Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vaginal eller kejsarsnitt???

Skrivet av johanna
Hej, Jag är 32 och har en son på snart 2 år, honom födde jag vaginalt. Det drog ut på tiden och jag tyckte inte att det var särskilt kul alls, men hade inga som helst problem efteråt, syddes 1 stygn bara och mådde kanon. Nu är jag gravid igen och ska ha om ett par veckor, men bebisen ligger i säte och jag ska på vändningsförsök nu i veckan. Jag är lite tveksam och vet inte om jag istället ska välja kejsarsnitt direkt... Någon som gått igenom både vaginal och kejsarsnitt??? Vad rekommenderas?
Svar på tråden: vaginal eller kejsarsnitt???

Jag

Skrivet av  Sophie med liam 02, ebba 03 & felicia 04
Har fött vaginalt 2 ggr & fött en gång med planerat snitt. Jag mådde mycket bättre psykiskt efter snittet, hade inte ont lika länge efteråt som efter de vaginala förlossningarna heller! Men det är ju olika..endel har ju mycket ondare efter snitt än vaginalt.
Men snittet känndes jättetryggt, och nästa förlossning blir snitt för mig igen.
 

Se nedan! IMT

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
,
 

Hej

Skrivet av  B
Alla har vi olika erfarenheter i ryggsäcken. Min äldsta son fick vi vända i v 37 och i vecka 40 blev jag igångsatt. Han låg inte rätt så det blev ett akutsnitt efter ett antal timmar med värkarbete. Har inte funderat så mycket på att jag blev snuvad på karamellen utan det var ju tur att han kom ut oavsett metod. Men efter min andra sons födelse förstod jag vad jag "missat". Nästa grabb föddes vaginalt efter igångsättning. Det är ju inte så att jag går och grämer mig över snittet, men ändå ... Fick en sådan otrolig kick av att föda vaginalt att jag efter några timmar bestämde mig att det här måste jag göra igen. Nu har ju inte jag varit med om ett planerat snitt och jag förstår att det är något helt annat än akutsnitt. Men det är ju dock en stor operation. I slutändan så är det bara du/din partner i samråd med läkare som bestämmer hur det ska bli. Det här var mina erfarenheter. Lycka till.