Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej

Skrivet av Sanna v26
är nu gravid me vårt fjärde barn bf början på april.
Med vårt första barn födde jag vaginalt.
Andra vart det akut kejsarsnitt (blev sövd).
Tredje pga av skräcken från tvåan fick jag planerad snitt ( vaken ).
Nu trodde jag att jag kunde välja igen har sagt så åt min bm, att jag inte vet riktigt om jag vill föda normalt eller snitt.
Men hon har pratat med läkare om mig & han sa att det blir snitt pga 2 tidigare snitt & man inte vill att mina värkar ska sätta i gång & det kan hända nåt med livmodern de var det hon sa att han hade sagt.
Ja ja då är det väl så, men vad är det som kan hända egentligen?????
I v 35 skall jag prata med läkare & planera.
Nån som har varit i liknande situation.
Svar på tråden: Hej

Jag är i samma

Skrivet av  Sofie med 3+beben v9
situation har 1 vag och 2 snitt och vid snitt snittar dom ju sönder din livmoder som blir tunnare och tunnare för varje snitt.
Och efter 2 snitt så kan den spricka av värkarna vid en vanlig förlossning.
Jag fick papper vid mitt sista snitt att vid ev ny grav så rekommenderas snitt
 

jag är

Skrivet av  Sofie med 02 och 03
inte gravid än men om jag ska ha fler barn sa läkaren att det blir snitt pga två tidigare snitt.

Jag har läst här om någon som fött vaginalt efter två snitt så det kan gå men riskerna är större för mamma och barn.

Min dröm är att få prova vaginalt och jag kanske får det om jag tjatar och får extra övervakning.
 

Jag snittades

Skrivet av  Ango - 3 snitt
för tredje gången i somras. Jag hade inga alternativ då, utan snitt var vad som gällde.
Min läkare sade dock att VILL man prova att föda vaginalt så kan man få det OM man fött vaginalt vid åtminstone en gång tidigare så att man vet att man _kan_ föda vaginalt. Jag har ju aldrig fött vaginalt och därför vet man inte om jag egentligen kan det eller inte.
Jag har också bratat med flera barnmorskor som berättat att de förlöst flera kvinnor som fött vaginalt efter två snitt.
Vill du föda vaginalt kan du säkert få det, men med extra övervakning och ev snittberedskap. Detta innebär att du förmodligen kommer bli ganska "låst" till en säng och dess omedelbara närhet.

Kram och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv