Lite skryt varning |
|
Skrivet av | mia m filip9807 o hampus 0104 |
Filip har under den senaste tiden börjat läsa, eller ljuda sig fram till vad det står. Han skriver även en del. Det är så roligt att se en sån utveckling och vi har absoult inte "tränat" med honom utan han har lärt sig det själv men hjälp av alla "pedaogiska" dataspel. Det är ju så sällan man ser dem lära sig nått nytt nu för tiden i jämförelse med när de var små och man från dag till dag såg nya saker. Häftigt är det iaf och jag är så stolt! |
|
Svar på tråden: Lite skryt varning | |
|
|
Åhh, vad kul!!! :-) imt |
|
Skrivet av Annelie | |
***** | |
Det händer verkligen mycket nu |
|
Skrivet av Camilla m David o Sofia | |
Även David har på sista tiden blivit oerhört intresserad av bokstäver och siffror och frågar hela tiden hur man stavar till det och det. Håller även på och skriver av långa ramsor, samt frågar hur mycket det plus det blir o s v. Sedan ritar han. Ritar och ritar och ritar... Förstår att du är stolt. Det är jag med :-) |
|
|
|
Eric också |
|
Skrivet av Malin, Eric 9807, Filip 0003 | |
Han är väldigt intresserad av bokstäver. Köpte Bamse skrivböcker härom dagen. De fanns ju redan när jag var liten!! Han satt med den i 2 timmar. Brydde sig inte om någonting annat. Ramsor. Jo tack! Någon mer som har hört Jan Banan?? Den är ju inte riktigt rumsren heller... |
|
David med.. |
|
Skrivet av Katarina m David 9807 | |
Han försöker läsa Max-böcker för sin lillebror (fast jag misstänker att han kan de utantill förstås *ler*). Jag är extra glad att han verkar fatta det där med bokstäver och så eftersom han är en ganska "vild" kille annars, bra för honom att sitta ned och läsa lite. På dagis (där vi måånga gånger har fått höra hur busig och vild han är) upptäckte de att han kunde ljuda sig fram till ord och de var mycket förvånade.. suck! Visst är det bra med dataspelen också.. de lär sig ju massor med hjälp av dem! |
|
Jag vet , visst är det kul... |
|
Skrivet av Mamma till Ludvig98, Tristan03 o bonusNella98 | |
bara det att det inte får bli fel sen när dom börjar skolan, tänker jag ibland... Min son (5 år) har rabblat alfabetet sedan han var tre, han räknar til hundra på engelska i ett huj o läser så smått o skriver redan (allt bara genom att vara intresserad o tycka det är spännande o kul o är otroligt lättlärd (inget han fått från mig), leka på datorn), jobba med räkne, pyssel o skrivböcker, men.... När jag tittat på vad det är man gör när man börjar skolan så kan jag bli lite orolig att han inte ska tycka det är kul. Att vara understimulerad från start är ju inte heller bra! På BVC så ville de att han skulle börja ett år tidigare vilket jag inte ville då han känslomässigt är som vilken annan femåring som helst... Jag tror det hänger mycket på att de får en bra lärare. Ville naturligtvis inte ta bort det roliga i det du skrev, men den här sidan finns också... |
|
|
|
Jag förstår |
|
Skrivet av mia m filip9807 o hampus 0104 | |
vad du menar. Har tänkte lite på det också. Jag hoppas innerligt att skolorna ska börja anpassa undervisning mer efter vad varje barn kan som vissa friskolor redan gör. Min sambo som är lärare vill ju väldigt lära barnen (yrkesskada:)) massa saker så som skriva coh ränka men jag försöker verkligen hålla igen. Just för att de inte ska bli understimulerade iskolan. Men givetvis kan man ju inte hindra barnen om de vill lära sig och dessutom gör det på egen hand. | |