Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När är det för sent att plugga till barnmorska?

Skrivet av Vera
Skratta inte nu, men jag har precis fyllt 44 år och har insett att det jag helst i världen vill bli är barnmorska.

Jag har tre barn på 15, 12 och 10 år, de är ju rätt stora och bra på att klara sig själva.

Jag har sedan tidigare en akademisk utbildning i ett helt annat yrke, som jag har jobbat i hela tiden sedan dess. Men jag vantrivs!!!

Jag känner att jobbet går helt på tomgång, allt är bara trist rutin, varje dag längtar jag bara tills jag får gå hem och varje måndagsmorgon tar det emot något enormt att gå till jobbet.

Jag har aldrig jobbat i vården, men däremot läser jag sedan några år tillbaka allt jag kommer över om graviditet och förlossning. Och då känner jag hur jag lever upp!

Nu undrar jag, om ni tycker jag är helt vansinnig. Det tar 3 år att bli sjuksköterska och sedan ytterligare 1 1/2 år innan man är färdig BM. Det skulle innebära, att om jag börjar plugga efter nyår så är jag 49 år gammal när jag blir klar!

Min dröm är att arbeta med gravida kvinnor på en MVC och kanske hålla föräldrakurser. Men måste det förbli en dröm? Är jag för gammal? Måste jag plåga mig igenom 21 år till i mitt nuvarande jobb, eller hur i alla världen ska jag göra?

Svar på tråden: När är det för sent att plugga till barnmorska?

Byt!

Skrivet av  Annika m. Robin 15mån & Michelle 3år
Läs till BM du, jag tycker aldrig man kan bli för gammal för att byta jobb, bättre att göra det nu än att vantrivas i flera år till!

Min mormor tex som är 62-63 läser för fullt en massa ämnen på högskola bara för att hon tycker det är kul, nu ska hon börja läsa massa språk också.

Har själv jobbat på förlossningen en sommar som Undersköterska och det var underbart och stressigt ibland, men nästan varje dag fick man ju vara med om när ett eller flera barn föddes, vilket är en otrolig upplevelse, ett mirakel varje gång!
 

Wow, vilken mormor...

Skrivet av  Vera
...du har! Det är ju härligt att hon pluggar och lär sig nya saker. Säkert håller det henne ung.

Tack för ditt fina och peppande svar. Jag ska tänka lite till, jag önskar att jag inte vore så mesig för ofta känns det som att jag inte vågar. Är ibland rädd för att de andra studenterna ska tycka jag är en gammal kärring...

Fast du har ju rätt, man måste nog försöka ha modet att byta jobb när man vantrivs...
 

Kan även tillägga att min mamma

Skrivet av  Annika m. Robin 15mån & Michelle 3år
som är 42 år, började läsa till SSK förra året, men tyvärr vet jag inte om hon går klart det.
Men det beror på problem med kroppen, fel på ryggen mm mm

 

Hej Vera

Skrivet av  Hanna
Jag går iofs en helt annan utbildning men i min klass finss det människor i alla åldrar. De yngsta har precis slutat gymnasiet medans de som är äldre är runt 45 år. Åldern är inget hinder, jag tycker att du ska följa ditt hjärta och göra det du vill så att du kan se tillbaka på ditt liv senare och vara nöjd. Lycka till!
 

Jag läste teologi för länge sen.

Skrivet av  Amelie
Vi hade flera på kursen som var över 40. Inte tyckte vi 20-åringar att de var gamla kärringar och gubbar. Jo, kanske, men vi såg litet upp till dessa coola kärringar och gubbar också, som vågade ta steget och byta karriär, och önskade att vi skulle bli som de när vi blev äldre!
 

Jag skulle också...

Skrivet av  Sharp
vilja bli barnmorska men jag gav upp då jag insåg hur lång tid det skulle ta. Först 2 år på komvux, sedan 3 år till sjuksköterska sedan tror jag att man måste jobba som syrra minst ett år innan man kan söka till BM-utbildningen. Jag valde en annan utb. istället och det känns helt OK hittills. Kolla med CSN om hur det ser ut med studiebidrag för din del, tror att det är svårare att få numera om man är över 40 år, stod något om det i tidningen idag. Men vet du vad du vill så ska du inte ge upp, det är inte omöjligt! Jag har flera över 40 i min klass (Socialt Arbete) så det är aldrig försent att börja plugga!
 

Tack för ditt svar...

Skrivet av  Vera
...jag ska ta och kolla upp det där med studielånet. Som tur är så behöver jag inte komplettera något på komvux utan jag skulle kunna börja på ssk-utbildningen direkt. Men jag måste tänka lite till...
 

aldrig

Skrivet av  lagom ålder
för sent att börja plugga..

Pluggar själv just för att bli läkare. Jag är 46 år..
 

Tack, för svaret, vad spännande...

Skrivet av  Vera
...att du läser till läkare. Får jag fråga hur långt du har kvar? Och har du känt dig "för gammal" någon gång?

Usch, vad jag mesar mig...egentligen spelar det ju ingen roll om andra tycker jag är för gammal, så länge jag inte tycker det själv...
 

Hur långt jag har kvar?

Skrivet av  lagom ålder
hmmmm ganska så långt eftersom denna termin är min första.. :-)

Det enda negativa jag kan se i det hela är ju CSN. Alltså måste jag jobba ganska mycket vid sidan av studierna, snåla i största allmänhet samt snylta på sambon..

Men motivationen är det inget fel på.

Lycka till med dina studier.
 

Aldrig för sent...

Skrivet av  Jullan
om du inte vill att det ska vara det. Tyckte personligen att det var skönt att de barnmorskor som jag kom i kontakt med under grav, och förlossning var lite äldre. De kändes trygga och erfarna tyckte jag. De visste liksom hur det var att vara mamma i ett lpngt perspektiv.

Lycka till, det kan nog bli lite tufft emellanåt, men det är värt det för det är kul att plugga också!
 

Det är inte för sent

Skrivet av  MarieW också "gammal" student
och man ska inte enbart se till det ekonomiska tycker jag. Studier som man är motiverad till är utvecklande och har stort egenvärde oavsett det ekonomiska läget. Jag önskar dig all lycka, go for it!
 

Varför skulle vi skratta????

Skrivet av  Amelie
Hur skulle man kunna veta vad man vill jobba med hela livet när man är 20 år? Vi förändras, våra liv förändras, våra drömmar förändras. När man utbildar sig till något är det ju för att man vill bli det just då! Vill man göra något annat i framtiden får man lägga om kursen.

Fast när du ligger på din dödsbädd om 50 år, då är det för sent, inte att börja plugga, men om du vill bli färdig innan du dör. Så det är väl lika bra att skrida till verket nu. Sök till våren!!
 

Artiklar från Familjeliv