Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vändningsförsök

Skrivet av Yllet
Hej,

Jag är i v37 och min bebis har inte vänt sig ännu utan ligger i säte. Jag har fått en tid för vändningsförsök på torsdag 30/12.

Jag är lite kluven...jag vill ju helst av allt att den vänder sig av sig själv och att det blir en vaginal förlossning. Men om den nu inte gör det så vet jag inte riktigt om jag vill göra ett vändningsförsök. Min BM säger att det går så lugnt och fint till och att man inte gör ett vändningsförsök om man inte tror att det ska gå lätt.

Under helgen nu så har jag sökt lite information och erfarenheter på nätet och funnit på en del ställen att man ska vara fastande innan vändningsförsöket eftersom det kan sätta igång förlossningen eller att det kan bli akutsnitt. Jag ringde upp min BM och frågade om detta, men hon sa att jag inte alls behövde vara fastande för den sakens skull och att hon aldrig hade varit med om att det hänt tidigare.

Jag kanske är lite fånig, men jag är ju inte beräknad förrän till 23 januari och jag vill ju inte att bebisen då ska komma i december "ett helt år" tidigare.

Finns det någon här inne som har någon vän eller egna erfarenheter av vändningsförsök. Dels vill jag gärna veta hur ni upplevde själva vändningsförsöket och dels så undrar jag ju förstås om ni hört talas om att det har satt igång hela förlossningen eller slutat i akutsnitt??
Svar på tråden: Vändningsförsök

Min äldsta dotter

Skrivet av  Ango - 3 snitt
låg i säte och de ville testa att vända henne, men jag ville inte själv så det blev ett planerat snitt istället.
Att förlossningen kan sätta igång är inte så himla ovanligt om man nästan är fullgången vid vändningsförsöket.
Jag träffade en tjej på BB när jag låg där med dotter nummer 2. Den tjejen var inne för vändningsförsök i v 37, men de hamnade på förlossningen istället eftersom förlossningen startade.

Att det blir akutsnitt beror väl på att risken är mycket större för akutsnitt just vid en sätesförlossning.

Kram och lycka till.
 

Min äldsta ...

Skrivet av  B
... låg fel och vi fick tid för vändning. Jag var väldigt nervös just för att något skulle hända bebisen eller att förlossningen startade. Men vi åkte in i alla fall och fick ligga en timme med ctg-kurva innan vändningen och sen satte dom igång. De har ultraljud under hela tiden för att se var navelsträngen tar vägen. Själva vändningen var lite läskig, speciellt när den ligger på tvären i magen men till slut så blubba det till och han kom rätt. Efteråt fick jag ligga med ctg-kurva i ytterligare någon timme samt ultraljud ett par gånger och sen var det tack och hej. Nu var det ju en onödig vändning eftersom förlossningen några veckor senare ändå slutade i akutsnitt ....
 

Nej du

Skrivet av  Moa bf 24/1
Jag var på ett försök idag, men det lyckades inte eftersom bebisen satt långt ner i bäckenet, men enligt min barnmorska är det ca en på 10.000 att förlossningen startar när man försöker vända... Så det är en liiiiten chans. Jag fick vara fastande från midnatt igår och var där halv nio imorse så fastande skulle man vara, men det för risken att man blir illamående av bricanylet. Men ONT gjorde det, måste jag säga.....
 

Här har jag skrivit om mitt:

Skrivet av  Gia
kolla min hemsida under .:Graviditeten:.

http://giasspejs.gotdns.com
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Yllet
Hej och tack så jättemycket för att ni ville dela med er av era erfarenheter.

Nu känns det som att jag har i alla fall lite fler input att väga in i morgon när vi ska till sjukhuset.

Tack tack! :)