Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nattningsfråga

Skrivet av I.G m. Emma & Sofie
Hur går era nattningar till med era 98:or?

Svar på tråden: nattningsfråga

så här gär vi*långt*

Skrivet av  lisa m Saga-98&Signe -01
Eftersom lillan har mindre sömnbehov än storan så lägger vi båda samtidigt. Jag(eller min man) läser en bok (ofta kapitelbok) för storan, en enklare för lillan sen pratar vi lite om dagen och sjunger nån sång. Allt som allt så tar det som mest en halvtimme innan båda sover.

Vi har alltid haft extremt lättsövda barn men vi har också alltid haft tydliga rutiner vid sänggåendet. Lillan sover i vår säng och storan sover i en egen säng i fotändan av vår säng. När vi söver så lägger vi lillan på tvären i fotändan av vår säng så att man själv hamnar mitt mellan tjejerna. Sen flyttar vi upp lillan mellan oss när vi går och lägger oss.

Vi har inga planer på att flytta ut barnen ur sovrummet förrän de själva frågar efter det, för det skulle innebära att de sov på en annan våning och det är varken vi eller de redo för ännu *ler* För oss har det här alltid fungerat JÄTTEBRA måste jag säja. Tilläggas bör att läggtiden för tjejerna är runt 18.30-19.00 när de inte är lediga för då orkar de vara vakna till bortåt 21.00 i allafall, men å andra sidan så stiger de alltid upp mellan 06.00-06.30 på vardagarna. Ja de var allt om oss... det blev lite långt och krångligt, tack för att du orkade läsa så här långt!
 

hos oss

Skrivet av  I.G m. Emma & Sofie
har det varit lite upp och ner senaste tiden. Emma har haft svårt att somna och man måste ligga bredvid henne tills hon somnar osv...

Men idag sa jag till henne att jag läser saga, sjunger lite och sen sätter mig i tvrummet utanför hennes rum. Hon ser mig från sängen när jag sitter i soffan.

Det gick jättebra. Hon somnade på 5 röda.

 

Hos

Skrivet av  Mallan m Pontus 9806 & Ester 0011
oss gör vi så att de borstar tänderna tillsammans och sedan läser vi för varsitt barn. Är bara en förälder hemma läser vi något som båda gillar eller så sjunger vi ur någon bok. Efter det är det puss och kram och godnatt. De somnar oftast på några minuter, mellan 19 och 19.30. Vi har gjort såhär sedan de var riktigt små, det går som på räls. Oftast är det inga problem. Lillasyster kan trilskas ibland men det är väldigt sällan.
 

Oftast

Skrivet av  marikaL m fem
blir det kvällsfika vid 19.30-20 och sen i säng vid 20.30. När vi har tid och möjlighet läser nån av oss för henne, annars kan hon bläddra själv i en bok nån stund eller lägga sig och somna ändå.

 

Min tjej

Skrivet av  Kristina
är lite svårsövd. Hon har alltid varit kvällsmänniska, även som bebis. Nu för tiden gör vi så att hon gör sig i ordning, den som ska lägga henne lägger sig i hennes säng och läser (för tillfället Det blåser på månen) och sedan lyssnar hon på sagor på cd. Vi går in då och då och tittar till henne, annars kommer hon upp och undrar var vi är. Det tar nästan alltid mellan en halvtimme och en timme innan hon sover, ibland mycket mer.
 

här....

Skrivet av  AM
Min tjej har ett stort behov av ensamtid med mig. Jag är ensamstående med min 98 och 01. Båda går o lägger sig vid 19. 01 somnar oftast på 5 minuter och när han somnat kommer tjejen upp och lägger sig hos mig i soffan så läser vi en bok eller så tittar vi på tv el något dyl. Sen efter ½timme går hon in o lägger sig och somnar då inom 15 minuter.

På helgerna då jag oftast sover hos min pojkvän och hans två barn 97 och 98. så sover hon hos sin "tvillingsyster". Dom är lika gamla. Då har hon inte samma behov av mig utan somnar samma tider som dom andra barnen. På helgerna är dom oxå ofta vakna längre. men sover ändå inte mycket längre än till 07.
 

Artiklar från Familjeliv