Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad tror ni

Skrivet av silvie&Maya
Jag vill ha ett barn till, jag förlöstes med kejsarsnitt med Maya pga förlossningrädsla. iallafall jag vågar inte bli gravid om jag inte vet säkert att dom snittar mig igen, jag vill sååååå gärna ha ett syskon till min Maya men fan jag vågar inte.. måste isåfall veta att det går.. va tror ni?
Svar på tråden: vad tror ni

Jag tycker...

Skrivet av  listo
...att du ska ringa en barnmorska och ställa dina frågor till henne/honom.

Jag tror absolut att du kan få bli snittad, men du känner dig säkert lugnare om du får svar av ett proffs.
 

samma situation

Skrivet av  eva
fast tvärtom. Jag törs inte bli med barn eftersom jag är så rädd att bli tvingad till ett till kejsarsnitt efter mitt planerade (p.g.a. säte).

Jag tror inte någon kan tvinga dig föda naturligt efter ett kejsarsnitt, läkare föredrar att undvika eventuella risker.
 

Men?

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Inte blir man tvingad till kejsarsnitt för att manblivit snittad första gången pga säte? Ett snitt utgör inga hinder för en vaginal förlossning. Det behöver du inte oroa dig för alls! (om inget annat tillstöter förstås, men det är ju samma oavsett om du blivit snittad tidigare eller inte).

Däremot kan man bli "tvingad" att föda vaginalt efter snitt, om man inte får ett andra snitt beviljat efter samtal med bm och läkare. Det är väldigt olika från ställe till ställe hur de brukar göra. Här i Göteborg är det svårt att få snitt av "humanitära skäl", men det går även här.
Men inte är det så att läkare föredrar att man ska snittas alltid bara för att man blivit det första gången. Snarare tvärtom!
 

utomlands

Skrivet av  eva
Där jag bor (i västeuropa) är andra saker farliga än i Sverige. Här är det jättefarligt att försöka vända en sätesbebis, dom föredrar att snitta. Samma sak med förlossning efter kejsarsnitt. Man måste ha väldigt starka skäl, och rätt läkare, för att få försöka.
 

Artiklar från Familjeliv