Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Doktorera?

Skrivet av lili m Clara 1/9
Jag går i funderingar över att eventuellt doktorera eller forska på liknande sätt, Är det möjligt med barn? Någon med erfarenhet?
Svar på tråden: Doktorera?

Inte egen erfarenhet men...

Skrivet av  Åsa m Tove 22/2
... väl vänner som forskat/doktorerat och haft barn och det har funkat jättebra. Ett stort plus är ju att du i ganska stor utsträckning kan planera din tid och ditt arbete själv utifrån hur familjens behov ser ut. Jobba mycket i vissa perioder och mindre i andra. Så jag tror att det är ganska idealiskt att forska som småbarnsförälder.
 

Ja

Skrivet av  Elsa B
som Åsa säger har det många fördelar. Jag gör det - det jobbiga mot ett vanligt arbete är att man lätt känner att skrivandet hänger över en jämt. Viktigt kolla om det är en stipendietjänst eller en doktorandtjänst som ger rätt till sjukpenning - kan tänka mig att det skulle kunna trassla till det om du får fler barn eller om du eller barnet blir sjuka annars. Och A och O är att ha en bra handledare som du trivs med och som du känner har ett visst driv.
 

Jodå

Skrivet av  Emilia
Det är möjligt. Jag doktorerar, men är mammaledig nu med mitt första barn. Jag har alltså inte börjat jobba igen ännu, men känner _många_ som doktorerar och har småbarn. På min avdelning (på medicinska fakulteten) har faktiskt de flesta doktoranderna skaffat barn under tiden.

Hos oss fungerar det så att man har utbildningsbidrag de första två åren. Det är inte SGI-grundande. Sedan får man tjänst under andra halvan och strax efter det blir alla gravida. Det kan vara svårt att vara föräldraledig innan man hunnit ha tjänst i 6 månader.

En fördel med doktorerandet är ju att man ofta själv bestämmer helt över sin arbetstid. Å andra sidan jobbar nog de flesta mer än 40 timmar/v.

Många av de f.d. doktorander jag känner har tyckt att det har varit väldigt jobbigt på slutet av forskarutbildningen (sista halvåret ungefär). Då har de kännt att de inte alls hinner med sina barn. Det är viktigt att ha en förstående sambo/man/fru då eller någon annan som kan hjälpa till. Under slutspurten jobbar många 6-7 dagar/v och hinner nästan inte träffa sina barn alls. Det är ju en begränsad tid det är frågan om, men man ska inte sticka under stol med att de flesta har det jobbigt på slutet.

Min sambo doktorerar också och vi har inte tvekat att skaffa barn.
 

doktorera

Skrivet av  Lodka
Det går väldigt bra att doktorera med barn, förutsatt att man är lite disciplinerad och effektiv - men det gäller väl för många jobb. Det är fantastiskt att ha friheten att gå och komma fritt, så att man kan hämta/lämna på bra tider. Det gäller bara att man tar igen tiden någon gång; att ens partner förstår att man också måste få arbetstid någon gång!

Den akademiska världen kan dock vara besvärlig för kvinnor, men det gäller väl också för många andra jobb.
 

Artiklar från Familjeliv