Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp !

Skrivet av Rees m Ella 9807 o Erik 0006
Hur är det med era sexåringar och deras aptit ? Ella kan äta en stoooor portion mat och sedan efter 2 timmar säga att hon är utsvulten igen... Hon är 125 lång och väger 22 kg, simmar 1 ggr/vecka och gympar 2 ggr (1 ggr skola och 1 ggr helg) så hon rör ju en hel del på sig och är väl rätt lång för sin ålder. Är era barn också extra hungriga just nu ? Är det en sådan period då de behöver extra mycket mat eller ????
Svar på tråden: Hjälp !

Samma här!

Skrivet av  Katarina m David 9807
David har tidigare ätit som en liten fluga.. nu är han hungrig hela tiden och äter stooora portioner. De har ätit mellis någon timme innan jag hämtar honom men han börjar genast prata om mat och klagar över hur lite man får till mellis :-)

David är inte någon stor kille heller, 117 cm och 20 kg, smal som en sticka, men han kanske ränner iväg nu då?!!? Rör sig hela tiden gör han i alla fall.

28 kg

Skrivet av  Lisa m Saga 2/6-98 & Signe 15/4-01
135 lång 35 i skor äter som en HÄST! jag tror att jag har världens längsta sexårs tjej men hon är lång och smal men kläder till en sexåring.....???? nä vi köper tonårskläder :( gissa hur kul det är med en prinsessintresserad tjej?........

Svarar mig själv :-)

Skrivet av  Rees m Ella 9807 o Erik 0006
Hej igen !
Passade på att fråga skolsystern när hon ringde och bokade in ett besök med skolläkaren; enligt henne växer våra 6-åringar mycket och så länge längd och vikt "lirar" tyckte hon att jag skulle vara glad över hungern och lassa på med mat ! Får väl ställa mig och köra storkok... Vi åt ugnsbakad lax igår och Ella åt 3 portioner på rad.... JA jösses !

Eric säger ofta

Skrivet av  Malin, Eric 9807, Filip 0003
att han är hungrig så han kan äta en hel blåval...
Vi äter nästan alltid lagad mat på kvällen. Men det går inte lång stund innan han är hungrig och vill ha en macka. Känns som om han äter jämt.
När de var hos skolsyster härom veckan så vägde han 20 kg och var 117 cm lång.

Så ja, i alla fall Eric är inne i en ätar period. Har för mig att han växte en hel del förra hösten/ vintern med. (Annars säger ju många att de barn brukar växa mest under våren och sommaren.)

Här äts det lite!

Skrivet av  Lotta med Erik 9806 och Alva 9911
Erik är 130 cm lång och väger ca 28 kilo. 34-35 i skor. Han har alltid varit stor men äter som en fluga. Han petar alltid i maten, hemma och på skolan. Fröken är lite orolig över att han inte äter och det är jag med. Han växer och frodas, har ett glatt humör och är aldrig sjuk så det är nog ingen fara.

Bra att du tog upp det

Skrivet av  Camilla m David o Sofia
För hemma hos oss är det verkligen likadant. Nog för att matlusten kan variera från dag till dag (tillsammans med 6-årshumöret). Men igår t ex åt sonen först en STOOOR portion pasta carbonara och glass till efterrätt bara för att bara någon timme senare påstå att han var hungrig igen och därföt åt två leverpastejmackor.

Men antar att det är en tillväxtspurt som pågår just nu. För han är smal som en sticka. Och som de flesta 6-åringar kan han inte sitta stilla många sekunder i taget. I alla fall inte normalt. Utan då ska det antingen stås på huvudet eller hängas och klängas i vad som nu klängas kan.

Tur att de har sin gympa ;.-)

Ses imorgon ?! *imt*

Skrivet av  Rees
*

Jajemen :-) imt

Skrivet av  Camilla m David o Sofia
x

Tyvärr inte här

Skrivet av  Anette m Elin-9806
Elin har aldrig varit någon storätare men kanske kan man hoppas på att det kommer en sådan period snart?
Hon har vuxit rejält på längden i sommar, men vikten har inte riktigt hunnit med.
Nu är hon 135 cm lång och väger 22 kg. Men enl barnläkaren är hon frisk nu (laktosintolerant sedan 1 år, var därför på ktrl häromveckan). Hon är pigg och aktiv i allafall så vi har bestämt oss för att inte oroa oss mer nu.

Här är tvärtom!!

Skrivet av  Ariella m. Lovisa9808
Lovisa vill inte äta, och när hon äter är det lite. Hon vill inte ha lagad mat utan helst bananer, macka mm . Det är diskutioner varje dag!! Smal som en speta är hon. Dock inom det normala enligt barnmott.

Tack för alla inlägg !

Skrivet av  Rees m Ella 9807 o Erik 0006
Skönt att höra att vi inte är ensamma om att ha en utsvulten varg hemma :-)

Trevlig helg !

tvärtom

Skrivet av  mackan m Marcus
min son äter knappt något - han är bra 112 cm och väger 20 kg. Vi har under hela hans liv tjatat, mutat, hotat för att han ska äta. Jag vet inte vad jag ska göra. Hans lillasyster däremot som är är 1 1/2 år äter mest på dagis. å vi får väl en kort liten kille och en amazon till tjej.

Väger precis lika...

Skrivet av  KIKI*med 6 barn*
mycket som min son Christopher men C är 118 cm