Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bråka till mig snitt?

Skrivet av Kajsa
jag väntar mitt andra barn i vår och pga en traumatisk första förlossning har jag kommit fram till att jag vill absolut inte föda nästa barn vaginalt. Har varit på ett aurorasamtal och innan samtalet var jag rätt peppad att testa att föda vaginalt men efteråt kände jag att aldrig i livet!!

Ska tillbaka till aurora nästa vecka och kommer då att berätta hur jag känner och hur jag vill ha det. Tror ni att jag måste bråka till mig ett snitt eller hur har det gått till för er?

Snälla skriv hur det gått till för er och om det gick smidigt att få ett snitt beviljat.

Tack på förhand
Svar på tråden: bråka till mig snitt?

Inte bråka,

Skrivet av  Malin m N och T
men stå på dig!

Jag fick genomlida fyra aurorasamtal utan att hamna ett dugg närmare vaginal förlossning. Snarare tvärtom eftersom det på ett sätt visade sig att man inte direkt lyssnar på vad kvinnan säger, vilket var en av mina rädslor.

Jag fick ett akutsnitt -02, bebisen mådde, som jag trodde, bra i 36 timmar och fick sen läggas in på neo på ett annat sjukhus osv.. Jag ville absolut inte uppleva något liknande igen och ville därför ha planerat snitt när tvåan kom i somras. Tack vare mitt tidigare snitt och att jag var så väldigt säker på vad jag ville och vad jag riskerade så fick jag mitt snitt.

Även om jag inte behövde bråka så var det inte så himla enkelt. Läkaren satt och försökte övertala mig i 45 minuter, trots mina fyra aurorasamtal. När hon motvilligt gav mig en tid så sa hon att hon hoppades att jag inte skulle utnyttja den och så skrev hon in i journalen att vi hade diskuterat igångsättning i v.37 och att jag var positiv till det - vilket var direkt osant!

Det vill till att man tänker igenom sina orsaker, att man är medveten om vilka risker ett snitt innebär och att man behåller sitt lugn och inte låter sig kollras bort av den som bestämmer. Men bråka skulle jag inte tro att du behöver. Visar du att du är helt på det klara med din önskan så tror jag inte att många nekar.

Jag fick ett planerat snitt i Göteborg, där man är uttalat emot planerade snitt av "icke-medicinska" skäl.

Lycka till med allt!
 

tack för ditt svar

Skrivet av  Kajsa
det är klart att jag inte ska behöva bråka till mig ett snitt men jag är jättenervös att de inte vill bevilja ett till mig eftersom jag inte har någon medicinsk orsak bara psykiska, som om det vore mindre jobbigt!?

Jag vill få snittet beviljat så fort som möjligt just för att kunna njuta lite mer av den här graviditeten, är redan nu i v 23.

Återkommer senare och berättar hur det gick
 

hej! Som Malin skriver ovan

Skrivet av  a
så behöver du nog inte bråka, utan "bara" veta vad du vill och säga det ett antal gånger.

Jag fick planerat snitt med första barnet och gick på 2-3 samtal innan det.

Nu vill jag föda vaginalt men får kanske inte det pga två snitt. Jag har alltså ändrat uppfattning sedan det första och kommit över en del av skräcken. Som tur är så kan vi få ett tredje barn. Min största fasa skulle vara att få barnstopp innan man själv vill
 

tack för ditt svar

Skrivet av  Kajsa
.
 

Kajsa!

Skrivet av  b
Måste bara få fråga, fast om du inte vill så behöver du såklart inte svara. Läste att du har en traumatisk förlossning bakom dig. Blev det några medicinska komplikationer för dig eller barnet ?
När jag födde barn förra & första gången fick jag en partiell sfinkerruptur. Detta leder till att nu när jag är gravid andra gången själv "får" välja om jag vill föda vaginalt (not!) eller få ett planerat snitt.
Jag var och pratade med läkaren på mvc igår och hon ska skicka remiss till det sjukhus där snittet kommer att ske. De kommer att kontakta mig för samtal på sjukhuset, och säkert försöka övertala mig att gå med på vaginalförlossning (något jag kommer att vägra) men läkaren sade att jag kommer att få välja själv efter lite "övertalningsförsök" av förlossningsläkare på sjukhuset.

Så jag kan inte tänka mig att det skulle bli problem om du fick några komplikationer förra gången. Om du inte fick medicinska komplikationer förra gången men ändå hade en jobbig förlossning (som för dig var extremt påfrestande) så tror jag att det inte heller är några problem med snitt, även om du måste stå på dig. Ta gärna med dig din sambo som kan stötta och fylla i med ord och tankar när ni är på samtal. Min kille har hjälp mig jättemycket när vi pratat med bm och läkare.

Hoppas att allt går bra ! Stå på dig !
Kram
 

tack och lite svar

Skrivet av  Kajsa
mina första förlossning var väldigt traumatiskt för mig men rent medicinskt helt normalt. Jag upplevde den som långdragen och väldigt ineffektiv.

Vattnet gick 2,5 dygn före min son föddes och avslutades efter 24 timmar med väldigt intensiva värkar, 2 minuter mellan värkarna. Enligt en barnmorska så är förlossningar med första barnet som är över 24 timmar att betrakta som långdragna så hon hävdar att min förlossning är helt normal!! Det enda onormala enligt henne är att min son förlöstes med sugklocka, jag sprack rätt mycket men kunde sys igen i förlossningsrummet så det var tydligen (!!) inte så allvarligt.

Hos mig har det iallafall satt djupa spår och därav vill jag inte ens försöka att föda vaginalt den här gången.

Min man står bakom mig till 110 % och så även min barnmorska på mvc men det är tyvärr inte hon som bestämmer, hade det varit så hade datumet redan varit spikat som hon uttryckte sig. Jag vill gärna få ett snitt beviljat redan nu så att jag kan njuta av att vara gravid, är redan i v 23.

Återkommer lite senare och berättar hur det gick

 

Jag har inte heller fått tid men frågade om

Skrivet av  b
Jag var ju som jag skrev hos läkaren på mvc igår.
Hon sa att hon skulle skicka remiss till sjukhuset nu i mellandagarna.

Jag frågade när sjukhuset skulle kontakta mig eftersom jag också vill ha det klart med snitt och gärna ett datum (man e ju nyfiken) så snart som möjligt. (Jag ska ha barn i april)
Läkaren svarade att det kunde ta tid innan sjukhuset hör av sig eftersom vi är ute i så god tid och det är långt till april (inte för att jag tycker det, snarare tvärtom) så det lät som att jag kan få vänta till februari/mars ! Bara så att du vet, och då är det liksom nästan helt 100% att det blir snitt !
Känns lite snöpligt, jag vill ju precis som du, få ett ordentligt svar om att det blir snitt och att man kan koppla av tankarna på hur det kommer att bli etc så snart som möjligt. Dessvärre verkar inte sjukhusverksamheten funka så....
 

aha

Skrivet av  Kajsa bf 22/4
varför ska det ta så lång tid att få en snittid men det måste kännas skönt ändå för dig att du vet att det är på g.

Jag ska också ha i april så vi kanske brukar träffas i ankomst 2005/04, vet att vi är många därinne med jobbiga förlossningar i bagaget.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv