Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julfest problem

Skrivet av Ariella m. Lovisa98
Lovisas dagis vägrar att fira lucia, eftersom det är på en helg och de firar inte högtider i för eller efterskott. Undantag är födelsedagar.

Lovisa VILL vara lucia men får allså inte, jag undrade då om hon fick vara ängel, snarlik men ändå inte lucia. Men nej! Alla barnen ska vara tomtar eller vättar. Förra året var det oxå så. Så på korten därifrån sitter en sur och tårögd Lovisa på golvet. Alla andra tjejer har söta tomteklänningar. Jag har helt enkelt varken råd eller tycker det är vettigt att köpa en klänning som hon använder EN max 2 gånger, för dyra pengar, för dyra e dem jag sett.

Så nu har jag 1½ v övertalning. Jag pratade med min kloka mor som kom fram till att en enkel kjol med resår i midja och något lurvigt päls-liknande skulle kanske passa damen, som älskar kjol just nu.

Varför har man fått en dotter som e så förbakat lik mig när det gäller kläder? :-)
Svar på tråden: Julfest problem

men va

Skrivet av  I.G m. Emma 9806/Sofie 0110
synd att de inte låter barnen vara lucior eller vad dom vill...

Hos oss kommer de fira lucia som vanligt på fredagen.

Hade jag haft en sån tomteklänning hade du kunnat få låna den men tyvärr har vi ingen heller...

Trösta henne med att hon kan få gå lucia hos mormor kanske?

Kram

Tackar för erbjudandet

Skrivet av  Ariella m. Lovisa9808
Mamma hade (sedan mig) rött glansigt jersey. Av det syr jag en kjol och kantar med fuskpäls. Till det kan hon antingen ha sin nya röda topp med guld stjärna på eller en L&B tröja. Om hon vill så kan jag för kvällen nästa fast lite fuskpäls även på tröjan.

Detta gillade Lovisa :-) Får hon inte vara Lucia så ska hon banne mig vara en söt tomtenissa ;-)

Gud så löjligt!

Skrivet av  Camilla m David o Sofia
Man undrar ju vem de har tillställningen för. Sig själva eller barnen?!

Om de nu uppenbarligen tänker ha en julfest i all fall, vad spelar det för roll om barnen är lucior om det vill vara det. Och vad skulle de säga om alla plötsligt vill vara pepparkaksgummor/gubbar? Det är väl också juligt?

Osmidigt av personalen tycker jag. Sådana saker bestämmer man väl i samråd med föräldrarna. Och framför allt barnen.

Tycker att du ska ta upp det med de andra föräldrarna. Din dotter är säkert inte den enda som vill vara lucia. Oavsett den dagen inträffar en lördag eller mitt i veckan.

Fick ett dåligt svar i dag

Jag sa att Lovisa var besviken på att hon inte får vara Lucia.

Ena fröken svarar: Ja det är så svårt när såna här helger infaller på en Lördag. Men hallå!!!! Det var väl inte Lucia på en helg förra året?

Då fick de inte heller vara lucior pga vi inte hade julfesten den kvällen. Orsak? Fröknarna tog förgivet att "ingen vill väl gå till dagis en fredagskväll". Vem är julfesten för egentligen????????

Lite lätt sur på dagis, ja.

Med allt rätt!

Skrivet av  Camilla m David 9807
Vidhåller att du ska ta upp det med de andra föräldrarna. Din dotter kan ju som sagt var inte vara den enda som är besviken.

Själv har jag precis varit och köpt stjärngosseutstyrsel till sonen. Trots att han har både tomtedräkt och pepparkaksdress. Men han är så stolt nu så det är en fröjd att se honom. Tycker personligen också att det är kul att han valt denna "udda" utstyrsel, för han kommer garanterat vara ensam. De andra killarna på dagis tror jag väljer att vara tomtar eller pepparkakor.

Fick ett dåligt svar i dag

Jag sa att Lovisa var besviken på att hon inte får vara Lucia.

Ena fröken svarar: Ja det är så svårt när såna här helger infaller på en Lördag. Men hallå!!!! Det var väl inte Lucia på en helg förra året?

Då fick de inte heller vara lucior pga vi inte hade julfesten den kvällen. Orsak? Fröknarna tog förgivet att "ingen vill väl gå till dagis en fredagskväll". Vem är julfesten för egentligen????????

Lite lätt sur på dagis, ja.

Vilket konstigt dagis:-(

Skrivet av  Kaili
Det verkar väldigt underligt att de är så rabiata. Det spelar väl ingen roll vad barnen har på sig, tycker jag. Sist hade vi en spindelman i Luciatåget (inte James faktiskt :-)). Huvudsaken är väl att barnen trivs och har kul. Trist attityd från personalen. Hoppas det löser sig.

Helskumt tycker jag

Skrivet av  Therese.L med Saga -98 och Alvin -01
och kan inte alls förstå varför. På Alvins dagis (småbarnsavdelning) så har de aldrig luciatåg, men de har alltid en julfest istället runt Lucia och då får barnen klä ut sig till vad dom vill (i regel lucior och tomtar då :-) ).
Hur kan man säga att barnen INTE FÅR klä ut sig till Lucia??? Bara för att det inte är på själva luciadagen?? Nä verkligen heldumt enligt min åsikt.

Bra i alla fall att du fick fixat en fin tomteklänning till Lovisa. Kan nästan garantera att min Saga också hade vägrat ta på sig en "tråkig" (i hennes ögon) tomtedräkt. Sånt tycker hon nog att bara pojkar har på sig *ler*.