteledsen de dagar hon "måste" vara hemma med mig och lillasyster.
 

ja mina med älskar dagis

Skrivet av  ~Linda~ bf 11/9-05
där är deras kompisar och de har jättekul där.
Bara jag nämner ordet dagis så springer viggo ut i hallen och drar i sin overall och säger "kakka" (jacka)
Jag skulle aldrig låta dem vara hemma när de får ett syskon. De skulle bli uttråkade att gå härhemma hela dagarna med mig och bebisen.
Tova klättrar nästan på väggarna, gnäller och tjatar sönder huvudet på mig. Alla andra kompisar är ju på dagis ju.
 

Artiklar från Familjeliv